• Anonym (Hundä­garen)
    Thu 16 May 2019 20:23
    879 visningar
    85 svar
    85
    879

    Hunden eller partnern?

    Du träffar en ny partner och ni har det kanon tillsammans. Han eller hon är verkligen din stora kärlek och det känns som ni är gjorda för varandra. Men partnern är allergisk mot din hund. Vad skulle du göra?

    * ingenting, vara särbos

    * ge bort hunden

    * hitta ny partner

    * avliva hunden

  • Svar på tråden Hunden eller partnern?
  • Thu 16 May 2019 22:33
    #21
    Anonym (Mfl) skrev 2019-05-16 22:25:04 följande:

    Allergin försvinner inte. Symptomen kan dämpas. Fungerar knappast så för alla allergiker att man kan ta en antihistamin och så är saken förbi. Enbart antihistamin hjälper bara vid lättare allergibesvär. Vid svårare allergi behöver man kombinera olika läkemedel, tex kortison. Långvarig kortisonbehandling kan ge allvarliga biverkningar och antihistamin är inte heller utan biverkningar.

    Känner många allergiker som reagerar på sina allergener trots medicinering med olika preparat. I många fall bli symptomen mildare men försvinner inte.


    Jag har inte påstått något av det som du svarar på. Inget jag av det du skriver har jag sagt emot. Tycker som sagt att han ska ha en antihistamin serverad när han kommer på besök. Tycker som jag skrev att hans symtom är lindriga. Lika lindriga som en väldigt lätt förkylning. Biverkning kan vara trötthet. Då kan han få lite kaffe för att piggna till. Detta kan funka i nuläget tills hon vet helt säkert om han är den rätta, vilket han sannolikt inte är eftersom hon älskar hundar och han är allergisk. Men det får väl tiden utvisa.
  • Anonym (x)
    Thu 16 May 2019 23:04
    #22

    ge bort hunden

  • Anonym (Vänta­)
    Thu 16 May 2019 23:10
    #23

    Låt särbon vänta.

  • Fri 17 May 2019 00:04
    #24
    +1

    Skulle placera om jycken. Men jag ogillar hundar och har lyckligtvis ej hund heller. Skulle såklart tänka annorlunda om jag gillade hundar. Vill ändå att hundar ska ha det bra och att dom som har hundar tar sitt ansvar. :-P

    Hade 2 katter med exet och träffade ny kille som är extremt kattallergiker. Så blev mest naturligt att katterna fick flytta hem till exet. Men det är för att jag vet att dom fick det bra där. Skulle absolut inte avliva friska djur för en partners skull.

  • Fri 17 May 2019 05:13
    #25
    +3
    Anonym (asdf) skrev 2019-05-16 21:17:49 följande:
    Men du skulle gjort dig av med partnern? Skulle du gjort dig av med ett barn också vid behov?
    Ja, jag hade valt bort en hundallergisk partner. Personen skulle komplicera mitt liv för mycket då mina hundar är en stor del av mitt liv.

    Hade givetvis inte valt bort mina barn.

    Jag tycker inte man kan jämföra en ny partner med egna barn.
  • Anonym (Hundä­garen) Trådstartaren
    Fri 17 May 2019 06:02
    #26

    Tack för all input.

    Hunden är 4 år , tror inte vi tänkt vara särbos i 10 år.allergitabletterna hjälper om min partner är här tex över en kväll och hunden är instängd och det är bostäder.

    Ska partnern sova över hjälper inte tabletterna mer än några timmar.

    Ska se mig om efter alternativt boende.

    1.5 år och båda känner att vi funnit vår livskärlek.

    Tack!

  • Anonym (Pyro)
    Fri 17 May 2019 06:24
    #27

    Jobbigt läge. Jag hade gjort som du och omplacerat men jag tror jag förstår hur svårt beslutet är.

    Jag älskar hundar och katter men har själv utvecklat allergi mot både hund och katt. Jag har en 5årig hund och vet inte hur länge det håller... än så länge förtränger jag situationen och käkar både antihistamin och kortison Idiotiskt egentligen.

    Allergi är inget att leka med faktiskt. Den kan bli värre och orsaka väldigt mycket besvär.

  • Anonym (ds)
    Fri 17 May 2019 06:54
    #28

    Dumpa partnern.

  • Fri 17 May 2019 07:00
    #29
    +2

    Hade valt hunden; känslorna för partnern kommer onekligen att svalna lite nån gång under de kommande tio åren, medan kärleken till hunden endast kommer att växa ytterligare.

    Alternativt leva som särbos då. Men jag hade nog aldrig ?tillåtit? mig själv att bli kär i en allergiker eftersom jag på förhand hade vetat hur omöjligt det skulle bli.

  • LFF
    Fri 17 May 2019 07:49
    #30
    Aurora Borrealis skrev 2019-05-16 22:33:07 följande:
    Jag har inte påstått något av det som du svarar på. Inget jag av det du skriver har jag sagt emot. Tycker som sagt att han ska ha en antihistamin serverad när han kommer på besök. Tycker som jag skrev att hans symtom är lindriga. Lika lindriga som en väldigt lätt förkylning. Biverkning kan vara trötthet. Då kan han få lite kaffe för att piggna till. Detta kan funka i nuläget tills hon vet helt säkert om han är den rätta, vilket han sannolikt inte är eftersom hon älskar hundar och han är allergisk. Men det får väl tiden utvisa.
    Som allergiker och fd hundägare själv så är det inte så jävla "bara" att stoppa i sig allergimedicin. Jag har liknande symtom som TS pojkvän, dvs "bara" något som påminner om en jävligt jobbig förkylning utan feber. Jag har plågat min kropp i så många år med att äta allergitabletter periodvis att det är ingen idé längre ens att försöka för det dämpar symtomen men de försvinner inte.

    TS står inför ett svårt dilemma som djurälskare med en allergisk sambo och är beredd att försöka förbättra situationen för sin pojkvän. Det är ingen dödssynd att omplacera en hund. Det är ett sjukt jobbigt beslut att ta men det är få hundar som inte klarar av att byta hem och ägare! Ja, man tar på sig ett ansvar som djurägare men ibland så skiter sig planerna kraftigt! Det bästa vore ju om TS har en vän eller släkting som kan ta hand om hunden. Då vet hon garanterat att den mår bra och kan även umgås och kanske fortsätta träna med den utan att den är hemma hos henne. Det mesta går att lösa utan att folk ger henne sjuka skuldkänslor!
Svar på tråden Hunden eller partnern?