• Anonym (Kaffedraken)

    I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.

  • Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:42:44 följande:

    Min man gör, eller snarare rullar dem. Jag sätter bara ihop resten av familjens. I flera år accepterade jag hans larv med rullade av strumpor tills han plötsligt fick nån fixidé att hans bara ska tvättas på fintvätt och absolut inte får tumlas, sen dess vägrar jag tvätta hans strumpor. Sånt trams.


    Tvättar han underkläder på fintvätt med? :S
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Fj) skrev 2019-05-15 09:51:15 följande:

    Tvättar han underkläder på fintvätt med? :S


    Nej, det tvättas i 90.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (T) skrev 2019-05-15 09:40:11 följande:
    Varför sådan attityd? Ingen har tvingat dig att vika tvätten.

    Jag viker inte heller, allt hängs förutom strumpor mm som ändå inte viks. Men inte sjutton går jag in med en sådan pissig attityd.
    Nu är frågan om man skall tvinga en stackars 7åring till jobb som är onödigt.
    Och det bara för att barnet inte senare när hen växer upp skall inse att det inte behovs.
    Det tycker jag är en väldigt pissig attityd.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det är knappast skadligt för en fyraåring att vika tvätt men innebär det inte mer jobb än hjälp för den vuxna? Handlar det om en principsak eller är det för att den vuxna ska få mindre arbete? Jag gissar att det tidsmässigt lönar sig i längden att kräva av tioåringen att vika sin egna tvätt men det är tveksamt vad gäller mellanbarnet och absolut inte vad gäller fyraåringen. 

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:39:58 följande:
    Tvivlar inte på att de kommer klara det som vuxna, men varför skulle det inte vara en del av deras ansvar även som barn? Och det är nog lite skillnad i mängden tvätt när man har ett barn mot när man har fler, i mitt fall tre, som utöver den vanliga tvätten också har diverse aktiviteter och annat det ska tvättas efter. Ser inget fel i att de får lära sig ta ansvar tidigt.
    Jag skötte tvätten för fem personer sedan jag var 15, och periodvis så var det fem stycken hemma hos oss också. Nej, jag tyckte det inte var så mycket besvär.

    Jag anser inte att man ska ge barnen ansvar över det hem och det man själv har skapat, att lära dom vad som ingår i hemmets skötsel ja, men inte ge en 7-åring ansvar över någon del av hemmets skötsel.
    Det är vi föräldrar som har ansvaret.
  • Anonym (Kaffedraken)

    När jag viker tvätt får de som är hemma hjälpa till om de inte sitter med läxor. Inte står jag och sorterar ut det som inte är mitt. Viner allt och lägger på rummen så får alla stoppa in.

  • Anonym (Kaffedraken)
    sextiotalist skrev 2019-05-15 10:15:18 följande:

    Jag skötte tvätten för fem personer sedan jag var 15, och periodvis så var det fem stycken hemma hos oss också. Nej, jag tyckte det inte var så mycket besvär.

    Jag anser inte att man ska ge barnen ansvar över det hem och det man själv har skapat, att lära dom vad som ingår i hemmets skötsel ja, men inte ge en 7-åring ansvar över någon del av hemmets skötsel.

    Det är vi föräldrar som har ansvaret.


    Då ser vi olika på det helt enkelt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 10:17:09 följande:
    Då ser vi olika på det helt enkelt.
    Ja, det gör vi.
    Åh andra sidan så är vi inte sådana som har haft städdagar, krav på att det ska vara undanplockat på kvällen. Disken kan mycket väl stå på diskbänken till morgonen därpå.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Men barn är 8 och 11 och vi har i flera år hjälpts åt med tvätten. Dvs, all ren tvätt läggs i en hög på min säng och så sorterar och viker vi tillsammans. När man är klar med sin egen tvätt hjälps man åt med det som är kvar. Nu kan båda vika sina kläder utan hjälp men i början hjälpte jag till lite med tröjor etc. Det brukar vara en trevlig stund, ibland lyssnar vi på nån musik, i land passar vi bara på att få en pratstund.

    Jag tycker det blir mycket mindre gnäll och konflikter om hemmasysslorna om man lägger upp det som något man hjälps åt med, snarare än att dela ut sysslor som var och en ska göra själva.

    Stryker gör jag men det händer bara nån enstaka gång per år. :)

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hen) skrev 2019-05-15 09:04:42 följande:

    Vi är inte överens gällande vilka krav man kan ställa på barnen, så vi frågar här.

    I vilken ålder kan man kräva att de viker sin egen tvätt? De är 4, 7 och 10 och ena anser att alla tre borde vika sitt eget medan andra anser att bara den äldsta kan förväntas klara det.


    Och för att svara på frågan tycker jag att alla kan hjälpas åt efter förmåga, även fyraåringen.
Svar på tråden I vilken ålder ska de vika sin egen tvätt?