• Anonym (-)
    Wed 15 May 2019 16:52
    4833 visningar
    173 svar
    173
    4833

    Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?

    Jag har flera gånger varit med om att främlingar suttit sig vid mig i bussen för att det inte finns plats - helt ok varsågoda. Men sen när folk gått av och det finns lediga säten så hoppar dom inte över till ett ledigt säte utan sitter kvar. VARFÖR gör man så? Är dom så kär att dom måste sitta nära eller vill dom jävlas och ta upp platsen för min handväska?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-05-15 16:57
    Med "det finns inte plats" så menar jag att det inte finns två lediga parsäten ihop så man kan sitta själv.

  • Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?
  • Anonym (***)
    Wed 15 May 2019 17:49
    #31
    +2
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 17:05:38 följande:
    Jo jag förstår. Menar inte att man säger så men det är ju det man signalerar
    Jag tror ingen bryr sig om vad du signalerar. Alla har fullt upp med sitt. Du överskattar din egen betydelse.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 17:51
    #32
    Anonym (***) skrev 2019-05-15 17:49:53 följande:
    Jag tror ingen bryr sig om vad du signalerar. Alla har fullt upp med sitt. Du överskattar din egen betydelse.
    Tror inte det. Flera har skrivit här att de tar lite illa vid sig när någon byter säte och inte vill sitta vid dom. Då kanske man inte behöver flyga över någon för att ta sig därifrån utan den som sitter längst ut får sköta det lite diskret med att bara hoppa över till ett säte bredvid
  • Anonym (***)
    Wed 15 May 2019 17:54
    #33
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 17:51:40 följande:
    Tror inte det. Flera har skrivit här att de tar lite illa vid sig när någon byter säte och inte vill sitta vid dom. Då kanske man inte behöver flyga över någon för att ta sig därifrån utan den som sitter längst ut får sköta det lite diskret med att bara hoppa över till ett säte bredvid
    Som sagt,  om du vill sitta själv så åk på tider när det är lite folk i bussen. Annars får du sitta kvar och störa dig.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 17:55
    #34
    Anonym (***) skrev 2019-05-15 17:54:25 följande:
    Som sagt,  om du vill sitta själv så åk på tider när det är lite folk i bussen. Annars får du sitta kvar och störa dig.
    Ja pga dig som är en sån där jobbig mys sittare
  • MalinM­alin
    Wed 15 May 2019 18:01
    #35
    +1

    Har bara läst TS. Det jag tycker är riktigt konstigt och irriterande är när man sitter på en i princip helt tom buss, eller i en tom tunnelbanevagn, så kommer någon och sätter sig bredvid en. Alltså, varför!?

    Hände för någon månad sen sist. Sitter i en nästan helt tom tunnelbanevagn. Har väskan bredvid mig på sätet. In kommer en äldre dam som dimper ner på sätet bredvid, hinner precis dra undan väskan. Damen var av det bastantare slaget så jag sitter intryckt mot väggen med väskan under hakan.

    Satt faktiskt och småskrattade åt det absurda. Bara tomma platser överallt och här sitter vi och trängs.

  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 18:03
    #36
    MalinMalin skrev 2019-05-15 18:01:43 följande:

    Har bara läst TS. Det jag tycker är riktigt konstigt och irriterande är när man sitter på en i princip helt tom buss, eller i en tom tunnelbanevagn, så kommer någon och sätter sig bredvid en. Alltså, varför!?

    Hände för någon månad sen sist. Sitter i en nästan helt tom tunnelbanevagn. Har väskan bredvid mig på sätet. In kommer en äldre dam som dimper ner på sätet bredvid, hinner precis dra undan väskan. Damen var av det bastantare slaget så jag sitter intryckt mot väggen med väskan under hakan.

    Satt faktiskt och småskrattade åt det absurda. Bara tomma platser överallt och här sitter vi och trängs.


    Nån utländsk/turist som inte förstår sociala normer?

    Har aldrig råkat ut för det men då hade jag jävlar blivit irriterad.
  • Anonym (Andre­a)
    Wed 15 May 2019 18:07
    #37
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 17:34:24 följande:
    Jag bor i Norrland och det kan vara 40 minuter mellan busshållsplatserna. Men  i Stockholm kan jag säkert förstå att det vore problematiskt det du beskriver. 
    Jag är själv uppvuxen i en stad i Norrland, där jag hade lite längre sträckor mellan hållplatserna när jag åkte buss. Inte orkade jag hoppa runt bland olika säten om jag behövde sitta bredvid någon annan tills andra säten blev tomma, även om jag hade mycket kvar av resan. Speciellt inte om personen man redan satt bredvid ändå var helt okej och ingen man störde sig på. Varför skulle jag då byta säte och riskera att få någon annan främling bredvid mig, som kanske är storrökare eller onödigt pratsam eller vad som helst? När jag är nöjd där jag sitter?
  • Anonym (welco­me to sweden­)
    Wed 15 May 2019 18:16
    #38
    +1
    neverpreggo skrev 2019-05-15 17:45:31 följande:

    För att personer i 30årsåldern är alltid kärnfriska. Jag förstår inte hur svårt det är att komma på x antal anledningar.


     


    Det enda som varit märkligt är när Agda 85 satte sig bredvid mig när det var ca 2 andra på hela bussen. Men så kanske hon ville känna sig nära någon, inte mig att döma.


    Förmodligen för att agda är född och uppväxt i en tid då människor inte var lika självupptagna, stressade och rädda för varandra som nu.
  • Anonym (-) Trådstartaren
    Wed 15 May 2019 18:19
    #39
    Anonym (welcome to sweden) skrev 2019-05-15 18:16:59 följande:
    Förmodligen för att agda är född och uppväxt i en tid då människor inte var lika självupptagna, stressade och rädda för varandra som nu.
    Saker förändras ju. Och det hör väl till att vara lite uppdaterad. Jag gick grundskolan för 20 år sen och redan då var det norm att man ska sitta själv i bussen så det är ju inget stört modernt fenomen. 

    Visst unnar jag henne mysstunden det innebär att sitta vid någon. Hon kanske är ensam eller måste sitta där för att platsen är lättillgänglig. 
  • Anonym (Freda­g?)
    Wed 15 May 2019 18:44
    #40
    Anonym (-) skrev 2019-05-15 16:55:10 följande:
    Ska jag kliva över en människa eller säga "ursäkta kan du ställa dig upp så jag kommer härifrån för jag vill inte sitta här mer.!" Nja. Utan den som dels satt sig bredvid mig och sitter längst ut borde flytta sig.  Så svenskt och ovänligt av mig, I know.. Men tycker det är de sociala normerna..

    Fast vilka är de sociala normerna är inte upp till dig/andra enstaka individer att bestämma. Att svenskar undviker att sätta sig bredvid varandra hör utan tvekan till de sociala normerna , men att man ska flytta runt när man redan sitter är någonting du som individ tycker man ska , ingen social norm.
Svar på tråden Det här med att främlingar sätter sig bredvid en i bussen - why ?