• Anonym (Bry)
    Tue 14 May 2019 14:51
    1748 visningar
    36 svar
    36
    1748

    Skolavslutning - dåligt samvete

    Varken jag eller min man kan komma på vårt barns skolavslutning. Min man jobbar själv som lärare och hans klass har avslutning samma dag, och jag har börjat nytt jobb veckan innan, vilket är ett vikariat jag hoppas kan ge fast anställning så jag vill inte ta ledigt det första jag gör. Har ordnat så barnets farmor kan gå på avslutningen men märkte han blev besviken över att vi föräldrar inte kommer så nu har jag dåligt samvete. Hur hade ni gjort? Försökt ta ledigt fast det bara är en vecka in på nya jobbet eller att barnet får förstå att det inte alltid blir som man vill? Nu säger han att det inte gör något men jag såg att han blev besviken först.

  • Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete
  • Anonym (Bry) Trådstartaren
    Tue 14 May 2019 19:41
    #11

    Ni har så rätt! Farmor kommer ju och han är stor nog att förstå att ibland kan man inte göra allt man vill. Men förstår klart han blir besviken. Känner jag måste prioritera möjligheten jag fått här.

  • Anonym (U)
    Tue 14 May 2019 19:45
    #12
    Anonym (Bry) skrev 2019-05-14 14:51:52 följande:

    Varken jag eller min man kan komma på vårt barns skolavslutning. Min man jobbar själv som lärare och hans klass har avslutning samma dag, och jag har börjat nytt jobb veckan innan, vilket är ett vikariat jag hoppas kan ge fast anställning så jag vill inte ta ledigt det första jag gör. Har ordnat så barnets farmor kan gå på avslutningen men märkte han blev besviken över att vi föräldrar inte kommer så nu har jag dåligt samvete. Hur hade ni gjort? Försökt ta ledigt fast det bara är en vecka in på nya jobbet eller att barnet får förstå att det inte alltid blir som man vill? Nu säger han att det inte gör något men jag såg att han blev besviken först.


    Du gör rätt. Barnets bästa i långa loppet är viktigast.

    Att det funkar bra med ditt vikariat och du får fast jobb gynnar ditt barn mer än att du går på skolavslutningen.

    Barnet kan vara besviken men ändå förstå varför.
  • Anonym (Bry) Trådstartaren
    Tue 14 May 2019 19:50
    #13
    Anonym (U) skrev 2019-05-14 19:45:43 följande:

    Du gör rätt. Barnets bästa i långa loppet är viktigast.

    Att det funkar bra med ditt vikariat och du får fast jobb gynnar ditt barn mer än att du går på skolavslutningen.

    Barnet kan vara besviken men ändå förstå varför.


    Precis så jag tänker. Han säger att han vill att jag kommer men att det inte gör något om jag inte kan. Känns som han menar det också. Blev nog större för att jag höll på och ojja mig. Rätt vettig unge jag har ändå :)
  • Anonym (Olika­)
    Tue 14 May 2019 19:52
    #14

    Tror att hur vanligt det är att föräldrarna är med beror på vart i landet man bor och hur skolan firar examen.

    När jag gick i skolan på 80-talet var det vanligt att föräldrarna var med. Men då var avslutningen alltid i kyrkan också. Barnen hade under flera veckor tränat på sånger som de skulle sjunga och det var högtidligt och vackert. Även om man var ateist.

    Även mitt barn hade sina avslutningar i kyrkan. Och det var fyllt till bredden. Och precis som vid bröllop, begravning och dop så ringde de i kyrkklockorna för att fira att sommarlovet började.

    Om barnet bara går ut 5an och någon annan släkting kan gå istället för er så tror jag inte det är någon större fara. Som andra sagt. Fira när ni kommer hem med fika, bio eller något annat trevligt.

  • Tue 14 May 2019 22:52
    #17
    Anonym (Bry) skrev 2019-05-14 19:50:30 följande:

    Precis så jag tänker. Han säger att han vill att jag kommer men att det inte gör något om jag inte kan. Känns som han menar det också. Blev nog större för att jag höll på och ojja mig. Rätt vettig unge jag har ändå :)


    Be farmor ta kort på avslutningen så kan ni prata om den hemma sedan och kolla på bilderna. Man kan ju visa intresse ändå trots att man inte kunde vara med där och då.

