• Anonym (Känsl­ostorm­)
    Sat 18 May 2019 21:11
    8118 visningar
    76 svar
    76
    8118

    Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?

    Hur vet man om ens relation är den man skall vara i? Om man verkligen är rätt för varandra? När vet man att man skall lämna och när skall man stanna kvar och kämpa? Jag vet varken in eller ut just nu. Slits mellan längtan efter något som känns mer rätt, efter en större samhörighet och rädslan över att förlora något vackert som byggts upp under många år och ångra mig vid ett eventuellt uppbrott. Är rädd för att ta förhållandet och det gemensamma liv som byggts upp för givet. Är rädd att jag har en förskönad bild av hur ett förhållande är eller skall vara, speciellt efter många år och jag är rädd för att det är jag som inte kan nöja mig och att jag skall kasta bort en lång relation och en fin person för något som inte finns och aldrig kommer finnas.

    Någon som vill dela med sig av sina tankar om när det är rätt kontra inte? Någon med erfarenhet av när ni visste att det var rätt och när ni visste att det inte var rätt?

  • Svar på tråden Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?
  • Anonym (fyran­)
    Sat 18 May 2019 21:16
    #1

    jag tror man gör ett val att satsa.

    alternativt gör man slut och satsar på nåt annat. men är man inte säker på varför man väljer bort nån så kanske man ältar om exet var bättre i den nya relationen.

    när man varken vet ut eller in om plusen överväger eller minusen överväger, får man vänta och se.

  • Sat 18 May 2019 21:25
    #2
    +1

    Man har alltid ett väl tänker jag. Rätt för mig är inte detsamma som rätt för dig. Är ni rätt för varandra? Ja det kan endast du svara på. Du säger att ni varit tillsammans länge och att det är en fin person? Så frågan är då, vad funderar du egentligen över?

    När man träffar en person och man blir förälskad, svävar på moln. Sedan nät den perioden är över börjar sanningen sakta krypa fram. Då märker man alla dom dåliga sidorna. Något Jag brukar göra är att tänka på dess brister personen har.. kan jag verklige leva med dessa brister .. kan jag acceptera och respektera dessa bristen. Om jag inte kan .. då har jag svaret.

    Tyvärr så trodde jag att jag kunde leva med dessa brister hos min andra halva.. Vilket nu visar sig gånger tusen efter att vi fått barn. Jag gillar det inte och vet inte om jag vill leva med denna person för resten av mitt liv.. Vi har mer dåliga dagar än bra dagar om man säger så...

    Det känns trist. Det som kändes som rätt blev kanske inte rätt. Jag försöker och kämpar dock och tror att vi kanske kan hitta tillbaka till varandra. Jag försöker leva på hoppet... än så länge...

    Dock så gör det inte enkelt när en man dyker upp bara så där och rör runt i grytan.

  • Anonym (Rätt eller fel)
    Sat 18 May 2019 22:26
    #3

    Jag och en man i min närhet är så rätt för varandra, vi bara vet det! Och känner man så tror jag att det är så, en känsla som inte går att beskriva. Dessvärre är han inte beredd att lämna det han byggt upp under många år... Det gör ont att han väljer fel!

  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:27
    #4
    Anonym (fyran) skrev 2019-05-18 21:16:55 följande:

    jag tror man gör ett val att satsa.

    alternativt gör man slut och satsar på nåt annat. men är man inte säker på varför man väljer bort nån så kanske man ältar om exet var bättre i den nya relationen.

    när man varken vet ut eller in om plusen överväger eller minusen överväger, får man vänta och se.


    Jag håller med dig om att man gör ett val och så satsar man. Jag gjorde ett val att satsa. Det valet gjorde jag för många år sedan och har satsat sedan dess. Vi har växt med varandra i det men vägen hit har inte varit lätt och det känns fortfarande inte helt rätt. Därav mina tankar nu. Dock är jag rädd att gräset inte är grönare på andra sidan. Jag försöker kartlägga vad jag vill och huruvida min relation är det jag fortsättningsvis ska satsa på eller inte. Jag vill inte stå med något tvivel när jag väl gör mitt val. Men det kanske inte går att gå vidare med detta utan något uns av tvivel. Man kanske måste våga ta något steg utan att vara helt säker, för hur blir man helt säker?
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:43
    #5
    Pick skrev 2019-05-18 21:25:28 följande:

    Man har alltid ett väl tänker jag. Rätt för mig är inte detsamma som rätt för dig. Är ni rätt för varandra? Ja det kan endast du svara på. Du säger att ni varit tillsammans länge och att det är en fin person? Så frågan är då, vad funderar du egentligen över?

    När man träffar en person och man blir förälskad, svävar på moln. Sedan nät den perioden är över börjar sanningen sakta krypa fram. Då märker man alla dom dåliga sidorna. Något Jag brukar göra är att tänka på dess brister personen har.. kan jag verklige leva med dessa brister .. kan jag acceptera och respektera dessa bristen. Om jag inte kan .. då har jag svaret.

    Tyvärr så trodde jag att jag kunde leva med dessa brister hos min andra halva.. Vilket nu visar sig gånger tusen efter att vi fått barn. Jag gillar det inte och vet inte om jag vill leva med denna person för resten av mitt liv.. Vi har mer dåliga dagar än bra dagar om man säger så...

