• Anonym (Ts)
    Thu 16 May 2019 09:46
    523 visningar
    72 svar
    72
    523

    Din/er livssituation när första barnet kom

    Hur såg din/er livssituation ut när du/ni fick ert första barn? Inkomst, boende, förhållande etc?

    Själv längtar jag efter barn men inser att jag måste vänta ett tag till. Jag & sambons bor i en liten etta och jag försöker spara som tusan till kontantinsatsen till större lägenhet, men det lär ta ett tag..

  • Svar på tråden Din/er livssituation när första barnet kom
  • Anonym (Tjej)
    Thu 16 May 2019 09:57
    #1

    Vi var 25 år, omogna. Bodde i hyrestvåa. Bägge studerade med studiemedel. Inget sparande. Ingen bil eller körkort. Släkten bodde 3h bort. Det gick jättebra. Enda jag önskar hade varit annorlunda hade varit att vi vore mer mogna i personligheten. Ekonomiskt blev det inga problem.

  • Thu 16 May 2019 09:59
    #2

    Vi var 28 år, varit ihop i 6 år, gifta nästan 2 år. Hus på landet med några av de stora renoveringarna gjorda men en hel del återstår. Båda med fasta inkomster, en har akademisk utbildning och en jobbar i familjeföretaget. Ca 800 000 kr in före skatt per år.

    Jag tyckte det var skönt att inte bo i lägenhet för att inte riskera att störa grannarna under skrikiga nätter, men ser det inte som nödvändigt att ha hus för utrymmets skull. De första åren tar de inte mycket plats och vill helst vara där du är. Däremot kan det ju vara svårt att spara till kontantinsats när ni är föräldralediga.

  • Anonym (Tjej)
    Thu 16 May 2019 09:59
    #3

    Inför barn 2 så var vi 35 år. Hushållsinkomst på 75k/mån. Bägge högutbildade. Bostadsrätt 3a. Fortf inget körkort el bil.

    Gick typ lika bra förutom då att vi var mognare vilket underlättade. Och sömnbristen gick bättre att hantera som äldre konstigt nog :)

  • Anonym (Anony­m)
    Thu 16 May 2019 10:04
    #4

    34 och 39 år

    Tillsammans i 14 år, gifta i 6 år, lägenhet men hus på G.

    Fasta jobb med ca 36+40000 i månaden, båda har akademisk utbildning och fast jobb sedan många år.

    Tog också tid innan vårt barn kom, men förutom att vi skulle önska fler barn om möjligt och därför är lite stressande med åldern, så är situationen fantastisk bra att ha barn nu :)

  • Anonym (Stina­)
    Thu 16 May 2019 10:11
    #5

    När vi fick första barnet hade vi varit ihop i 8 år (blev tillsammans tidigt), bodde i en BR-tvåa och hade bil, körkort och fasta anställningar. Det viktigaste för mig var att lägenheten skulle funka ett par år till för det tar ju ett tag innan barn behöver egna rum. Och sen att jag hade ett jobb som jag trivdes med och kunde tänka mig att komma tillbaka till efter f-ledigheten.
    Vi bodde i tvåan tills han var tre år ungefär, då flyttade vi till en trea. Och ytterligare några år senare köpte vi hus.
    Där bor vi fortfarande och familjen har utökats med ett barn till.
    Sen kom jag på efter min ledighet med barn #1 att jag ville göra annat i livet så jag jobbar med helt andra saker idag. Men det kan ändå vara bra att "ha något" så att man inte har press att söka nya jobb direkt, eller att ens ekonomi blir väldigt ansträngd.

    Ett barn har inga stora krav, man måste inte bo stort eller ha massor av pengar. Men beroende på vilken förälder man vill kunna vara (hemma länge, visa barnet världen, resa mycket etc) så är det ju klokt att vänta lite tills ens förutsättningar är så bra som det bara går. Och det behöver ju inte handla om att vänta flera år! Bara ett halvår kanske räcker för att få ett jobb och en lite bättre SGI. När man ändå har möjlighet liksom.

  • Anonym (...)
    Thu 16 May 2019 10:12
    #6

    Vi bodde i en etta. Han pluggade och jag hade en lön på ca 25000kr/ månaden. Det gick bra! :)

  • Anonym (...)
    Thu 16 May 2019 10:15
    #7
    Anonym (...) skrev 2019-05-16 10:12:49 följande:

    Vi bodde i en etta. Han pluggade och jag hade en lön på ca 25000kr/ månaden. Det gick bra! :)


    Vi var då 29 och 30 år gamla. Vid barn 2, två år senare, bodde vi i en tvåa och båda jobbade med en gemensam inkomst på ca 40000kr efter skatt.
  • Anonym (Bella­)
    Thu 16 May 2019 10:15
    #8

    När första barnet kom var jag 20 o pappan 23. Jag ångrar helt tidpunkten även om det i efterhand gjorde att jag behövde mogna och ta tag i mitt liv.

    Blev ensamstående och det var hårt att uppfosta själv och få allt ansvar själv. Men jag har alltid fått det att fungera om än ibland mer tufft än nödvändigt.

    Småsyskonen kom när jag var 38 och i ett ordnat förhållande, bostad och bra ekonomi.

    Mycket har varit väldigt mycket enklare och den oro jag haft med första barnet har inte ens existerat med småttingarna.

    Man får väl väga fördelarna med nackdelarna och hur det än blir så får man det att fungera. Att vänta betyder inte alltid bättre.

  • Anonym (Denis­e)
    Thu 16 May 2019 10:17
    #9

    23 och 25 år gamla. Bodde i en bostadsrätt, en fyra. Hade köpt bil, båda hade fast jobb med högskoleutbildning. Tjänade kanske runt 50000 innan skatt tillsammans.

  • Anonym (Tone)
    Thu 16 May 2019 10:18
    #10

    Gifta i 10 år, bodde i hus. Jag pluggade och mannen jobbade. Inkomst ca 60 tusen.

Svar på tråden Din/er livssituation när första barnet kom