• Fri 17 May 2019 20:04
    1256 visningar
    27 svar
    27
    1256

    Hur länge vågar man vänta...

    Jag är 34 år och jag och min kille 36, har bara varit ett par i ett halvår. Ingen av oss har barn sen innan. Vi har pratat lite om det och båda vill gärna ha barn men tycker det ärför tidigt i relationen. Vi bor inte tillsammans. Jag vill egentligen också vänta så vi hinner ha några år för oss själva och resa och få en stabil relation. Samtidigt som jag så gärna vill ha barn med honom, och Jag är ju väl medveten om att det blir svårare med åldern. Jag känner en stress och rädsla att bli utan barn, vågar man vänta...?

  • Svar på tråden Hur länge vågar man vänta...
  • Fri 21 Jun 2019 23:59
    #11

    Står i någon forskning, vet dock ej vart. Att fruktsamheten sjunker efter 25 och drastiskt efter 30 samt att många i Sverige har en övertro på ivf. Hade hellre varit singel med barn(om man skiljer sig) än barnlös.


    Benjamin 24/12-2017 Zakaria och Adam 9/3-2019
  • Sat 22 Jun 2019 12:29
    #12

    Äsch stressa inte... Låt relationen växa och testa att bo ihop men försök att lära känna din cykel bättre. Försök få koll på ägglossning mm så det kanske går lite snabbare när ni vill försöka sen. Jag rekommenderar natural cycles

  • Sat 22 Jun 2019 13:33
    #13
    majgrönska skrev 2019-06-21 22:42:35 följande:

    Tack för svar.

    Vi har nu börjat planera att flytta ihop och jag tog då upp frågan igen. Han säger då att han vill vänta ett par år till så vi hinner njuta av varandra ett tag först. Han verkar helt obekymrat över åldern då han har många bekanta som blivit gravida i 35-40 års ålder. Känner själv att jag vill börja prova senast vid 35 års ålder. Vill gärna hinna få två barn.


    Jag tycker ni ska vänta tills det känns rätt. I alla fall få ett par år tillsammans och hinna bo ihop och lära känna varandra. Det är ju ert beslut, bara det känns rätt för er är det bra tror jag men jag tycker inte man ska börja innan man lärt känna varandra ordentligt på grund av stress.
  • Sun 14 Jul 2019 08:40
    #14

    Det finns blodprov du kan ta för att se hur du ligger med hormonet AMH, det säger något om hur många ägg du har kvar.
    Sen så kan du kolla med en gynekolog med ultraljud, o få skannat äggstockarna så ser du också om de ser prima ut därinne.
    Då har du lite svart på vitt, men samtidigt så finns ju inga garantier.
    Är själv 38, ligger lägre i AMH än gemene kvinna, men blev jättelätt gravid.
    De finns även de som ligger jättebra och har massa problem med att bli gravida.

  • Sun 14 Jul 2019 08:44
    #15

    Jag hade inte väntat om jag var du.

  • Sun 14 Jul 2019 08:59
    #16

    Jag träffade min man vid 29, han 30. Två år senare när jag var hos gyn blev jag strängt uppmanad att om jag vill ha flera barn så lönar det sig att inte vänta.

    Han förklarade för mig att vid 30 börjar fertiliteten att sjunka för att sen tvärdyka efter 35... Kanske din man skulle behöva någon kunnig som säger det åt honom?

    Annars tycker jag det är tillräckligt att ha bott ihop 6-10 månader innan man blir gravid, så bör man ha lagt märke till hur man fungerar ihop i vardagen. Det tar ju ändå länge från plusset till förlossningen, på 9 månader hinner de flesta (män) vänja sig vid tanken på barn :)

    Tänk på att många får kämpa med barnverkstad i kanske ett år innan de lyckas plussa, så med de uträkningarna skulle jag nog börja senast om 1 år om jag vore du.

  • Sun 14 Jul 2019 09:10
    #17
    Minlillaplutt skrev 2019-07-14 08:59:27 följande:

    Jag träffade min man vid 29, han 30. Två år senare när jag var hos gyn blev jag strängt uppmanad att om jag vill ha flera barn så lönar det sig att inte vänta.

    Han förklarade för mig att vid 30 börjar fertiliteten att sjunka för att sen tvärdyka efter 35... Kanske din man skulle behöva någon kunnig som säger det åt honom?

    Annars tycker jag det är tillräckligt att ha bott ihop 6-10 månader innan man blir gravid, så bör man ha lagt märke till hur man fungerar ihop i vardagen. Det tar ju ändå länge från plusset till förlossningen, på 9 månader hinner de flesta (män) vänja sig vid tanken på barn :)

    Tänk på att många får kämpa med barnverkstad i kanske ett år innan de lyckas plussa, så med de uträkningarna skulle jag nog börja senast om 1 år om jag vore du.


    Så att ha en trygg kärnfamilj är inte så viktigt för dig? Det är viktigare att hinna få fler barn än att skapa en trygg familj..

