• Anonym (-)
    Wed 15 May 2019 16:52
    4834 visningar
    173 svar
    173
    4834

    Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.

  • Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?
  • Anonym (***)
    Wed 15 May 2019 16:54
    #1
    +2

    Om du vill sitta själv, varför byter du inte plats då?

  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 16:55
    #2
    Anonym (***) skrev 2019-05-15 16:54:02 följande:

    Om du vill sitta själv, varför byter du inte plats då?


    Ska jag kliva över en människa eller säga "ursäkta kan du ställa dig upp så jag kommer härifrån för jag vill inte sitta här mer.!" Nja. Utan den som dels satt sig bredvid mig och sitter längst ut borde flytta sig. 

    Så svenskt och ovänligt av mig, I know.. Men tycker det är de sociala normerna..
  • Anonym (öh..)
    Wed 15 May 2019 16:55
    #3

    Varför skulle man byta plats om man sitter bra där? Varför byter du inte själv plats om du stör dig på det? 

  • Anonym (öh..)
    Wed 15 May 2019 16:55
    #4
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:55:10 följande:
    Ska jag kliva över en människa eller säga "ursäkta kan du ställa dig upp så jag kommer härifrån för jag vill inte sitta här mer.!" Nja. Utan den som dels satt sig bredvid mig och sitter längst ut borde flytta sig. 

    Så svenskt och ovänligt av mig, I know.. Men tycker det är de sociala normerna..
    Dina normer kanske. 
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 16:56
    #5
    Anonym (öh..) skrev 2019-05-15 16:55:18 följande:

    Varför skulle man byta plats om man sitter bra där? Varför byter du inte själv plats om du stör dig på det? 


    Den som trängde sig på borde flytta sig. Och även för att den sitter längst ut och inte inpackad mot en ruta. 
  • Anonym (Yupp)
    Wed 15 May 2019 16:57
    #6

    Håller med, flytta på dig vid möjlighet tack.

  • Anonym (***)
    Wed 15 May 2019 16:57
    #7
    +1
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:55:10 följande:
    Ska jag kliva över en människa eller säga "ursäkta kan du ställa dig upp så jag kommer härifrån för jag vill inte sitta här mer.!" Nja. Utan den som dels satt sig bredvid mig och sitter längst ut borde flytta sig. 

    Så svenskt och ovänligt av mig, I know.. Men tycker det är de sociala normerna..
    Det är ju bara att resa dig, då fattar den andra att du vill komma ut. Ingen bryr sig om din förklaring.


  • Anonym (***)
    Wed 15 May 2019 16:58
    #8
    +2
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:56:33 följande:
    Den som trängde sig på borde flytta sig. Och även för att den sitter längst ut och inte inpackad mot en ruta. 
    Man tränger sig inte på bara för att man sätter sig på ett ledigt säte.


  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 16:59
    #9
    Anonym (Yupp) skrev 2019-05-15 16:57:23 följande:

    Håller med, flytta på dig vid möjlighet tack.


    Eller hur. Varför trängas i onödan? Till och med när jag åker buss med min pojkvän sitter vi på varsitt parsäte men snett mitt emot varandra för att få ett säte för jacka, väska osv (om det inte är fullt i bussen).
  • neverp­reggo
    Wed 15 May 2019 16:59
    #10

    För att det antagligen kommer att gå på fler personer/människan ska av/människan har dålig balans eller ont så en snabb förflyttning till annat säte är jobbigt ETC. Inte svårt.

Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?