• Anonym (Hen)
    Wed 15 May 2019 09:04
    1308 visningar
    41 svar
    41
    1308

    I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.

  • Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?
  • Wed 15 May 2019 09:08
    #1

    Hen som är 10 borde vika sin tvätt. 7 åringen kanske borde börja hjälpa till och 4 åringen lägga in redan vikta kläder i sina lådor.

  • Wed 15 May 2019 09:11
    #2
    +1

    Jag är inte mycket för att curla mina barn men här känner jag att jag kanske skämt bort dem... Jag har inte haft en tanke på att de ska vika sin tvätt trots att de är i 10+. De får förvisso sortera sina egna strumpor, underkläder. Ibland plocka ner kläderna jag eller mamman vikt/strykit samt vara med och vika lakan.


    Tack för att du väckte mig- det är klart att en 10-åring ska kunna vika sin tvätt och lära sig stryka. De mindre barnen kan vara med och vika lakan, sortera strumpor.

  • sextio­talist
    Wed 15 May 2019 09:15
    #3
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:04:42 följande:

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.


    Är inget som jag ens lagt energi på. Eftersom jag är den som tagit hand om tvätten så har jag både vikt, strukit och sorterat den.
    Kan ju meddela att sonen, numera flyttat hemifrån, ändå fixar detta, trots att han inte behövt göra det hemma.
    Jag tog hand om familjens tvätt när jag var 15, även då vek jag den, strök den, men mina syskon och föräldrar fick ta hand om sina kläder efter det.

  • Prakti­sk58
    Wed 15 May 2019 09:28
    #4
    -1

    Typiskt kärringar att vika tvätt.
    Mina Tshirts och sockor åker direkt in i skåpet

  • Anonym (Fj)
    Wed 15 May 2019 09:32
    #5
    Praktisk58 skrev 2019-05-15 09:28:06 följande:

    Typiskt kärringar att vika tvätt.

    Mina Tshirts och sockor åker direkt in i skåpet


    Man viker väl inte sockor?
  • Anonym (Hen) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 09:39
    #6
    sextiotalist skrev 2019-05-15 09:15:13 följande:

    Är inget som jag ens lagt energi på. Eftersom jag är den som tagit hand om tvätten så har jag både vikt, strukit och sorterat den.

    Kan ju meddela att sonen, numera flyttat hemifrån, ändå fixar detta, trots att han inte behövt göra det hemma.

    Jag tog hand om familjens tvätt när jag var 15, även då vek jag den, strök den, men mina syskon och föräldrar fick ta hand om sina kläder efter det.


    Tvivlar inte på att de kommer klara det som vuxna, men varför skulle det inte vara en del av deras ansvar även som barn? Och det är nog lite skillnad i mängden tvätt när man har ett barn mot när man har fler, i mitt fall tre, som utöver den vanliga tvätten också har diverse aktiviteter och annat det ska tvättas efter. Ser inget fel i att de får lära sig ta ansvar tidigt.
  • Anonym (T)
    Wed 15 May 2019 09:40
    #7
    Praktisk58 skrev 2019-05-15 09:28:06 följande:

    Typiskt kärringar att vika tvätt.
    Mina Tshirts och sockor åker direkt in i skåpet


    Varför sådan attityd? Ingen har tvingat dig att vika tvätten.

    Jag viker inte heller, allt hängs förutom strumpor mm som ändå inte viks. Men inte sjutton går jag in med en sådan pissig attityd.
  • Anonym (T)
    Wed 15 May 2019 09:42
    #8

    Glömde svara på själva frågan. Jag tycker 7- & 10-åringen ska kunna ta hand om sina tvättade kläder, men är det mycket/ofta så behöver det kanske inte göras efter varje tvättning utan att man bestämmer något om x antal gånger i veckan eller att en viss dag är tvättdag.

  • Anonym (Hen) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 09:42
    #9
    Anonym (Fj) skrev 2019-05-15 09:32:40 följande:

    Man viker väl inte sockor?


    Min man gör, eller snarare rullar dem. Jag sätter bara ihop resten av familjens. I flera år accepterade jag hans larv med rullade av strumpor tills han plötsligt fick nån fixidé att hans bara ska tvättas på fintvätt och absolut inte får tumlas, sen dess vägrar jag tvätta hans strumpor. Sånt trams.
  • Anonym (Mio)
    Wed 15 May 2019 09:45
    #10

    Alla kan väl vara med och bidra efter bästa förmåga? Lägg upp all tvätt på ett bord och sen tar var och en sina grejer och viker så gott hen kan?
    Tycker det hör till att hjälpa till, utifrån ålder och så givetvis. Men vika och sortera tvätt är ju väldigt basic?
    Inga skaderisker, inget med nycklar, vassa saker att göra etc. Utan bara.... tråkigt

Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?