• Thu 16 May 2019 12:50
    317 visningar
    10 svar
    10
    317

    Flyttad på olika vul så orolig

    Hej gjorde ett vul på en gynklinik 8/5 som då visade 15mm foster med hjärtslag och beräkning 8+0.

    Idag 16/5 ska jag enligt den beräkningen vara 9+1. Men gjorde ett nytt vul på min mvc idag där den beräkningen vart 19mm 8+5.

    Apparaten på mvc va jätte svårt få en bra bild och super suddig. Man såg starka hjärtslag och att bebisen rörde på sig.

    Jag vart såklart super orolig med 2

    Ma i baget irad. Läkaren sa allt såg bra ut. Men har någon annan erfarenhet av att bli flyttad med olika mätningar på vul? Snälla alla erfarenheter så orolig

  • Svar på tråden Flyttad på olika vul så orolig
  • Thu 16 May 2019 13:29
    #1

    Åh, jag är i samma situation.

    Gjorde ett privat tidigt UL 30/4 och en böna med tickande hjärta mätte 9 mm och fick veta att det var 6+6, själv hade jag tidigare kommit fram till 7+2 med alla beräkningsmetoder. Under undersökningen upptäcktes två cystor på min högra sida som jag uppmanades kontrollera hos gynekolg.

    Bokade första bästa tid hos gynekolog och fick tid 8 dagar senare, 8/5. Under den undersökningen som gjordes med VUL konstaterades bara på någon minut att det var gulkroppscystor, helt ofarliga och att de förmodligen skulle försvinna av sig själv inom kort varpå både jag och gynekologen skiftade intresse till graviditeten istället.

    Såg där en tydligare böna än veckan innan med tydliga hjärtslag, även hinnsäck och en liten gulesäck. Hon tog en stillbild och mätte då till 7+2 (!) med längd 11.8 mm. Mätningen gick fort, men ser ok ut tycker jag då jag fotade av från UL-skärmen till min telefon. Mätningen från mitt första UL var dock mer noggrann och man gick iväg i 5-20 min för att återkomma med en uppskattning.

    Efter besöket gick jag snabbt iväg utan att fråga eller tänka egentligen. Var så glad att det såg bra ut. Det är först efteråt som det här med tillväxten gör att jag ligger sömnlös och är utom mig av oro. Så jag förstår dig precis.

    Hoppas någon här kan ge oss lugnande ord.

  • Thu 16 May 2019 13:36
    #2

    Vet inte hur det är med vul men har gjort tidiga vanliga ultraljud i 8+1 och 12+4. Jag blev flyttad 3 dagar om man räknade måttet på kroppen och 5 dagar om man gick efter huvudmåttet. Enligt bm så är mätningen inte helt säker utan kan diffa på ungefär en vecka (om jag minns rätt)

  • Thu 16 May 2019 13:46
    #3

    Jag tror inte att du behöver vara orolig. Om det är olika läkare med olika apparater så kan det diffa, särskilt i början. Det skiljer ju bara några dagar mellan 8+5 och  9+1.

  • Thu 16 May 2019 14:51
    #4

    Så där tidigt är det svårt att mäta helt exakt, och beror mycket på utrustning och skills hos den som gör ulet, så bara ett par dagar åt ena eller andra hållet är absolut ingen fara


    Pojke 9-12-17
  • Thu 16 May 2019 15:04
    #5

    Det är jättevanligt att bli flyttad så tidigt. Olika läkare, olika ställningar hos fostret, en skugga osv. Det rör sig om så små skillnader i längd hos fostret och det är lätt att sätta markören lite fel.

    Om hjärtat slår så är den största faran över <3

  • Thu 16 May 2019 15:51
    #6

    Tack alla för era svar och pepp ??

  • Thu 16 May 2019 15:52
    #7

    Tack alla för era svar och pepp :)

  • Thu 16 May 2019 17:20
    #8

    Ultraljud är absolut inte precist. Dels tänker jag att storlek på foster måste kunna variera lite och sen är det ju beroende av mätningen, dvs mänsklig faktor, instrument och även hur fostret ligger. Gjorde tidigt UL där de daterade till 8+0. Det stämmer mer sista mensen men ÄL inföll först dag 18 så det var ju minst fyra dagar för tidigt. Två veckor senare fick jag exakt samma, dvs 10+0. På KUB ca två veckor senare igen daterade de till 12+2 när jag borde vara tidigast 12+0 så där hann jag ikapp ett par dagar.

    Jag frågade vid 10+0 eftersom jag skulle göra NIPT och inte ville få felaktigt resultat pga för tidigt och hon sa att det inte är exakt, vet jag när ÄL var tyckte hon det var bättre att vänta några dagar.

  • Wed 22 May 2019 18:25
    #9

    Skönt att höra att jag inte är ensam. Har gjort tre UL, där beräknad tid har ändrats (flyttats fram) 3 gånger =-(

  • Fri 24 May 2019 07:38
    #10

    Tänkte återkomma här med en uppdatering hur det artat sig i mitt fall. Kanske kan det lugna någon i samma situation framöver.

    Sen jag sist skrev har jag inte kunnat släppa tanken något vidare alls, det var för många dagar som jag flyttades tillbaka för att det kunde stämma eller att graviditeten utvecklas normalt resonerade jag.

    Jag ordnade ett till UL igår 23/5 för att ta reda på hur det låg till mellan dessa två alternativ som upptog mina tankar.

    Direkt vid första bilden såg jag ett hjärta som pickade och en enorm utveckling hos embryot som numer räknas som foster (!). Mättes till 36 mm och med det flyttades jag fram 7 dagar igen och är nu återigen i 10+3. Härligt!

    Så med tre UL i bagaget kan jag konstatera att nr 2 måste ha mätts fel.

    UL 30/4 (6+6) 9 mm

    VUL 8/5 (7+2) 11,2 mm (undersökningen syftade främst till att kontrollera cystor som upptäckts i UL 1)

    UL 23/5 (10+3) 36 mm

Svar på tråden Flyttad på olika vul så orolig