• Fri 17 May 2019 20:04
    1282 visningar
    27 svar
    27
    1282

    Hur länge vågar man vänta...

    Jag är 34 år och jag och min kille 36, har bara varit ett par i ett halvår. Ingen av oss har barn sen innan. Vi har pratat lite om det och båda vill gärna ha barn men tycker det ärför tidigt i relationen. Vi bor inte tillsammans. Jag vill egentligen också vänta så vi hinner ha några år för oss själva och resa och få en stabil relation. Samtidigt som jag så gärna vill ha barn med honom, och Jag är ju väl medveten om att det blir svårare med åldern. Jag känner en stress och rädsla att bli utan barn, vågar man vänta...?

  • Svar på tråden Hur länge vågar man vänta...
  • Fri 17 May 2019 21:48
    #1

    Stressa inte, du har tid på dig.

  • Fri 17 May 2019 21:48
    #2

    Det är väldigt onödigt att bli gravid med någon som kanske lite senare visar sig vara helt fel

  • Fri 17 May 2019 22:49
    #3

    3 år till.

  • Fri 17 May 2019 23:26
    #4

    Träffade min nuvarande när jag var runt 33. Ville ha barn men kände aldrig någon större stress över det. Blev gravid med första barnet vid 36 och andra 38.

    Hur länge man vågar vänta är ju svårt att säga, det beror på hur lätt/svårt det är att bli gravid. Med tanke på hur kort tid ni varit tillsammans skulle jag i alla fall väntat ca ett år. Ni hinner lära känna varandra lite mer, flytta ihop, resa lite.

  • Fri 17 May 2019 23:28
    #5

    Din fertilitet liknar med stor sannolikhet din mors, om det inte är nåt direkt fel. Fick din mor barn sent eller tidigt?

  • Sun 19 May 2019 11:57
    #6

    Tack för era svar. Jag vill som sagt vänta lite till men har flera vänner som fått kämpa för sina barn redan i 30-årsåldern. Det är ju inte säkert att det varit åldersrelaterat. Skönt med lite input.
    Min mor fick sina barn före 30, tror inte att hon försökte senare.

  • Sun 19 May 2019 14:11
    #7

    Jag svarar lite tvärtemot alla andra här och säger att om du och killen trivs ihop och det känns bra så ska ni nog inte vänta för länge. Fertiliteten minskar ju varje år efter 30 och den störtdyker efter 37. Det kan ta ett tag att bli gravid även om man inte har några kroppsliga problem, och om man nu visar sig ha problem med fertiliteten så kan det ta många år.

    De kompisar jag har som har träffat sina respektive efter 30 har skaffat barn ganska snabbt, och det har gått jättebra (alltså med deras relationer). Ni får kanske väga vad som är viktigast för er, resa och ha kul ensamma ett tag, eller skaffa barn ihop. Diskutera det och ta ett beslut ihop så att ni inte ångrar er om det skulle vara så att det inte blir nån bebis om ni börjar försöka om 2-4 år. Fhpnv kan ni göra både och, men någon garanti finns verkligen inte.

    Sen är det bra att fundera på om man vill ha syskon också. Ett barn är kanske inte omöjligt att skaffa om man är över 35 men om man vill ha två eller fler börjar det brinna i knutarna. Det är nog många som ångrar att de väntade länge med första barnet när det blir svårt att bli gravida med syskon pga åldern.

  • Sun 19 May 2019 14:18
    #8

    I ditt fall tycker jag det mer handlar om hur väl du känner honom. Ni har varit ett par i 6 mån. Alltså ett nattagammalt förhållande. Vänta ett år eller två, då känner du honom och han dig.

  • Fri 21 Jun 2019 22:42
    #9

    Tack för svar.

    Vi har nu börjat planera att flytta ihop och jag tog då upp frågan igen. Han säger då att han vill vänta ett par år till så vi hinner njuta av varandra ett tag först. Han verkar helt obekymrat över åldern då han har många bekanta som blivit gravida i 35-40 års ålder. Känner själv att jag vill börja prova senast vid 35 års ålder. Vill gärna hinna få två barn.

  • Fri 21 Jun 2019 23:35
    #10

    Jag går väl mot strömmen här, men jag tycker inte ni ska vänta. Är själv 35 och läkaren sa i början på året att jag enbart har 2 år på mig att bli gravid (efter tester) så ta aldrig något för givet! Försök att övertala honom.

Svar på tråden Hur länge vågar man vänta...