    Kanske Laga något han gillar till middag och låt honom välja en efterrätt för att fira in sommarlovet hemma på kvällen. Så tror jag att han tycker dagen blev bra ändå.
  • Anonym (Ledig­t)
    Tue 14 May 2019 23:02
    #18

    Jag tycker att du ska följa ditt hjärta och fråga om du möjligen kunde få ledigt för att närvara på ditt barns skolavslutning. Om arbetsgivaren är något att ha förstår denne att det är viktigt. Faktum är att jag är i var exakt samma sits själv för vara några dagar sedan. Jag börjar ett nytt jobb två veckor innan skolavslutningen och jag har efter en del huvudbry frågat chefen om jag kunde vara ledig den dagen och det var inga som helst problem. Vad gör en dag ledigt i början när du har möjlighet att visa framfötterna på många sätt under de kommande åren.

  • Wed 15 May 2019 00:20
    #19

    Det beror väl på hur det är för de andra barnen. Vi bor utomlands och här kommer alltid nästan alla föräldrar på avslutningar, skolkonserter etc. Jag har alltid trixat med olika arrangemang för att kunna närvara, och ibland lyckats få dit pappan också. Minns fortfarande hur det var när sonen började första klassen och hade sin första assembly - dom berättade för barnen att föräldrarna skulle vara där s9m åhörare, men dom hade inte berättat för oss föräldrar att vi förväntades närvara. Jag jobbade länge som vanligt, och sonen hade ingen där som tittade på honom (fast de hade de flesta andra). Gud så besviken han var, och Gud vad jag led av detta. Kanske är det inte lika vanligt hos dig att alla föräldrar närvarar, men jag hade ju tagit ledigt för att gå dit, även om jobbet var nytt. Åtminstone för min son har sådant betytt väldigt mycket (kanske inte för alla barn).

  • Wed 15 May 2019 04:09
    #20
    FuckGoggleAskMe skrev 2019-05-15 00:20:30 följande:

    Det beror väl på hur det är för de andra barnen. Vi bor utomlands och här kommer alltid nästan alla föräldrar på avslutningar, skolkonserter etc. Jag har alltid trixat med olika arrangemang för att kunna närvara, och ibland lyckats få dit pappan också. Minns fortfarande hur det var när sonen började första klassen och hade sin första assembly - dom berättade för barnen att föräldrarna skulle vara där s9m åhörare, men dom hade inte berättat för oss föräldrar att vi förväntades närvara. Jag jobbade länge som vanligt, och sonen hade ingen där som tittade på honom (fast de hade de flesta andra). Gud så besviken han var, och Gud vad jag led av detta. Kanske är det inte lika vanligt hos dig att alla föräldrar närvarar, men jag hade ju tagit ledigt för att gå dit, även om jobbet var nytt. Åtminstone för min son har sådant betytt väldigt mycket (kanske inte för alla barn).


    Intressant! Det verkar vara väldigt olika traditioner med skolavslutningar beroende på vart man bor. Vi bor i USA och här går man bara på avslutningar när man går ut high school, college och grad school.
  • Wed 15 May 2019 06:52
    #21

    Här är alltid föräldrar med. Det är ju stor avslutning med hela skolan, sånger och uppträdanden.

    Vi går alltid båda föräldrarna och oftast även mormor och morfar också.

  • Anonym (qwert­y)
    Wed 15 May 2019 08:38
    #22
    +1

    Haha, herre gud vad det daltas. Det måste väl ungarna lära sig att ibland går jobbet före. Det är väl bara att förklara och du verkar ju ha en vettig unge som du säger. Han dör inte av att bli lite besviken. Du har ju börjat ett nytt jobb för tusan, det är viktigt att ta sitt ansvar där och viktigt att du visar ditt barn det. Du är säkert en närvarande förälder alla andra dagar.

    Jag har också bytt jobb ganska nyligen och det innebär att jag måste ta ut semester för att vara med på skolavslutningen. Det tänker jag inte göra. Jag har inte hur mycket semester som helst och måste prioritera och de förstår det. Men jag har varit på alla tidigare skolavslutningar och jag är en otroligt närvarande förälder hela tiden. Mina barn kommer inte att ha traumatiska minnen av att jag inte kan vara med på skolavslutningen i år. 

Svar på tråden Skolavslutning - dåligt samvete