• Mudcakemonster

    IVF maj 2019

    Hej! Kollade lite igenom efter trådar men hittade inga nya så jag tänkte starta en ny tråd för att hitta andra i samma situation just nu som vill följas åt?

    Vi genomgår vårt första IVF försök (manlig faktor). Hade mitt livs första äggplock igår och imorgon är det dags för ET såvida de inte idag ringer från sjukhuset och säger att det inte blivit nåt att lägga in igen. Är så nervös att jag nästan spricker.

  • Svar på tråden IVF maj 2019
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-03 06:34:46 följande:

    Det ska kunna skjuta upp mensen men det behöver inte. Det är det svar jag fått.. Jag har f ö ibte haft mkt symptom innan jag plussat ngn gång. Men den blaston jag fick in i mars ich plussade med så började det ila i brösten efter 5 dgr. Samt få tandvärk o irriterat tandkött. I dag är mitt (och flera av era) embryon blastocyster om de ff utvecklas.. så nu till helgen blir stora "symptomkännarhelgen" för mig...


    Tycker att det känns så elakt att det finns en risk att klara sig till testdagen utan att ha fått mens men ändå testa negativt. Vet inte om jag kommer att våga testa även om mensen inte har kommit.
  • Najo
    Ölandstoka skrev 2019-06-03 09:30:07 följande:

    Tycker att det känns så elakt att det finns en risk att klara sig till testdagen utan att ha fått mens men ändå testa negativt. Vet inte om jag kommer att våga testa även om mensen inte har kommit.


    Jag känner en glädje och hopp första ruvningsv. Vecka 2 är ett helvete! Ofta rinner det ju till av lutinusen och man blir helt panikslagen, rusar på toaletten o kollar. Vidrig period. Svårt att fatta om man inte varit där. Det värsta är ju från 12 dgr efter ägglossningen då mensen kan komma... eller inte.
  • Najo
    Najo skrev 2019-06-03 09:51:17 följande:

    Jag känner en glädje och hopp första ruvningsv. Vecka 2 är ett helvete! Ofta rinner det ju till av lutinusen och man blir helt panikslagen, rusar på toaletten o kollar. Vidrig period. Svårt att fatta om man inte varit där. Det värsta är ju från 12 dgr efter ägglossningen då mensen kan komma... eller inte.


    Ett tillägg; jag har aldrig testat innam testdag. Inte värt det (tycker jag).
  • Ölandstoka
    Najo skrev 2019-06-03 09:51:17 följande:

    Jag känner en glädje och hopp första ruvningsv. Vecka 2 är ett helvete! Ofta rinner det ju till av lutinusen och man blir helt panikslagen, rusar på toaletten o kollar. Vidrig period. Svårt att fatta om man inte varit där. Det värsta är ju från 12 dgr efter ägglossningen då mensen kan komma... eller inte.


    Ja den här veckan förväntar jag mig inte att något ska hända, nästa vecka blir nog rätt jobbig. Ska på barnkalas på lördagen nästa vecka, blir 16 dagar efter plocket. "Måste" gå och är så rädd att jag kommer att sitta där bland alla barn och föräldrar med mens.

    Jag har en fix idé att jag absolut inte vill testa en vardag. Är det positivt vill jag kunna fira och är det negativt vill jag kunna sörja. Så varje cykel kollar jag när det blir bra att testa. Bara att det aldrig har hänt eftersom mensen alltid har kommit. Nu har jag som sagt testdag en måndag så jag kommer att testa en dag tidigare. Blir lite väl att vänta fyra dagar till fredagen! Men mitt halvtomma glas säger mig dock att mensen kommer att hinna dyka upp innan det blir aktuellt ens.
  • Najo
    Ölandstoka skrev 2019-06-03 10:32:07 följande:

    Ja den här veckan förväntar jag mig inte att något ska hända, nästa vecka blir nog rätt jobbig. Ska på barnkalas på lördagen nästa vecka, blir 16 dagar efter plocket. "Måste" gå och är så rädd att jag kommer att sitta där bland alla barn och föräldrar med mens.

    Jag har en fix idé att jag absolut inte vill testa en vardag. Är det positivt vill jag kunna fira och är det negativt vill jag kunna sörja. Så varje cykel kollar jag när det blir bra att testa. Bara att det aldrig har hänt eftersom mensen alltid har kommit. Nu har jag som sagt testdag en måndag så jag kommer att testa en dag tidigare. Blir lite väl att vänta fyra dagar till fredagen! Men mitt halvtomma glas säger mig dock att mensen kommer att hinna dyka upp innan det blir aktuellt ens.


    Jag förstår exakt! Är precis likadan. 12 juni skolavslutning- kommer jag vara ok eller totalt bedrövad... ska jag bjuda in till kalas för min son i slutet på juni? Kommer jag orka med det om allt går åt helvete? Osv..

