• Wed 15 May 2019 07:36
    1021 visningar
    30 svar
    30
    1021

    I vilken vecka berättade ni för närmsta familjen?

    Hej!


    Hur snabbt berättade ni att ni var gravida för närmaste familjen? (ex.  föräldrar/syskon)

    Förstått att många väntar till största risken för missfall är över, och första UL är gjort till vänner och andra. (v12?)


    Väntade ni lika länge med familjen eller visste de tidigare? 


    :)


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 13:29
    Tillägg:

    Hur berättade ni för familjen?
    gjorde nivå nått speciellt/roligt sätt? :)
  • Svar på tråden I vilken vecka berättade ni för närmsta familjen?
  • Anonym (...)
    Wed 15 May 2019 07:44
    #1

    Vid första graviditeten berättade jag direkt efter plus, i vecka 4-5. Vid andra berättade jag efter v.12.

    Jag tycker att man kan berätta tidigt om man själv vill det. Det kan ju vara skönt om man får missfall att man kan prata om det med sina nära.

    Jag kan tycka att det är lite överdrivet detta att hålla på och dölja graviditet pga risk för missfall. Det hade nog känts bättre för många som får missfall om det var lite mer accepterat att öppet prata om det.

  • Wed 15 May 2019 07:53
    #2

    Vi berättade tidigt för föräldrar och syskon, innan vecka 12. Efter kub berättade vi för barnen och sedan lite vart efter för andra. På mig syntes det långt innan rul så folk började fråga också, så det var ingen idé att försöka dölja.

  • Anonym (.)
    Wed 15 May 2019 08:04
    #3

    Jag berättade för familjen och nära släkt direkt när jag plussade på bim. Min man har dock inte berättat för sin familj än (dom skvallrade direkt sist vi berättade och då slutade det i missfall så han känner väl sig inte så pepp på att berätta den här gången) men han berättade för närmsta vännerna nu i v13 efter kub. Jag har väntat med att gå ut till vänner, ytliga bekanta osv tills mannen  berättat för sin familj.

  • Anonym (Ja!)
    Wed 15 May 2019 09:19
    #4
    Anonym (...) skrev 2019-05-15 07:44:37 följande:

    Vid första graviditeten berättade jag direkt efter plus, i vecka 4-5. Vid andra berättade jag efter v.12.

    Jag tycker att man kan berätta tidigt om man själv vill det. Det kan ju vara skönt om man får missfall att man kan prata om det med sina nära.

    Jag kan tycka att det är lite överdrivet detta att hålla på och dölja graviditet pga risk för missfall. Det hade nog känts bättre för många som får missfall om det var lite mer accepterat att öppet prata om det.


    Eller hur! Varför ska det vara så hysch hysch? Det är ju hemskt att gå runt och dölja ett missfall. All sorg och besvikelse och så ska man låtsas att allt är bra. Så omänskligt.
  • Wed 15 May 2019 09:30
    #5

    Mina tre barn fick veta det nästan direkt. Kan inte dölja en sån glädje för dom plus att, ja det kan bli missfall men då får de vara delaktiga i det också. Det är så livet är. Det finns glädje och det finns sorg. Tänker att om ett missfall skulle ske så får dom vara ledsna med mig och pappan och inget hysch hysch och försöka dölja känslorna.

    Men var och en gör som dom vill :)

  • Wed 15 May 2019 09:34
    #6

    Med första berättade vi för folk runt vecka 13-14. Alltså familj, vänner o.s.v.

    Med andra berättade vi omgående för våra föräldrar, syskon o.s.v. Storebror berättade vi för på en gång, men han var 4 månader och brydde sig inte så mycket

    Med trean har vi berättat för våra föräldrar och syskon ganska omgående för jag började må skit på en gång och behövde hjälp. Vi ska sluta aktivt dölja det efter KUB i slutet på denna vecka. Storasyskonen på 2 år och 3 år är inte riktigt med i matchen, men vi berättade för dom för några veckor sedan.

  • Wed 15 May 2019 09:35
    #7

    Med första barnet berättade jag för mina föräldrar typ i v 6 och syskon och svärmor några veckor senare. Gjorde samma sak kommande graviditeter som slutade i missfall. Men till slut blev det ett andra barn. Med tredje barnet väntade vi till efter kub med att berätta. Min syster berättade jag dock för i v 11.

  • Wed 15 May 2019 09:38
    #8

    Igår vecka 13 14 ca då bi blivit kallade på ultraljud och fick se det var 2 :)

  • Anonym (2 barn)
    Wed 15 May 2019 11:45
    #9

    Vi berättade tidigt båda gångerna, ca v 6-7. Drack inte vin till middagen (vi brukar ha söndagsmiddagar varje månad), och då var det uppenbart. Att bara tacka nej skulle vara för genomskinligt, det avviker ju från mönstret. Vi har aldrig outat på Facebook eller något, utan vi har berättat vartefter. Jag har riskfyllt jobb, så jobbet fick också veta tidigt.

  • Wed 15 May 2019 11:56
    #10

    Hm. Närmsta familjen var nog kring vecka 20

Svar på tråden I vilken vecka berättade ni för närmsta familjen?