• Wed 15 May 2019 22:27
    3567 visningar
    22 svar
    22
    3567

    Hjälp! Vägglöss efter resa??!

    Hej!

    Vi kom hem från utlandssemester inatt. Igår berättade min man att han fått kliande myggbett. Idag var de fler. Efter lite googlesökning förstår vi att det är bed bugs!!

    Så äckligt!

    Vi tänkte inte på det när vi packade och när vi tog in väskorna så de har legat en dag i ett av våra rum där min man sov inatt.

    Vad ska vi göra nu? Har vi fått med dem hem??

    Vi har tagit ut alla väskorna och ska tvätta allt så varmt det går alt. Frysa in det.

    Matta och gardiner och barnens gosedjur har åkt ut på balkongen.

    Ska vi ta ut sängen också?

    Vi vill absolut inte att det sprider sig till något annat rum såklart.

    Dessvärre har vi vår garderob i detta rummet, dörrarna har ju öppnats och stängts under dagen - behöver dessa kläder också tvättas? Som tur är har vi inte packat upp väskorna, men de har dom sagt varit öppna...

    Vi ringer Anticimex imorgon såklart. Men vad gör vi nu så de inte sprider sig inatt?

    Vi har inte sett någon lus hemma hos oss, min man hitta de tre små svarta runda prickar i sängen nu när han tittade. Oklart om de var ludd eller avföring?

    Snälla hjälp någon!

  • Svar på tråden Hjälp! Vägglöss efter resa??!
  • Wed 15 May 2019 22:33
    #1

    Rekommenderar varm tvätt. För frysning tar en månad för utrotning, säger en vän som jobbar med vägglöss.

  • Wed 15 May 2019 22:40
    #2
    Ms H skrev 2019-05-15 22:33:44 följande:

    Rekommenderar varm tvätt. För frysning tar en månad för utrotning, säger en vän som jobbar med vägglöss.


    Tack!

    Hur kan vi göra för att de inte går till något annat rum nu i natt?

    Kan vi tejpa för dörrspringorna?
  • Wed 15 May 2019 22:57
    #3

    Och hur är det med våra kläder som inte var med på resan men som är i garderoberna i rummet där väskorna var?

  • Wed 15 May 2019 23:41
    #4

    Ajdå vilken otur!! Har läst att om man drar på tex sängkanten med fingret blir man lite rödbrun om det är vägglöss. Har nu tur är det nåt annat, vi får hoppas det!!

  • Russia­nwoman­23
    Wed 15 May 2019 23:46
    #5
    Liljekonvalj skrev 2019-05-15 22:57:37 följande:

    Och hur är det med våra kläder som inte var med på resan men som är i garderoberna i rummet där väskorna var?


    Liljekonvalj skrev 2019-05-15 22:40:51 följande:

    Tack!

    Hur kan vi göra för att de inte går till något annat rum nu i natt?

    Kan vi tejpa för dörrspringorna?


    Har haft vägglöss förut så kan ge dig lite tips..

    Även om du utför åtgärder räcker det med ett enda lusägg för att vägglöss ska flytta in tyvärr, även Anticimex sa så när vi hade fått det. Eller en hona som är befruktad. Tyvärr är risken mycket stor att ni redan kan ha dragit in det i erat hem. Behöver dock inte betyda så. Men be Anticimex kolla det först istället för att oroa er.

    -tvätta allt som går att tvätta i 60 grader, frys ner det som inte går i ca 1-2 månader i frys, tvätta sedan. De dör vid 60 grader.

    Instruktioner vi fick av Anticimex:

    -kolla skrymslen i sängen som sängkanter

    -håll utkik efter blodfläckar eller insektsskal i/omkring sängen och sängkläder,det kan vara ett tecken på vägglöss

    - om ni är osäkra, tejpa sängbenen med dubbelsidig tejp.

    Finns tyvärr inget direkt mer att göra än att hålla sig kvar i rummet när ni ska sova, dvs sova i era sängar och inte förflytta er. Vägglöss sprider sig om man byter sovplats, så sov inte på soffan eller liknande. Sov i era sängar. Byt aldrig sovplats! Lössen sprider sig då.

    -vid nästa hemkomst sätt ut resväska direkt på balkong/altan (utomhus) och låt den vara där. Säkraste sätter att vara säker på att man inte får in något. Behåll den ute och tvätta sedan kläderna i 60 grader.

    - vid hotellvistelser, sätt väskan alternativt i badkar eller så långt bort från sängen som möjligt. Ej på golvet då vägglöss kan ta sig in i bagaget! Sätt resväskan på en hög höjd så långt ifrån sovplatser som möjligt. Packa aldrig i eller ur väskan i sängar.

    -vid hemkomst utför en kontroll på ett vitt lakan. Granska innehållet och kolla igenom väskan nogrannt i skrymslen. De gömmer sig oftast där. Trivs att vara dolda. Lys med ficklampa i sömmarna om du är osäker på om du ser tillräckligt bra. Granska sömmar och innehåll.

