• Anonym (Osäke­r)
    Thu 16 May 2019 17:26
    569 visningar
    11 svar
    11
    569

    Vill man ha diagnos?

    Min psykolog ville utreda mig för autism (aspergers) och adhd och till att börja med var jag positiv då jag egentligen redan vet att jag har det, men har inte det på papper.

    Allt eftersom tiden går blir jag mer osäker på om jag verkligen vill ha en officiell diagnos.

    Hur upplever ni som fått det i vuxen ålder? Det påverkar mig i allra högsta grad, men jag är i regel inte i situationer där det är ett problem. Ska tex ta körkort och hört flera som fått problem med tillstånd på grund av diagnosen.

  • Svar på tråden Vill man ha diagnos?
  • Thu 16 May 2019 17:31
    #1
    +1

    Jag har diagnosen Aspergers på papper, och jag har blivit sämre behandlad i vården, och av anhöriga sedan jag fick min diagnos.

  • Anonym (Atypi­sk autism­)
    Thu 16 May 2019 17:43
    #2
    +1

    Fick min diagnos i somras och nu försöker arbetsgivaren att bli av med mig. Ny chef sen i januari. Har jobbat där i 10 år men nu är jag helt plötsligt social inkompetent.

    Tänker att om du vill medicinera för Adhd måste man tyvärr ha diagnos på papper har jag förstått.

  • Anonym (ttt)
    Thu 16 May 2019 17:43
    #3

    För att förstå mig själv och få rätt till stöd så tar jag gärna diagnoserna som jag fått (autism+add) men det är i princip knappt värt det för mig eftersom jag fick dessa alldeles för sent...Men absolut att det hjälpt med mitt självhat.

  • Anonym (.)
    Thu 16 May 2019 19:33
    #4

    Följer tråden då jag själv ska utredas för adhd / mvh 26åring

  • Anonym (gulli­)
    Thu 16 May 2019 20:03
    #5

    Fördelarna är att man kan få läkemedel och stöd från kommunen. Nackdelen är att man lätt råkar ut för diskriminering. Det blir svårare att skaffa körkort och omöjligt att bli polis/militär/tågförare och att skaffa vettig sjukförsäkring.

  • Fri 17 May 2019 00:17
    #6

    Jag har autism och ADHD, jag ville ha mina diagboser på papper. Visst det ställde till det för mog då jag vill bli lokförare och kan inte det nu. Men kör lastbil och är nöjd ändå nu. Men jag ville ha min diagnos för att få hjälp från psykiatrin och få mediciner. Mig har det hjälp väldigt mycket att få det på papper. Men om du inte är intresserad av medicinering eller annat stöd så är det kanske inte nödvändigt med en diagnos. Då räcker det nog att du läser på om diagnosen och försöker förstå hur just du fungerar. För det kan ju innebära nackdelar också. Nu har jag inte blivit behandlad så annorlunda. Mer än att jag inte får gå den utbildning jag drömde om och att jag hade svårt att teckna en sjukförsäkring. Men lyckades få en sjukförsäkring efter 3 försöket.

  • Fri 17 May 2019 02:58
    #7

    För mig har det både varit bra och dåligt. Jag har en annan diagnos än er så för mig kan inte diagnosen ställa till det lika mycket. Den har hjälpt genom att jag fått medicin. Problemet är att jag inte känner av mediciner dom kan vräka på maxdos jag känner inte mig bättre. Sen får jag prata med psykologer vilket kan vara skönt. Det har dock inte hjälpt ännu, Det jag tycker är jobbigt är att jag nu är stämplad med min diagnos i journalerna. Och det är pinsamt att läsa när man kollar vad dom skriver. En annan fördel var att jag fått sjukskrivning. Fast nackdelen är att arbetsförmedlingen helst inte vill ha med mig att göra nu. 

  • Fri 17 May 2019 08:57
    #8

    Jag tycker det var ett märkligt förslag av din psykolog. Sedan menar du att du redan vet och då är väl fastställandet slöseri med tid?

  • Sat 18 May 2019 00:31
    #9

    Det kan vara för att psykologen ska kunna sjukskriva honom eller något som dom vill fastställa diagnosen. Eller är det af som vill koda honom eller något annat. Har man inte papper då räknas inte diagnosen. Jag har svår ocd med renlighetstvång. Men det räckte inte för AF jag var tvungen att gå igenom procedur för att bli kodad för att inte bli tvingad att ta jobb på reningsverk eller städare m.m. Det hjälpte inte fast jag hade intyg från psyk och fastställt diagnos. Nu blev jag sjukskriven tills vidare istället. Det finns en massa paragraffryttare som kräver papper på allt.

  • Anonym (A)
    Sat 18 May 2019 13:32
    #10
    Benny Retro skrev 2019-05-17 08:57:28 följande:
    Jag tycker det var ett märkligt förslag av din psykolog. Sedan menar du att du redan vet och då är väl fastställandet slöseri med tid?
    Håller med
  • Anonym (Osäke­r) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 13:34
    #11
    Benny Retro skrev 2019-05-17 08:57:28 följande:

    Jag tycker det var ett märkligt förslag av din psykolog. Sedan menar du att du redan vet och då är väl fastställandet slöseri med tid?


    Varför är det märkligt? Och slöseri med tid är det ju inte eftersom man som sagt inte kan få hjälp från samhället utan att ha det på papper oavsett hur säker man är själv.
Svar på tråden Vill man ha diagnos?