• Anonym (Sambo­)
    Tue 14 May 2019 17:10
    1079 visningar
    75 svar
    75
    1079

    Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...

    Bor i hus med min sambo och har en 11åring tillsammans. Jag är sjukskriven sedan flera år tillbaks pga olika sjukdommar vilket gör mig extremt trött och ofta helt slut i "tankeverksamheten". Att laga en middag kan ibland ta all min energi.

    Igårkväll när vi låg i sängen frågade min sambo mig om vi hade något speciellt inplanerat för v22. "-Nää, inte vad jag vet just nu så... " svarade jag. Han berättade att hans 2 vänner skulle åka utomlands och det hade varit kul att hänga med.

    Jag svarade att även om vi inte har något JUST v 22 så fyller sonen år före, det är 4 dagars ledigt den veckan och våran son är otroligt energirik, och det är ett kalas helgen efter.

    Han fick en buffemiddag på båt av mig och sonen som vi pratade om att ta runt den helgen. När jag nämde det sa han bara att "då får vi väl skita i att åka båten då." Jag har redan betalat biljetterna och har sjukpennig så för min ekonomi är det en enormt stor utgift.

    Min energi orkar inte med att styra upp allt som ska göras själv en hel vecka. Laga mat, handla, aktivera sonen, köra honom till träningarna städa, tvätta osv. Vi somnade.

    Idag ringer sambon och säger att han bokat resan och betalat den så det går inte avboka.

    Jag känner mig totalt överkörd och börjar surra om att "det funkar ju inte hur tänker du?"

    Han är på jobbet när vi pratar så han säger "slutar du inte tjata nu så blockar jag ditt nummer!" (Han är 60 år.) Så jag vågar inte ringa honom igen.

    Han har åkt utomlands tidigare utan mig eftersom min kropp inte orkar sådana saker, och det är helt okej för mig. Men då har han tagit med sig sonen och vi har PLANERAT det ihop. Nu fick jag bara allt nerkastat i knät.

    Vad gör jag nu? Sambon kommer hem vid 20 idag, hur ska jag förhålla mig till honom?

    Vad hade ni gjort???

  • Svar på tråden Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...
  • Anonym (T)
    Tue 14 May 2019 17:14
    #1

    Varför är du ens ihop med honom?

    Låter inte att någon av er har det bra i relationen.

  • Prakti­sk58
    Tue 14 May 2019 17:14
    #2

    Hur gammal är sonen ?

  • Anonym (Hmmm)
    Tue 14 May 2019 17:16
    #3
    +1

    Har du far- morföräldrar, syskon eller vänner som kan hjälpa dig den veckan?

    Ja självklart ska han åka, han behöver komma iväg på nåt kul och få umgås med vänner så han orkar med familjelivet med en sjuk fru och ett krävande barn.

  • Anonym (K)
    Tue 14 May 2019 17:16
    #4
    +3

    Visst att du är sjuk och dålig. Men din sambo får ta dubbelt ansvar för hemmet eftersom du inte orkar? Han är säkert också helt slut och han behöver en semester. Är du så pass dålig så kanske du kan få någon slags hjälp? Assistent? Eran 11 åring kan väl ta hand om sig själv? Vardagen måste ju kunna fungera även utan din man.

  • Tue 14 May 2019 17:18
    #5

    Bemöter han dig alltid så där? Blocka numret? Låter som en 14-åring.

    Varför är du i ett förhållande med honom?

  • Anonym (Kghjh­)
    Tue 14 May 2019 17:20
    #6

    Jag tycker att man kommer överens om sådant. Men kommer sig det hastiga beslutet av ren frustration över situationen? Jag kan förstå frustrationen i så fall, skulle känna mig otroligt låst i den situation du beskriver. Skulle du reda upp det om ni separerade?

  • Anonym (A)
    Tue 14 May 2019 17:28
    #7
    Anonym (Kghjh) skrev 2019-05-14 17:20:23 följande:
    Jag tycker att man kommer överens om sådant. Men kommer sig det hastiga beslutet av ren frustration över situationen? Jag kan förstå frustrationen i så fall, skulle känna mig otroligt låst i den situation du beskriver. Skulle du reda upp det om ni separerade?
    Det tycker jag med
  • Anonym (Esmer­alda)
    Tue 14 May 2019 17:45
    #8

    Jag är sjuk men tillsammans med en sambo som måste resa i tjänsten rätt ofta. Vi löser detta ganska bra så här.

    -Inget städa, det får vänta tills han kommer hem. Då får vi hjälpas åt. Jag brukar ta det värsta om jag orkar.
    - Inget handla- Mannen får storhandla för en vecka. En hel del enkla snabbmatsrätter (tyvärr).  Låt din son hjälpa till med enkel matlagning. Du kan sitta vid bordet och assistera honom.
    -Har han någon vän han kan åka med på träningen? Någon släkting som kan hjälpa till att skjutsa? Om du verkligen. verkligen inte orkar kan du låta honom bara stanna hemma?

    I övrigt är det väldigt dålig stil. Sådant diskuterar man igenom när man har ett förhållande och barn tillsammans. Det är inte problematiskt att man reser utan sin fru eller familj, det problematiska är att inte bry sig, lyssna, och bara tänka på sig själv.

    Jag tycker det är rätt skönt att få rå om mig själv ibland (introvert) så jag släpper alla krav och bara ÄR så fort min man är ute och reser. 


    Det är inte din sak att ta tag i allt där hemma medan han ägnar sig åt semester med sina vänner. Låt han få ta tag i en veckas städning, tvätt m.m när han kommer hem. Samt handlande innan (kanske t.o.m låta han laga lite mat att frysa in i matlådor åt er? )

  • Anonym (Louis­e)
    Tue 14 May 2019 17:47
    #9
    +2

    Jag tycker att han gjorde det på ett dåligt och barnsligt sätt. Men samtidigt kan jag faktiskt förstå honom också. Han har det nog rätt tungt med en sjuk fru och krävande son. Sedan ansvaret att stå för huvudförsörjningen i familjen, samt det mesta även i hemmet. Det är tungt.

    Han ville nog göra något spontant för en gångs skull. Något som bara är för honom.

    Om jag var du skulle jag prata med honom, men ändå förlåta. Om han är bra i övrigt.

  • Anonym (Omg)
    Tue 14 May 2019 18:15
    #10
    -1 +3

    Så du ligger och är trött och fattig och han tar allt ansvar för hem ekonomi son och allt runtomkring för att du inte orkar. Inte konstigt att han vill ha en jävla semester. Sonen är 11år. Alltså inte 2 år och en frisk 11åring är väldigt självgående enligt mig.

Svar på tråden Han åker utomlands om två veckor, är borta 8 nätter, och skiter fullständigt i oss här hemma...