    Det känns trist. Det som kändes som rätt blev kanske inte rätt. Jag försöker och kämpar dock och tror att vi kanske kan hitta tillbaka till varandra. Jag försöker leva på hoppet... än så länge...

    Dock så gör det inte enkelt när en man dyker upp bara så där och rör runt i grytan.


    Hej Pick, Jag beklagar din situation. Vad var det för brister du trodde du kunde leva med från början, om du vill berätta? Jag förstår att du vill avvakta då det finns barn med i bilden. Vad gör du/ni för att få det bättre? Vet din man om dina känslor kring situationen? Menar du att du även föll för någon annan mitt i allt detta? Vet din man i så fall om det?

    Jag har förstått, efter att ha läst och pratat lite med andra, att det ofta blir värre när man väl får barn med de eventuella brister som man upplevt tidigare. Och det är där vi står nu också. Det börjar bli hög tid att på riktigt börja skaffa och planera familj. Och mitt i det fick jag känslor för någon annan som bekräftade mig och som jag kände otrolig samhörighet med. Detta fick mig att tänka till ordentligt. Den andra vet inte om mina känslor och så skall det förbli men det fick mig att inse vad samhörighet egentligen kan vara. Jag och min sambo har aldrig riktigt haft den samhörigheten, alltid lite okompatibla, vilket både har fört oss framåt då vi utvecklats och växt tillsammans men också bakåt då attraktion och passion saknas i princip helt. Vilket i sig gör det svårt att bilda familj..i övrigt delar vi många intressen och har ett väldigt härligt liv med olika aktiviteter, semestrar och äventyr ihop. Men jag ifrågasätter om man är rätt ihop om man inte ens har passionen och attraktionen för att kunna bilda familj? Men jag kan inte just nu avgöra om jag vill stanna för tryggheten och rädslan att kasta bort vårt liv vi byggt ihop eller om jag bör lämna för att de rätta känslorna kanske inte finns där, men vad är ens rätt känslor?

    Jag förstår att det bara är jag som i slutändan vet vad som är rätt för mig. Men lite råd på vägen från andra med någon erfarenhet kan inte skada tänker jag.
  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sat 18 May 2019 22:46
    #6
    Anonym (Rätt eller fel) skrev 2019-05-18 22:26:40 följande:

    Jag och en man i min närhet är så rätt för varandra, vi bara vet det! Och känner man så tror jag att det är så, en känsla som inte går att beskriva. Dessvärre är han inte beredd att lämna det han byggt upp under många år... Det gör ont att han väljer fel!


    Hur vet du att ni är rätt om han ändå väljer bort dig? Tror du inte att det finns någon som är mer rätt för dig, en som väljer dig och bara dig?

    Om man med säkerhet VET att man är rätt väljer man väl varandra, annars kanske det inte är rätt ändå?
  • Anonym (Rätt eller fel)
    Sun 19 May 2019 00:39
    #7
    Anonym (Känslostorm) skrev 2019-05-18 22:46:58 följande:

    Hur vet du att ni är rätt om han ändå väljer bort dig? Tror du inte att det finns någon som är mer rätt för dig, en som väljer dig och bara dig?

    Om man med säkerhet VET att man är rätt väljer man väl varandra, annars kanske det inte är rätt ändå?


    Han har fru och barn och även om jag är rätt för honom vågar han inte lämna familjen...
  • Anonym (Äpple­t)
    Sun 19 May 2019 01:33
    #8

    Din trådstart låter som taget ur mitt eget huvud, mina tankar. Bortsett från att jag nyss har tagit det där steget att bilda familj. I mitt fall så förstärktes bara min partners negativa sidor (det jag såg som problem innan) och passion och attraktion försvann totalt. Finns den inte där ens innan ni fått barn tror jag absolut inte det kommer bli bättre därefter.

    Följer denna tråd då jag gärna vill läsa synpunkter på det du har tagit upp, ts!

  • Sun 19 May 2019 03:15
    #9

    Efter att ha varit i två långa förhållanden (utöver ett par kortare i ungdomen) så anser jag att man inte behöver "kämpa" i en relation som är helt rätt. Min relation med min exman kändes trots 20 år ihop aldrig helt rätt, och vi kämpade i princip hela tiden. Med nuvarande sambo har det efter 10 år inte varit några dåliga perioder och inget kämpande i lera med relationen.

    Givetvis går man igenom sorger och i livet jobbiga perioder, men tillsammans. Så ser jag det.

  • Anonym (Känsl­ostorm­) Trådstartaren
    Sun 19 May 2019 07:35
    #10
    Anonym (Äpplet) skrev 2019-05-19 01:33:07 följande:

    Din trådstart låter som taget ur mitt eget huvud, mina tankar. Bortsett från att jag nyss har tagit det där steget att bilda familj. I mitt fall så förstärktes bara min partners negativa sidor (det jag såg som problem innan) och passion och attraktion försvann totalt. Finns den inte där ens innan ni fått barn tror jag absolut inte det kommer bli bättre därefter.

    Följer denna tråd då jag gärna vill läsa synpunkter på det du har tagit upp, ts!


    Det är det jag är rädd för. Fler ansvar dyker upp och relationen sätts på sin spets, kan inte göra det hela lättare. Hade du valt annorlunda med facit i hand? Förstår att man inte kan vilja välja annorlunda när det fört med sig ett barn, men ändå. Hoppas att tråden kan ge dig lite vägledning också!
Svar på tråden Hur vet man om man är rätt för varandra eller ej?