• Anonym (Vad gör man?)
    Tue 14 May 2019 08:27
    8813 visningar
    442 svar
    442
    8813

    Pojkvän med borderline

    Hej!

    Söker mig hit för att få något slags råd för hur jag ska hantera min ?pojkvän?.

    Träffade en underbar kille för drygt sex månader sen genom en dejtingapp.

    Vi skrev med varann i några veckor innan vi träffades första gången.

    Vi klickade direkt, hördes dagligen dygnet runt efter våran första träff.

    Men eftersom vi bor en bor ifrån varann, jag har barn, inte han så dröjde det ca 4 veckor innan vi sågs igen. Efter den gången började vi träffas varje vecka.

    Han har varit öppen med sin psykiska ohälsa sedan start men det är de senaste två månaderna som jag har förstått hur illa det är.

    Senaste månaden har varit väldigt intensiv, han säger att han älskar mig, vill bo med mig, vill ha barn med mig för att nästa dag stöta bort mig och säger att jag bör hitta någon bättre.

    Helgen som var så såg jag på riktigt hur pass dåligt han mår, han var här på fredagen och sov över, lördag morgon hade han panik och åkte hem tidigt för att han mådde så dåligt och sa att det aldrig kommer att funka.

    Sen kom han tillbaka på eftermiddagen och sa att han bara måste vara med mig och han skulle göra allt i sin makt för att pressa bort impulserna han får att stöta bort mig.

    Han älskar mig och vill bara vara med mig.

    Senare på kvällen åkte han hem då mina barn skulle komma tillbaka från sin pappa.

    Han sa Jag älskar dig och åkte.

    I söndags började karusellen igen då han säger att vi bara bör vara vänner, han mår skit och stöter återigen bort mig.

    Är kall och vill knappt prata med mig.

    Han säger att det här blir bäst för oss båda två.

    Jag förstår på ett sätt att han är rädd, det här händer i princip varje vecka, han stöter bort mig i några dagar för att sedan komma tillbaka.

    Jag förstår att det egentligen är hans borderline som gör att han agerar så här.

    Men hur bemöter jag honom på bästa sätt?

    Jag älskar verkligen honom och jag vill verkligen inte ge upp honom då vi har det så himla bra ihop när han är ?sig själv?.

    Jag försöker att bekräfta och visa att jag finns där för honom.

  • Svar på tråden Pojkvän med borderline
  • AnnaZL
    Tue 14 May 2019 08:31
    #1

    Det är såhär det kommer att bli att ha ett förhållande med honom. Gillar du det varmt/kallt utom din kontroll, fortsätt, om inte, gör slut.

    Du kan inte göra något för att ändra hans beteende.

  • Anonym (Vad gör man?) Trådstartaren
    Tue 14 May 2019 08:34
    #2
    AnnaZL skrev 2019-05-14 08:31:09 följande:

    Det är såhär det kommer att bli att ha ett förhållande med honom. Gillar du det varmt/kallt utom din kontroll, fortsätt, om inte, gör slut.

    Du kan inte göra något för att ändra hans beteende.


    Ja jag vet att jag inte kan ändra honom, jag vill mest ha tips på hur jag kan bemöta honom.

    Om jag ska fortsätta att bekräfta eller om jag ska dra mig undan.

    Han måste ju hjälpa sig själv, vet att han har försökt med en massa olika behandlingar men kommit till stadiet då han ger upp.
  • Tue 14 May 2019 08:39
    #3
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-05-14 08:34:05 följande:
    Ja jag vet att jag inte kan ändra honom, jag vill mest ha tips på hur jag kan bemöta honom.

    Om jag ska fortsätta att bekräfta eller om jag ska dra mig undan.

    Han måste ju hjälpa sig själv, vet att han har försökt med en massa olika behandlingar men kommit till stadiet då han ger upp.
    Om du bekräftar honom så kommer han fortsätta såhär, om du är kall så kommer han bli besatt/farlig. Det finns inget du kan göra, ditt liv kommer bli ett helvete.
    Flyttar ni ihop så kommer svartsjukan/kontrollbehovet. Har han inget att vara svartsjuk på så kommer han hitta det. Han har redan gått igenom dina sociala medier och gått igenom varje bild du lagt upp på Instagram/facebook och vet exakt vilka som kommenterat och gillat. 
    Du kommer få ett helvete hur du än gör.
  • Prakti­sk58
    Tue 14 May 2019 08:39
    #4
    Anonym (Vad gör man?) skrev 2019-05-14 08:34:05 följande:
    Ja jag vet att jag inte kan ändra honom, jag vill mest ha tips på hur jag kan bemöta honom.
    Image result for closed door
  • Anonym (Vad gör man?) Trådstartaren
    Tue 14 May 2019 08:41
    #5
    bullen1984 skrev 2019-05-14 08:39:21 följande:

    Om du bekräftar honom så kommer han fortsätta såhär, om du är kall så kommer han bli besatt/farlig. Det finns inget du kan göra, ditt liv kommer bli ett helvete.

    Flyttar ni ihop så kommer svartsjukan/kontrollbehovet. Har han inget att vara svartsjuk på så kommer han hitta det. Han har redan gått igenom dina sociala medier och gått igenom varje bild du lagt upp på Instagram/facebook och vet exakt vilka som kommenterat och gillat. 

    Du kommer få ett helvete hur du än gör.


    Hur vet du att det kommer att bli så här?

    Han har aldrig visat tecken på svartsjuka.

