• Sun 12 May 2019 09:19
    867 visningar
    38 svar
    38
    867

    Bensinupproret 2.0...

    Bensinupproret 2.0 på Facebook. Vad tycker ni? Är ni med i gruppen?

  • Svar på tråden Bensinupproret 2.0...
  • Sun 12 May 2019 09:26
    #1

    Tycker det är positivt. Det är klart vi ska ställa om men jobba med piskan så mycket och så lite med moroten är typiskt politiker. Folk kommer inte köra mindre om nu inte målet är att fler ska vara arbetslösa, då vinsten av att arbeta blir mindre och mindre.

    Här är en lösning för att ställa om jättefort.

    Börja bygga ny kärnkraft.

    Bygg vätgasfabrik.

    Subventionera vätgasbilar.

  • Anonym (Tt)
    Sun 12 May 2019 12:51
    #2

    Jag tycker upproret är löjligt. Framförallt att bilen i princip är det billigaste sättet att transportera sig idag. Men också för att bilåkandet inte är dyrare än förr. Visst, bensinpriset har gått upp lite i förhållande till inkomst men bilarna drar samtidigt mindre.

    Jag har nära till en tågstation. Jätte bra kan man tycka men ska jag åka kollektivt till stan tar resan dels 2 timmar längre t.o.r och kostar nästan 100 kr mer än att ta bilen dit. Så vad väljer jag? Ser samma tendenser vart jag än ska åka. Det är alltid dyrare och tar längre tid att låta bilen stå hemma och istället välja tåg/buss.

    För att kollektivtrafiken ska bli billigare måste man åka samma sträcka väldigt ofta. Och det passar knappast alla?

    Jag känner inte att det billigaste sättet att transportera sig bör bli ännu billigare. Då blir det ännu svårare att få folk att ställa om till miljövänligare alternativ.

    Det behövs snarare ett uppror att få kollektivtrafiken bättre och billigare. Eller uppror för att el- och hybridbilar inte ska kosta ofantligt mycket mer än fossil ilar.

  • Anonym (T)
    Sun 12 May 2019 12:56
    #3

    Min favoritglass Sandwich har ökat i pris mer än bensinen jämfört med priset 1972. Ska vi acceptera att glassen är så dyr och starta ett glassupprop för detta?

  • Sun 12 May 2019 14:40
    #4

    Om man tittar runt omkring sig så kör folk fortfarande för fort (drar mer soppa) och köper bränsleslukande bilar. Man kör 800 meter till pizzerian för att köpa pizza, och samåker inte till jobbet eller när man skjutsar barnen till aktiviteter. När folk börjar att anpassa sitt beteende pga bränslepriserna kan man börja tala om kostnaderna. Innan dess ä det mest pinsamt. 

  • Anonym (T)
    Sun 12 May 2019 15:13
    #5
    snedtak skrev 2019-05-12 14:40:25 följande:

    Om man tittar runt omkring sig så kör folk fortfarande för fort (drar mer soppa) och köper bränsleslukande bilar. Man kör 800 meter till pizzerian för att köpa pizza, och samåker inte till jobbet eller när man skjutsar barnen till aktiviteter. När folk börjar att anpassa sitt beteende pga bränslepriserna kan man börja tala om kostnaderna. Innan dess ä det mest pinsamt. 


    De väljer att köra fordon som dels drar mycket samtidigt som de inte vill optimera körningen för att spara bränsle.

    Klart som fan man ska betala för det, det är deras eget val.
  • Sun 12 May 2019 16:38
    #6
    Anonym (T) skrev 2019-05-12 12:56:18 följande:

    Min favoritglass Sandwich har ökat i pris mer än bensinen jämfört med priset 1972. Ska vi acceptera att glassen är så dyr och starta ett glassupprop för detta?


    Skillnaden är att du trycker, förhoppningsvis, inte i dig 70 glassar på en månad, men att göra slut på 70 liter gör man väldigt enkelt.
  • Anonym (***)
    Sun 12 May 2019 18:04
    #7
    Crash Man skrev 2019-05-12 16:38:33 följande:
    Skillnaden är att du trycker, förhoppningsvis, inte i dig 70 glassar på en månad, men att göra slut på 70 liter gör man väldigt enkelt.
    De flesta kan klara sig med  en mindre bensinsnålare bil samt att köra mindre bil.

    Men som vanligt  är folk inte beredda att ändra sitt beteende. Att ha en SUV och åka utomlands är en mänsklig rättighet, verkar det som.
  • Anonym (J. R.)
    Sun 12 May 2019 23:14
    #8

    Finns väl inte så mycket att göra angående oljepriset, som har drivit upp bränslepriserna.

    Att sänka bränsleskatterna känns inte helt relevant. Det finns förmodligen andra sätt att fördela samhällets resurser. Dock bör någon slags lättnad göras för de som bor i glesbygden. 

  • Sun 12 May 2019 23:22
    #9

    Trodde först att det var idiotiskt, då jag antog att priserna steg för konflikten mellan Iran VS Saudiarabien och USA, och att Sverige knappast kan påverka ett piss i det.

    Men sedan läser jag om skatterna. Jag vet att miljön är viktigt, men detta är bara inavlat korkat.

  • Anonym (T)
    Sun 12 May 2019 23:38
    #10
    Crash Man skrev 2019-05-12 16:38:33 följande:

    Skillnaden är att du trycker, förhoppningsvis, inte i dig 70 glassar på en månad, men att göra slut på 70 liter gör man väldigt enkelt.


    Och du kan reducera bensinkostnaden med bränslesnålare bil samt optimerad körning.
Svar på tråden Bensinupproret 2.0...