    Jag är 36 och har fött mina ungar. På kontroll så såg gynekologen fina ägg och jag frågade om klimakteriet. Då så säger han att kvinnor skaffat barn i 40 års åldern i hundratals år och att fertilitet ofta hänger på hälsa, vikt, livsstil mer än ålder. Så din gynekolog såg väl andra riskfaktorer hos dig än din ålder om du blev strängt tillsagd att inte vänta.
  • Sun 14 Jul 2019 09:15
    #18
    Jw83 skrev 2019-07-14 09:10:25 följande:

    Så att ha en trygg kärnfamilj är inte så viktigt för dig? Det är viktigare att hinna få fler barn än att skapa en trygg familj..

    Jag är 36 och har fött mina ungar. På kontroll så såg gynekologen fina ägg och jag frågade om klimakteriet. Då så säger han att kvinnor skaffat barn i 40 års åldern i hundratals år och att fertilitet ofta hänger på hälsa, vikt, livsstil mer än ålder. Så din gynekolog såg väl andra riskfaktorer hos dig än din ålder om du blev strängt tillsagd att inte vänta.


    Gynekologen kan inte se äggens kvalitet och antal genom ett enkelt ultraljud, det krävs blodprov för att se det.

    Fertiliteten hänger oftast uteslutande på ärftlighet.
  • Sun 14 Jul 2019 10:09
    #19
    Jw83 skrev 2019-07-14 09:10:25 följande:

    Så att ha en trygg kärnfamilj är inte så viktigt för dig? Det är viktigare att hinna få fler barn än att skapa en trygg familj..

    Jag är 36 och har fött mina ungar. På kontroll så såg gynekologen fina ägg och jag frågade om klimakteriet. Då så säger han att kvinnor skaffat barn i 40 års åldern i hundratals år och att fertilitet ofta hänger på hälsa, vikt, livsstil mer än ålder. Så din gynekolog såg väl andra riskfaktorer hos dig än din ålder om du blev strängt tillsagd att inte vänta.


    Nej, men en trygg kärnfamilj är något jag först nu fått uppleva, efter att jag träffade min man och bildat familj med honom. Han är inte den första man jag fått barn med men absolut den bästa.

    Gynekologen jag går till är en mycket omtyckt och klok man och jag litar på honom. Att riskerna ökar med stigande ålder är något jag dessutom hört från andra håll och jag har vänner som inte vill bli gravida efter 35 av just den orsaken. Ju mer man vet desto mer ökar oron, verkar det som.

    Grattis till att ha fött dina ungar! :)
  • Sun 14 Jul 2019 13:09
    #20

    Det där låter onödigt alarmistiskt. Tror vi alla är medvetna om att fertiliteten sjunker med ålder men de allra flesta har inga problem att bli gravida efter 35. Läser man dessutom trådar här inne så är det många som är betydligt yngre som har problem att bli gravida. Har själv blivit gravid på första, första och andra försöket efter 35 så har man god fertil hälsa eller bra gener är det inga problem.

    Med det sagt så råder jag att inte avvakta för länge då man aldrig kan veta, och man vill verkligen inte ångra sig senare. Samtidigt är det onödigt att stressa upp sig i onödan.


    Minlillaplutt skrev 2019-07-14 08:59:27 följande:

    Jag träffade min man vid 29, han 30. Två år senare när jag var hos gyn blev jag strängt uppmanad att om jag vill ha flera barn så lönar det sig att inte vänta.

    Han förklarade för mig att vid 30 börjar fertiliteten att sjunka för att sen tvärdyka efter 35... Kanske din man skulle behöva någon kunnig som säger det åt honom?

    Annars tycker jag det är tillräckligt att ha bott ihop 6-10 månader innan man blir gravid, så bör man ha lagt märke till hur man fungerar ihop i vardagen. Det tar ju ändå länge från plusset till förlossningen, på 9 månader hinner de flesta (män) vänja sig vid tanken på barn :)

    Tänk på att många får kämpa med barnverkstad i kanske ett år innan de lyckas plussa, så med de uträkningarna skulle jag nog börja senast om 1 år om jag vore du.


  • Sun 14 Jul 2019 13:57
    #21
    Minlillaplutt skrev 2019-07-14 10:09:24 följande:

    Nej, men en trygg kärnfamilj är något jag först nu fått uppleva, efter att jag träffade min man och bildat familj med honom. Han är inte den första man jag fått barn med men absolut den bästa.

    Gynekologen jag går till är en mycket omtyckt och klok man och jag litar på honom. Att riskerna ökar med stigande ålder är något jag dessutom hört från andra håll och jag har vänner som inte vill bli gravida efter 35 av just den orsaken. Ju mer man vet desto mer ökar oron, verkar det som.

    Grattis till att ha fött dina ungar! :)


    Då vet du väl att en trygg, mogen och relation är viktig. Du har gjort misstaget att skaffa barn med dålig(a) papp(or)(a). Då bör du väl inte rekommendera någon att skaffa barn med någon hon knappt känner? Det är väl bättre att vänta 2-3år extra och ge sina barn en bra pappa än att hetsa och misslyckas med val av pappa?