    Det känns mest som att han gör så här för min skull, att han inte känner sig värd mig.
  • Anonym (Jules­)
    Tue 14 May 2019 08:42
    #6

    Säger bara NEJ!
    Det här är han och så som han fungerar pga sin diagnos, vill du leva så?

    Träffade en jättefin kille som också hade borderline. Jag är mentalt stark och tänkte att det borde funka. Jag var då relativt nyseparerad och ville därför ta det lite lugnt och försiktigt. Det funkade inte alls för Mr Borderline! Han friade efter typ 14 dagar, sa att han älskade mig andra gången vi träffades.. köpte mängder med presenter, skickade blommor med blombud.. Skickade 100-tals sms varje dag, krävde ständig bekräftelse! Uppmanade honom flera gånger att det här inte funkade, att han var tvungen att tagga ner! Nertaggandet höll några timmar, sen var det full fart igen.. Detta varvat med att han berättad om hur dåligt han var för mig, att jag kunde få någon mycket bättre och att han viste att jag skulle komma att lämna honom..
    Tillslut var jag tvungen att sätta stopp och be honom låta mig vara ifred, för han tog verkligen all min energi!
    Följden av detta var att han tog en överdos medicin i syfte att ta livet av sig och blev inlåst på psyket!

    Så mitt råd är bara - NEJ!

  • Barbro­45
    Tue 14 May 2019 08:43
    #7

    Du vill ha honom i ditt liv och ni fungerar fint när -han är sig själv-. Men hans borderline är ju också han du kan inte välja endast en del av honom.

    Vet du om och vilken behandling han får för sin psykiska ohälsa, uppenbarligen fungerar inte nuvarande åtgärder särskilt bra. Han bör kanske söka vidare där. Om ni väljer ett liv tillsammans så väljer du också detta liv för ditt barn, hur kommer ditt barn att påverkas av att leva i en situation för barnet blir älskat ena stunden och ögonblicket senare stöts bort samt att se sin mamma utsättas för detta.

    Han bör ta tag i sitt psykiska mående själv, du ska inte behöva förändra dig och gå på tå för hans skull, då tappar du snart bort dig. Du ska inte heller bli hans terapeut. Det här är en resa han måste göra för din egen skull. Du kan finnas där, men resan måste han göra själv.

    Du bör lugnt markera när han uppför sig olämpligt mot dig, för din egen skull och för ditt barn skull. Du visar för ditt barn att man ska sätta värde på sig själv, du ska vara en förebild.

  • Anonym (-----­------­)
    Tue 14 May 2019 08:45
    #8

    Säg till honom att om du inte fullföljer behandlingen han går på är det du som måste ge upp honom. Pausa förhållandet tills han har gjort det. Säg att du inte orkar med annars.

    Eller fortsätt slå knut på dig för att bekräfta honom tills du blir som en disktrasa till slut, o själv behöver hjälp av psykiatrin.

  • Anonym (Vad gör man?) Trådstartaren
    Tue 14 May 2019 08:50
    #9
    Barbro45 skrev 2019-05-14 08:43:15 följande:

    Du vill ha honom i ditt liv och ni fungerar fint när -han är sig själv-. Men hans borderline är ju också han du kan inte välja endast en del av honom.

    Vet du om och vilken behandling han får för sin psykiska ohälsa, uppenbarligen fungerar inte nuvarande åtgärder särskilt bra. Han bör kanske söka vidare där. Om ni väljer ett liv tillsammans så väljer du också detta liv för ditt barn, hur kommer ditt barn att påverkas av att leva i en situation för barnet blir älskat ena stunden och ögonblicket senare stöts bort samt att se sin mamma utsättas för detta.

    Han bör ta tag i sitt psykiska mående själv, du ska inte behöva förändra dig och gå på tå för hans skull, då tappar du snart bort dig. Du ska inte heller bli hans terapeut. Det här är en resa han måste göra för din egen skull. Du kan finnas där, men resan måste han göra själv.

    Du bör lugnt markera när han uppför sig olämpligt mot dig, för din egen skull och för ditt barn skull. Du visar för ditt barn att man ska sätta värde på sig själv, du ska vara en förebild.


    Nej jag vet att jag inte kan välja en del av honom.

    Jag vet vilken behandling han fått, men han känner att han inte fått rätt hjälp och att det inte fungerat.

    Han funkar bra i arbetslivet och i praktiska saker.

    Han vet nog inte själv vad för slags behandling han behöver.

    Han har bara träffat mina barn vid ett par tillfällen då han själv känner sig som en dålig förebild och vill inte påverka dom negativt.

    Jag är bara helt lost just nu och vet inte vad jag ska göra med allt, han är så himla medveten om att han är sjuk men när han hamnar i det här mörkret så stänger han bara ute allt och jag vill verkligen inget annat än att finnas där. Samtidigt som jag själv har så mycket med mina barn och allt runt omkring.
  • Anonym (Asful­)
    Tue 14 May 2019 08:53
    #10

    Nej gud, spring åt andra hållet innan det är för sent. Speciellt eftersom du har barn också. 

    Jag var ihop med en tjej med borderline en gång, var fan det jobbigaste nånsin. Ibland var det helt fantastiskt, men ibland ville jag bara strypa henne. Det slutade med att hon fick en psykos, började hallucinera och blev inlagd på psyk. Jag försökte lite till med efter hon fått ny medicinering, men insåg att det är bara sån hon är. 

    När jag gjorde slut gick det typ en månad tills hon gått och spontan-gift sig med nån ny stjärna hon träffat. 

Svar på tråden Pojkvän med borderline