    Den här processen är verkligen en pendling mellan himmel och helvete. Kan förstå att det kan tära på folk som passerar ivf efter ivf med negativa resultat. De 2 första ivferma resulterade för mig i 2 graviditeter så jag har glidit på en räkmacka i ivf-sammanhang. Missfallet i april var ett uppvaknande för mig. Inser vilken tur jag haft. Jag har blivit gravid efter samtliga insättningar (2 barn och ett MA). Allt ser bra ut nu men det är just därför jag ser olyckskorpen säga "trodde du att du skulle ha sån flyt att få ett till barn vid 44?". Jag vet hur vidrig nästa vecka kommer bli så försöker faktiskt bara njuta denna vecka. Lugnet innan stormen!
  • cutepoison
    Najo skrev 2019-06-02 20:16:40 följande:
    Välkommen!. Då har du samma som jag. Återförde 2dgrs i fredags 31 maj. Testdag 16 juni. 6 av 7 ägg var mogna och 4 befruktades. Ska ringa kliniken i morgon o se om ngt kommer till frysen.

    Jag har blivit gravid på båda mina ivfer (2008, 2014) men frysförsöket på den senaste ivfen (fick 2 till frysen) gick åt skogen. Fick MA i april och den andra klarade inte tiningen. Jag är 44 år nu och just nu glädjs jag åt att 4 blev befruktade och dessutom toppkvalitet (de tidigare som blev mina barn hade lägre score). Men detta betyder inte så mkt krasst antar jag då man inte ser kvaliten inuti och det är ju där fostret är.. men detta är min sista chans sedan får jag överväga äggdonation om det inte går vägen.
    Åh vad spännande att vi har samma datum! :) Grattis till dina tidigare graviditeter, det låter ju ändå lovande för denna gång. Tråkigt med ditt MA dock :( 
  • cutepoison
    Ölandstoka skrev 2019-06-02 22:14:35 följande:
    Hej hej! Jag har testat 17/6 men det är en måndag så jag kommer att testa då den 16/6 om jag inte har fått mens :)
    Kul med flera kring samma datum! Hur fördriver du tiden?? Haha. Har du barn sen innan? 
  • cutepoison
    Josefine C skrev 2019-06-03 07:29:36 följande:

    Den 31/5 sattes 2 stycken 2-dagars in och jag har testdag 16/6. Jag är 40+ och det här är min tredje ivf. Mina tidigare ivf:er ledde till två graviditeter som båda slutade i missfall v.7-8. Det såg bra ut på första ul och hjärtat slog båda graviditetena. Sen gick något fel. Jag har läst om svårigheter att bli gravid pga ålder och har även hjälpmediciner denna gång mot överaktivt immunförsvar. Hoppas jag blir gravid och att det inte blir missfall denna gång.


    Åh jag håller verkligen tummarna för att det ska gå hela vägen denna gång! Vi har testdag samma dag :) 
  • Ölandstoka
    cutepoison skrev 2019-06-03 13:46:41 följande:

    Kul med flera kring samma datum! Hur fördriver du tiden?? Haha. Har du barn sen innan? 


    Ja vi är några stycken nu, det är kul :)

    Jag har aldrig varit gravid och har i flera år haft en känsla av att inte kunna bli gravid så jag har inga större förhoppningar tyvärr. Det känns lite speciellt eftersom jag vet att de satte in ett embryo som levde, men mest känns det som väntan på bim vilken cykel som helst. Fast jag är ju bara på rd2, kanske kommer en strimma av hopp och smyger sig på nästa vecka. Jag njuter så pass mycket av att ha ett embryo i magen och inte ha mens att jag faktiskt inte vill att tiden ska gå. Jag är ju så säker på att mensen kommer att komma så tiden går gärna krypa fram just nu.
  • cutepoison
    Ölandstoka skrev 2019-06-03 14:49:48 följande:
    Ja vi är några stycken nu, det är kul :)

    Jag har aldrig varit gravid och har i flera år haft en känsla av att inte kunna bli gravid så jag har inga större förhoppningar tyvärr. Det känns lite speciellt eftersom jag vet att de satte in ett embryo som levde, men mest känns det som väntan på bim vilken cykel som helst. Fast jag är ju bara på rd2, kanske kommer en strimma av hopp och smyger sig på nästa vecka. Jag njuter så pass mycket av att ha ett embryo i magen och inte ha mens att jag faktiskt inte vill att tiden ska gå. Jag är ju så säker på att mensen kommer att komma så tiden går gärna krypa fram just nu.
    Jag förstår att du vill stanna i den känslan! Men vi får verkligen hoppas att mensen inte dyker upp så att du får stanna i den känslan! Är det din första Ivf också? 
Svar på tråden IVF maj 2019