• Anonym (Masse)

    Syskon ärva nästan allt?

    Vi är tre helsyskon och våra föräldrar hade en fastighet som gått i släkten i generationer. Deras önskan var att ett av oss syskon ska ta över fastigheten och vårda den för kommande generationer.

    De hade därför testamenterat fastigheten till ett av oss syskon. (Den ende som var intresserad då två av oss har lämnat bygden och rotat oss på andra ställen.)

    Problemet är att fastigheten utgör större delen av tillgångarna. Fastigheten är värderad till 8 miljoner. Sedan finns det ungefär 1 miljon i övriga tillgångar.

    Utan testamente skulle vi få 3 miljoner var. Laglotten ger oss 1,5 miljoner per var.

    Syskonet som ärver fastigheten har ingen möjlighet att köpa ut oss andra två.

    Fastigheten kommer nu säljas trots våra föräldrars önskan.

    Problemet är nu att han som "ärvde" fastigheten tycker att han ska få de pengarna minus det som vi måste få pga laglotten. Han tycker alltså att vi andra ska få 1,5 miljoner vardera, och han återstående 6 miljoner. "Huset var ju hans", resonerar han.

    Vi andra två tycker att eftersom fastigheten säljs av dödsboet och inte alls kommer gå vidare i släkten så är huset inte hans, och därför bör arvet delas lika på oss tre syskon.

  • Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?
  • Anonym (alma)

    Jag hade inte haft några problem att efterkomma mina föräldrars önskningar. Det är pengar jag, om de levt, inte haft och som inte varit mina.

  • Aliona

    Nu är jag inte jurist så du får säkert bättre svar från någon annan, men jag tänker att huset inte alls är hans. Det blir väl hans först när han köpt ut er andra?

    Hur som helst, det handlar om jättemycket pengar så ni bör nog gå alla tre till en jurist och vetkligen kolla vad ni har för möjligheter, i synnerhet om ni vill följa föräldrarnas vilja.

  • Anonym (tråkigt)

    Jösses vilken självisk bror ni har (hur är ert förhållande i övrigt?), verkar som om han var "favoriten". Självklart ska det delas lika. 

  • Erkens mamma

    Beror väl lite på hur testamentet är skrivet.

    Vi behöver ta hjälp av advokat för att reda ut situationen korrekt.

  • Anonym (K)
    Anonym (alma) skrev 2019-05-13 21:56:21 följande:

    Jag hade inte haft några problem att efterkomma mina föräldrars önskningar. Det är pengar jag, om de levt, inte haft och som inte varit mina.


    Fast föräldrarna önskade att fastigheten togs hand om syskonet , inte att hen får mer kontanter!

    Så föräldrarnas önskemål följs inte oavsett hur pengarna delas upp.
  • Anonym (A)
    Anonym (tråkigt) skrev 2019-05-13 21:57:54 följande:
    Jösses vilken självisk bror ni har (hur är ert förhållande i övrigt?), verkar som om han var "favoriten". Självklart ska det delas lika. 
    Tycker jag med
  • Tow2Mater

    Varför kan inte syskonet som ärver fastigheten belåna fastigheten och köpa ut er andra två?

    Annars gissar jag syskonet har rätt; han fick ju mer än er andra, och ni får laglotten. Men det är väl upp till att bestrida testamentet om det behövs, beroende på hur det är formulerat.

  • Anonym (l)

    Gå till en jurist. Ni ska ju ändå göra en bouppteckning och då kan ni få hjälp med både bouppteckning och testamente.
    Den frågan du ställer ska redas ut juridiskt, vad vi på fl tycker om saken har ingen betydelse.

  • Kjell2
    Anonym (Masse) skrev 2019-05-13 21:52:14 följande:

    Vi är tre helsyskon och våra föräldrar hade en fastighet som gått i släkten i generationer. Deras önskan var att ett av oss syskon ska ta över fastigheten och vårda den för kommande generationer.

    De hade därför testamenterat fastigheten till ett av oss syskon. (Den ende som var intresserad då två av oss har lämnat bygden och rotat oss på andra ställen.)

    Problemet är att fastigheten utgör större delen av tillgångarna. Fastigheten är värderad till 8 miljoner. Sedan finns det ungefär 1 miljon i övriga tillgångar.

    Utan testamente skulle vi få 3 miljoner var. Laglotten ger oss 1,5 miljoner per var.

    Syskonet som ärver fastigheten har ingen möjlighet att köpa ut oss andra två.

    Fastigheten kommer nu säljas trots våra föräldrars önskan.

    Problemet är nu att han som "ärvde" fastigheten tycker att han ska få de pengarna minus det som vi måste få pga laglotten. Han tycker alltså att vi andra ska få 1,5 miljoner vardera, och han återstående 6 miljoner. "Huset var ju hans", resonerar han.

    Vi andra två tycker att eftersom fastigheten säljs av dödsboet och inte alls kommer gå vidare i släkten så är huset inte hans, och därför bör arvet delas lika på oss tre syskon.


    Vad står i testamentet?
Svar på tråden Syskon ärva nästan allt?