• Anonym (Anony­m som bara den)
    Thu 16 May 2019 17:41
    1001 visningar
    40 svar
    40
    1001

    Hur är man en bra make?

    Det vill säga hur ser jag till min frus behov, för det är ju annars någon sådan floskel jag hade fått till svar på frågan. Och fråga min fru kan jag inte. Hennes argument är att om jag måste fråga något sådant betyder det att jag saknar förmågan och att vara en bra make aldrig kan komma naturligt om jag måste fråga vad det innebär. Att vara en bra make ska vara något naturligt annars är man inte en bra make på riktigt.

  • Svar på tråden Hur är man en bra make?
  • Anonym (Allti­d anonym­)
    Thu 16 May 2019 17:51
    #1
    Anonym (Anonym som bara den) skrev 2019-05-16 17:41:30 följande:

    Det vill säga hur ser jag till min frus behov, för det är ju annars någon sådan floskel jag hade fått till svar på frågan. Och fråga min fru kan jag inte. Hennes argument är att om jag måste fråga något sådant betyder det att jag saknar förmågan och att vara en bra make aldrig kan komma naturligt om jag måste fråga vad det innebär. Att vara en bra make ska vara något naturligt annars är man inte en bra make på riktigt.


    Det är den eviga gåta, svaret är mycket flexibelt beroende på följande:

    Tiden på dagen, veckan, månaden, året

    Men även beroende på låg vatten, högvatten och månens fas.

    Det hjälper dock om hon har majoriteten av din uppmärksamhet jämfört med allt annat och att du gör 50-51% av hushålls sysslor och att du lagar maten minst hälften av gångerna och följer tallriksmodellen.

    Det tråkiga med mitt svar är att det är inte ens ironiskt...
  • Thu 16 May 2019 18:03
    #2
    +2

    Ni kommer att ha ett svårt förhållande om hon anser att du skall läsa hennes tankar och automatiskt veta vad hon vill ha ur ett förhållande. Jag har inte haft många långvariga förhållanden men tillräckligt många för att inse att alla är annorlunda och alla har olika uppfattningar om hur ett förhållande skall se ut. De värsta striderna uppstår just när man inte pratar med varandra om hur man tänker och ser på saker. 

  • Anonym (Ingen saga)
    Thu 16 May 2019 19:24
    #3
    +1
    Butterfly83 skrev 2019-05-16 18:03:32 följande:
    Ni kommer att ha ett svårt förhållande om hon anser att du skall läsa hennes tankar och automatiskt veta vad hon vill ha ur ett förhållande. Jag har inte haft många långvariga förhållanden men tillräckligt många för att inse att alla är annorlunda och alla har olika uppfattningar om hur ett förhållande skall se ut. De värsta striderna uppstår just när man inte pratar med varandra om hur man tänker och ser på saker. 

    Jag håller med. Om en relation ska fungera bra måste båda vara villiga att kommunicera. Det är bara i sagorna man hittar en drömprins som förstår ens innersta väsen så till den grad att ingenting behöver sägas.
  • Anonym (Kommu­nikati­on)
    Thu 16 May 2019 19:36
    #4
    +1

    Min spontana tanke när jag såg rubriken var; Kommunikation. 

    Din fru vägrar kommunicera. Hon har alltså krav på dig som hon inte har på sig själv - att vara en bra make/maka.

    Fråga henne om hon själv är tankeläsare eller om hon bara förväntar sig att du ska vara det.

  • Anonym (***)
    Thu 16 May 2019 19:42
    #5

    Konstig fråga. Känner ni inte varandra sedan tidigare?

  • Thu 16 May 2019 20:51
    #6
    Anonym (Anonym som bara den) skrev 2019-05-16 17:41:30 följande:
    Det vill säga hur ser jag till min frus behov, för det är ju annars någon sådan floskel jag hade fått till svar på frågan. Och fråga min fru kan jag inte. Hennes argument är att om jag måste fråga något sådant betyder det att jag saknar förmågan och att vara en bra make aldrig kan komma naturligt om jag måste fråga vad det innebär. Att vara en bra make ska vara något naturligt annars är man inte en bra make på riktigt.
    Antingen vet inte din fru svaret eller så klarar hon inte att kommunicera ut det. Oavsett vilket är hennes "svar" oerhört nedlåtande och om min fru sagt något så korkat hade jag blivit både arg och besviken. Så nu ska du inte syssla med gissningslekar eller tankeläsning för att anpassa dig till vad hon eventuellt kräver utan du ska göra precis vad DU känner för. Hon har nämligen förverkat all rätt att klaga på dig!
  • Anonym (jepp)
    Thu 16 May 2019 21:14
    #7
  • Anonym (fru)
    Thu 16 May 2019 21:20
    #8

    Det beror ju på vilka ni är. Ska hon bara veta hyr hon är en god hustru till dig?

    Men, en god make ska vara en MAN. Familjens beskyddare på alla plan. Han ska vara lojal, trogen och ha god moral. Han ska inte försöka ta sin frus roll på något sätt. Han ska vara lyhörd och en god ledare.

  • Anonym (Allti­d anonym­)
    Thu 16 May 2019 21:29
    #9

    Och med lyhörd så ska du inte försöka komma lösningar på saker som bekymrar,(om det inte är specifikt begärt) utan bara lyssna och hålla med.

  • Anonym (Lenna­rt)
    Thu 16 May 2019 21:56
    #10
    +1
    Anonym (fru) skrev 2019-05-16 21:20:13 följande:

    Det beror ju på vilka ni är. Ska hon bara veta hyr hon är en god hustru till dig?

    Men, en god make ska vara en MAN. Familjens beskyddare på alla plan. Han ska vara lojal, trogen och ha god moral. Han ska inte försöka ta sin frus roll på något sätt. Han ska vara lyhörd och en god ledare.


    Då kan det inte vara lätt att vara kvinna idag, eftersom det verkar ont om män, enligt dina kriterier.
Svar på tråden Hur är man en bra make?