• Sun 12 May 2019 06:51
    813 visningar
    9 svar
    9
    813

    Akut hjälp! Skriker vid matning

    Min pojke blir 6veckor på måndag, han ha nyligen börjat med ersättning av olika anledningar. han accepterade flaska direkt inga problem, men helt plötsligt efter att det har funkat bra ett par dagar så börjar han att bråka och har nu bråkat några dagar. Det han gör är att så fort han börjar äta ur flaskan så börjar han att skrika och gråta.. O så fortsätter hela matningen! Ibland kan han äta cirka 50-80 helt utan problem och börjar bråka först efter det så då tänkte jag att han kanske va mätt.. Men det kan inte stämma eftersom att han börjar bråka påengång vissa gånger.

    Har provat både nan och semper eftersom jag först tänkte att han kanske inte gillade smaken på den första.

    Någon som känner igen sig, någon som vet vad det kan bero på?

    Han är i övrigt en nöjd och frisk kille, har börjat nyligen med minifom på inrådan av bvc pga gaser, men gasproblemen har han haft redan från början, även vid amning.

  • Svar på tråden Akut hjälp! Skriker vid matning
  • Sun 12 May 2019 08:04
    #1

    Puff

  • Anonym (Eva)
    Sun 12 May 2019 08:06
    #2

    Det kan komma för mycket på en gång ur flaskan. Prova att byta flaska. Det finns anti colik nappflaskor att köpa i apoteket men även i affärer har jag sett.

  • Sun 12 May 2019 08:26
    #3
    Anonym (Eva) skrev 2019-05-12 08:06:01 följande:

    Det kan komma för mycket på en gång ur flaskan. Prova att byta flaska. Det finns anti colik nappflaskor att köpa i apoteket men även i affärer har jag sett.


    Vi har mam nappflaskor och har även provat Philips, blir ingen skillnad..
  • Sun 12 May 2019 08:29
    #4

    Prova byta till hipps ersättning, funkade bra för min dotter (hon fick ont i magen av både Semper och nan)

  • Sun 12 May 2019 16:05
    #5

    Utvecklingssprång vid 6 veckor.

  • Wed 15 May 2019 06:42
    #6

    Lever ni föräldrar ihop?

    En period - när sonen var några veckor gammal - gjorde han ngt liknande, speciellt på kvällarna. När pappan matade gick det bättre än när jag matade. Vet inte varför men hududsaken var ju att han åt :)

    En vän till mig fick mata med hård pipmugg.. och liksom "hälla i små omgångar" så det kom lagom mkt. Annats skrek barnet.

    Prova lite olika - olika personer som matar, sätt på musik som distraktion, prova att ge med pipmugg eller "sked".. förhoppningsvis går det att bryta.

    Lycka till

  • Anonym (A)
    Wed 15 May 2019 09:20
    #7

    Det är säkert det första utvecklingssprånget dom pågår när barnet är kring 5-6 veckor gammalt. Du kan följa de olika sprången antingen i appen preglife (gratis) efter födelse eller med appen ?växa och upptäcka världen? (kostar, finns även som bok!).

    Min dotter har vid varje utvecklingssteg hittills tjorvat med flaskan och sömnen. Det är mycket nytt som händer och hon har behövt mer närhet. Detta första steg brukar pågå i ca 1 vecka.

  • Thu 16 May 2019 09:18
    #8

    Förutom alla bra tips ovan, så kan det vara en liten klump som satt sig i hålet på flaskan.
    Mitt barn var i och för sig äldre och drack välling när hon plötsligt började skrika och gråta, fast att hon fortfarande var hungrig, ersättningen kanske inte klumpar sig lika lätt.
    När man tar flaskan själv, åker klumpen ner och man ser den kanske inte.

  • Thu 16 May 2019 15:09
    #9

    Är det rätt flöde i flaskan? Om bebis är extra liten tex kan man behöva XS-napp och vissa vill ha snabbare flöde än vad som rekommenderas, så man kan prova att byta napp. Sedan är det ett utvecklingssprång precis där, min son som helammades och fick bröstmjölk på flaska då och då kunde ibland börja krångla i samband med språng både med flaskan och vid bröstet och så gick det över på några dagar eller nån vecka.


    Pojke 9-12-17
Svar på tråden Akut hjälp! Skriker vid matning