    Jag umgås bara med välutbildade kvinnor som valt pappa med omsorg. Ingen av dom har fått barn innan 35 och ingen har haft svårt med varken den första eller andra. Själv blev jag gravid på första ägglossningen varje gång vi ville ha barn..

    Ålder är bara en av många faktorer. Rökning, alkohol, sjukdom och framförallt övervikt är faktorer som väger tyngre hos en kvinna under 40.
  • Sun 14 Jul 2019 20:53
    #22
    Jw83 skrev 2019-07-14 13:57:17 följande:

    Då vet du väl att en trygg, mogen och relation är viktig. Du har gjort misstaget att skaffa barn med dålig(a) papp(or)(a). Då bör du väl inte rekommendera någon att skaffa barn med någon hon knappt känner? Det är väl bättre att vänta 2-3år extra och ge sina barn en bra pappa än att hetsa och misslyckas med val av pappa?

    Jag umgås bara med välutbildade kvinnor som valt pappa med omsorg. Ingen av dom har fått barn innan 35 och ingen har haft svårt med varken den första eller andra. Själv blev jag gravid på första ägglossningen varje gång vi ville ha barn..

    Ålder är bara en av många faktorer. Rökning, alkohol, sjukdom och framförallt övervikt är faktorer som väger tyngre hos en kvinna under 40.


    Kunde inte sagt det bättre själv. På vissa låter det som värsta katastrofen att bli gravid efter 35. Att man automatiskt får massa komplikationer och barnet garanterat kromosomavvikelser. Fertiliteten störtdyker liksom inte från en dag till en annan. Jag blev gravid med första barnet vid 36 (första försköket). Inga komplikationer. Andra barnet samma sak, 38 år. Jag är glad att jag väntade och hittade en bra man som jag älskar och vill dela livet med.

    Man kan ha svårt att bli gravid redan vid 25 om man har otur. Det är som sagt inte bara åldern som avgör hur det går.
  • Tue 27 Aug 2019 11:55
    #23

    Jag är snart 28 min man 35. Vi har försökt i 2 år snart och måste få hjälp av inom ivf pga makens sperma. Innan man får hjälp ska man försökt ca 1 år.

    Är man 40 över får man inte hjälp inom landstinget. Så vet inte om ni vågar vänta för länge

  • Tue 27 Aug 2019 12:14
    #24
    TrueLove12 skrev 2019-08-27 11:55:16 följande:

    Jag är snart 28 min man 35. Vi har försökt i 2 år snart och måste få hjälp av inom ivf pga makens sperma. Innan man får hjälp ska man försökt ca 1 år.

    Är man 40 över får man inte hjälp inom landstinget. Så vet inte om ni vågar vänta för länge


    Nä men man ska ju inte heller kasta sig in i livsavgörande beslut innan man är redo baserat på att man KANSKE kommer ha svårt att få barn i framtiden. Ts är 34 så även om hon väntar två år så har hon fortfarande 4 år på sig innan hon är 40.
  • Tue 27 Aug 2019 12:21
    #25
    2barnsmorsan skrev 2019-08-27 12:14:50 följande:

    Nä men man ska ju inte heller kasta sig in i livsavgörande beslut innan man är redo baserat på att man KANSKE kommer ha svårt att få barn i framtiden. Ts är 34 så även om hon väntar två år så har hon fortfarande 4 år på sig innan hon är 40.


    Nä man gör ju självklart egna val och sen är de ändå bra och veta om vad landstinget säger om man behöver hjälp och för oss kvinnor sjunker ju fertiliteten fort med.

    Sen är de aldrig försent och börja lära sin kropp med menscykel m.m innan
  • Tue 27 Aug 2019 12:28
    #26
    Gurkan25 skrev 2019-06-21 23:59:00 följande:

    Står i någon forskning, vet dock ej vart. Att fruktsamheten sjunker efter 25 och drastiskt efter 30 samt att många i Sverige har en övertro på ivf. Hade hellre varit singel med barn(om man skiljer sig) än barnlös.


    De siffrorna stämmer dock inte. Det händer inget drastiskt med fertiliteten före 40. Det är siffror som är baserade på ett statistiskt underlag från 16-1700-talet, alltså före modern sjukvård, antibiotika osv.

    I nyare forskning så har man sett att det inte är någon större skillnad på fertiliteten om man är 20- 40. Sedan går det successivt neråt.

    Tex i studien SVT hänvisar till här där 78% av kvinnorna mellan 20-24 blev gravida inom 1 år och 72% av kvinnorna mellan 35-40 blev gravida inom ett år.

    Den gruppen som allra lättast blev gravida i den studien var kvinnor i åldern 30-34, av dem blev 87% gravida inom ett år.

    amp.svt.se/nyheter/inrikes/kvinnor-mest-fertila-over-30-ar
  • Tue 27 Aug 2019 13:18
    #27

    Hej! Jag har precis startat en hemlig Facebookgrupp för oss som försöker bli gravida där vi kan diskutera allt möjligt angående graviditet osv :) och följas åt mot plus!! Skicka meddelande till mig med namn och efternamn så kan jag bjuda in er om ni vill hänga på :)

Svar på tråden Hur länge vågar man vänta...