    Var nogrann och sätt ingenting i tvättkorgar eller liknande. Tvätta i 60 grader så fort som det är möjligt och torktumla om det går.
  • Russia­nwoman­23
    Wed 15 May 2019 23:52
    #6

    Och om ni hittar som svarta fläckar, små fläckar på lakanet eller sängkläder gör då ett test. Slicka på fingret och gnugga lite på fläcken, om det smetar ut sig lite grann och inte försvinner är det ett tydligt tecken på att det finns vägglöss= vägglössens avföring. De lever oftast i sängramen,gömmer och lever i skarvar och vrår. Lever så nära föda,blod som möjligt. Kommer fram när människan sover som djupast oftast för att äta.

  • Russia­nwoman­23
    Wed 15 May 2019 23:58
    #7

    Får hålla tummarna och hoppas på att ni inte har drabbats av det. Är jobbigt och psykiskt påfrestande att bli av med om man har fått det. Lycka till!

  • Thu 16 May 2019 00:00
    #8
    Russianwoman23 skrev 2019-05-15 23:52:30 följande:

    Och om ni hittar som svarta fläckar, små fläckar på lakanet eller sängkläder gör då ett test. Slicka på fingret och gnugga lite på fläcken, om det smetar ut sig lite grann och inte försvinner är det ett tydligt tecken på att det finns vägglöss= vägglössens avföring. De lever oftast i sängramen,gömmer och lever i skarvar och vrår. Lever så nära föda,blod som möjligt. Kommer fram när människan sover som djupast oftast för att äta.


    Tack för dina tips!

    Vi har dammsugit hela sängen och jag ser inget. Men om vi fått med oss så här de väl inte hunnit bli så många än och bosatt sig...

    Vi har börjat tvätta/torktumla och alla textilier från det rummet har åkt ut.

    Vi har satt dubbelhäftande tejp på sängbenen, längs golvlisterna och utgång på golvet vid dörren. Vi har också tejpat igen dörren med silvertejp längs med hela listerna.

    Måste min man sova i din sängen igen? Han får ångest vid tanken...

    Kan de förflytta sig nu?
  • Russia­nwoman­23
    Thu 16 May 2019 00:14
    #9

    [quote=79628400][quote-nick]Liljekonvalj skrev 2019-05-16 00:00:18 följande:[/quote-nick]Tack för dina tips!

    Vi har dammsugit hela sängen och jag ser inget. Men om vi fått med oss så här de väl inte hunnit bli så många än och bosatt sig...

    Vi har börjat tvätta/torktumla och alla textilier från det rummet har åkt ut.

    Vi har satt dubbelhäftande tejp på sängbenen, längs golvlisterna och utgång på golvet vid dörren. Vi har också tejpat igen dörren med silvertejp längs med hela listerna.

    Måste min man sova i din sängen igen? Han får ångest vid tanken...

    Kan de förflytta sig nu?

    Förhoppningsvis ingenting då. Men kan även komma i efterhand om man har otur. Men får hoppas på det bästa! Nej, om det har kommit med någon nu hem till er så är det bara den/någon enstaka. Men om man inte märker av det så förökar de sig super snabbt, i mängder. Detta kan tom. Hända utan att man märker av det tyvärr. Så gäller att man går igenom sängen veckovis eller någon gång om man är orolig. Särskilt i/runt sängramen och under sängen. So no worries, det går att kontrollera. Oftast märker man av det försent, som i vårat fall. Bra då är ni ett steg framåt iallafall. Om ni nu dammsög sängen skulle jag även rekommendera att lägga dammsugarpåsen i en påse och kasta direkt. En säkerhetsåtgärd som Anticimex gav oss info om.

    Ok steg två avklarat!

    Ja tyvärr så måste alla sova i sina sängar oavsett ångest och rädsla, Anticimex gav oss de riktlinjerna. Om det råkar vara så att ni har fått det kommer det dessvärre bli er vardag, att tvingas sova i sängarna tills de är borta. Vi fick göra det och det var minst sagt obehagligt och ångestframkallande. Nej,finns en mineral risk med den är obetydligt liten. Kom ihåg oavsett, släng inga möbler på tippen även om ni nu råkat få det. Låt isåfall Anticimex sanera dom så att dom blir fria från löss. Stor risk att ni sprider det vidare till någon annan ovetandes om ni kastar det på soptippen. Lycka till nu och oroa er inte för mkt!Kontakta Anticimex också är mitt råd.

  • Thu 16 May 2019 05:22
    #10

    Vi har också haft vägglöss och tog 4 behandlingar innan dom var borta men rädslan och paniken fanns kvar och kan ännu idag tänka att det är vägglöss om det bara kliar på mig. Det var jag och äldsta sonen som fick alla bett och jag grät mig till sömns varje natt.. Så jag förstår din sambos rädsla, dom är ju så hemska. Men sova i samma säng måste han göra för annars blir ni inte av med dom. Har för mig att dom kan ligga i dvala ca 1 år så bo nån annanstans under tiden hjälper inte heller.

Svar på tråden Hjälp! Vägglöss efter resa??!