• Tue 14 May 2019 22:12
    596 visningar
    8 svar
    8
    596

    Påbörja första försöket? Direkt eller efter ”riktiga” mensen?

    Som rubriken lyder, när börjar man? När började ni? Vi slutade med p-piller för en månad sen, fick ?pillermensen? & sen körde på som vanligt i det sexuella bitarna. Fick den riktiga mensen i förrgår. Alltså tog det sig inte direkt. Men menar folk som säger att de blev gravida på första försöket eller direkt - verkligen DIREKT eller efter första riktiga mensen?

    Hoppas på plus snart iallafall :)

  • Svar på tråden Påbörja första försöket? Direkt eller efter ”riktiga” mensen?
  • Wed 15 May 2019 07:57
    #1

    Man kan knappast vänta sig att bli gravid vid första försöket. För vissa tar der några år att bli gravid.

  • Wed 15 May 2019 13:24
    #2
    Hellianno skrev 2019-05-14 22:12:35 följande:

    Som rubriken lyder, när börjar man? När började ni? Vi slutade med p-piller för en månad sen, fick ?pillermensen? & sen körde på som vanligt i det sexuella bitarna. Fick den riktiga mensen i förrgår. Alltså tog det sig inte direkt. Men menar folk som säger att de blev gravida på första försöket eller direkt - verkligen DIREKT eller efter första riktiga mensen?

    Hoppas på plus snart iallafall :)


    Innan jag har blivit gravid så har jag inte använt hormonpreparat som preventiv metod, tex p-piller, spiral etc. utan alltid kört hormonfritt, pessar, kondom eller avbrutet samlag.

    Sen när vi försökt få barn har jag blivit gravid första månaden när vi har försökt- alltså efter att vi slutat skydda oss så har jag inte fått mens igen.
  • Wed 15 May 2019 13:28
    #3

    Det går ju inte riktigt att jämföra fertiliteten första månaden mellan en som nyss har gått på hormoner och en som inte har gått på hormoner tycker jag.

    Självklart tar det iaf lite tid för kroppen att återställa vad flera år av hormonpåverkan som syftar till att förhindra graviditet.

  • Wed 15 May 2019 13:31
    #4

    Du kan självklart bli gravid på första ägglossningen efter p-pillerstopp (dvs innan första riktiga mensen) men det är inte speciellt vanligt. Ofta behöver kroppen några månader på sig att repa sig efter hormonstörande preventivmedel. Du kanske t.ex. får en ganska regelbunden ägglossning direkt men att du har en kortare lutealfas (som i mitt fall) som behöver justera sig. Eller så får du kanske oregelbunden ägglossning som behöver justera sig. Eller så behöver dina ÄL-flytningar repa sig. Det finns så mycket i kroppen som påverkas av hormonerna som måste få återhämta sig.

  • Wed 15 May 2019 13:34
    #5

    Vårat första barn kom till direkt efter jag slutade med p-piller, och andra barnet på andra försöket.

    Så jag räknar första försöket som direkt efter pillermensen :)

    Lycka till :)

  • Thu 16 May 2019 07:02
    #6

    Ville inte ha en lektion i hur det funkar :) tack ändå. Var mest nyfiken på hur fort det tagit sig för er & hur ni räknat första försöket. Ni som svarat tack så mycket för era svar :D

  • Thu 16 May 2019 07:55
    #7

    1: Blev till medan jag hade p-ring.

    2: Blev till på andra försöket efter p-pillerstopp (alltså efter pillermensen. Vi försökte alltså direkt efter att jag slutat med p-pillerna.)

    3: Blev till på första försöket efter p-pillerstopp (innan pillermens).

  • Thu 16 May 2019 07:59
    #8

    Jag slutade med mellanpiller ca 6 månader innan vi började försöka och fick tillbaka regelbunden mens redan efter en månad. Sen passade det inte riktigt oss att bli gravid på ett halvår eftersom vi skulle gifta oss. När vi slutade med kondom blev jag gravid direkt.

Svar på tråden Påbörja första försöket? Direkt eller efter ”riktiga” mensen?