• VCS
    Mon 20 May 2019 20:52
    6155 visningar
    301 svar
    -6 +5
    301
    6155

    Akademiker som röstar rött, varför?

    Jag är akademiskt utbildad och därför är det en självklarhet för mig att rösta åt mitten eller höger. Jag ser inte ner på människor med lägre utbildningsnivå än universitetsstudier, men idag bestraffas utbildning i hög grad. I en majoritet av kvinnodominerade akademikeryrken tjänar man mindre än vad en vanlig arbetare gör. Jag ser då och då opinionsmätningar kring att det finns en hel del akademiker som röstar på arbetarrörelsens partier Vänsterpartiet och Socialdemokraterna. Arbetare har det som grupp bättre än ex kvinnliga akademiker som grupp, hur kan ni som akademiker rösta på arbetarrörelsen? En rörelse som anser att utbildning inte ska löna sig. Vad har ni för argument?

  • Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?
  • Mon 20 May 2019 21:00
    #1
    +5

    Jag har två familjemedlemmar som röstar rött, trots att de själva skulle tjäna på att ha t ex Moderaterna i regering. De resonerar så här: Själva tjänar de tillräckligt för att bo i hus, ha en sommarstuga och ändå kunna åka utomlands varje år. De har mycket mer än de egentligen behöver, och de är medvetna om att det finns en hel del folk som bara har en liten bråkdel av vad de själva har. Därför tycker de att det är rätt och riktigt att de avstår lite av sitt överflöd för att andra ska kunna få det lite bättre.

  • VCS
    Mon 20 May 2019 21:09
    #2
    +1
    lövet2 skrev 2019-05-20 21:00:30 följande:

    Jag har två familjemedlemmar som röstar rött, trots att de själva skulle tjäna på att ha t ex Moderaterna i regering. De resonerar så här: Själva tjänar de tillräckligt för att bo i hus, ha en sommarstuga och ändå kunna åka utomlands varje år. De har mycket mer än de egentligen behöver, och de är medvetna om att det finns en hel del folk som bara har en liten bråkdel av vad de själva har. Därför tycker de att det är rätt och riktigt att de avstår lite av sitt överflöd för att andra ska kunna få det lite bättre.


    Men ex en byggnadsarbetare, elektriker eller anläggningsarbetare tjänar redan idag mer än en gymnasielärare eller en socionom. Det är helt orimligt, men kanske mer förståeligt resonemang beroende på vilket yrke som dem har. Om det är inom mansdominerade akademikeryrken där man tjänar dubbelt mot dem kvinnodominerade yrken kanske man tänker att akademiker har det bra för att man själv har det.
  • sextio­talist
    Mon 20 May 2019 21:18
    #3
    +1

    De är rika nog att rösta vänster ;).

    Brukar skämta om att det finns.två kategorier som röstar vänster, de är de rika och fattiga studenter.

  • VCS
    Mon 20 May 2019 21:24
    #4
    +1
    sextiotalist skrev 2019-05-20 21:18:03 följande:

    De är rika nog att rösta vänster ;).

    Brukar skämta om att det finns.två kategorier som röstar vänster, de är de rika och fattiga studenter.


    Jag tror det ligger något i det här faktiskt. En akademiker med 200 000 i månaden kan tänka att ica-kassörskan ska få det bättre, medan jag som är akademiker med betydligt lägre lön än arbetaren inte ser behovet av att förbättra för arbetarna då dem redan har det bättre än mig själv. Som student, förstår jag dock inte varför man röstar vänster heller - varken vänster eller högerpartierna vill höja studiemedel vad jag vet.
  • Mon 20 May 2019 21:31
    #5
    -3 +3
    lövet2 skrev 2019-05-20 21:00:30 följande:

    Jag har två familjemedlemmar som röstar rött, trots att de själva skulle tjäna på att ha t ex Moderaterna i regering. De resonerar så här: Själva tjänar de tillräckligt för att bo i hus, ha en sommarstuga och ändå kunna åka utomlands varje år. De har mycket mer än de egentligen behöver, och de är medvetna om att det finns en hel del folk som bara har en liten bråkdel av vad de själva har. Därför tycker de att det är rätt och riktigt att de avstår lite av sitt överflöd för att andra ska kunna få det lite bättre.


    De skulle kunna ge av sina egna pengar, men det vill de inte, de vill mest ge bort andras surt införtjänade pengar!
  • Mon 20 May 2019 21:35
    #6

    Det skulle ju kunna handla om att man håller med om sakpolitiken?

    Jag är akademiker inom ett yrke med traditionellt hög lön (även om jag själv tjänar ganska lågt jämfört med andra inom mitt yrke). Jag har kursare som var aktiva vänsterpartister när jag pluggade och som är det även idag. Livssituationen har inte ändrat på deras politiska åsikter ännu iaf (vem vet hur det när barnen blir tonåringar).

  • Mon 20 May 2019 22:07
    #7
    +6

    Alla människor tänker inte bara på sig själva! Det borde räcka som förklaring. Jag tycker rättvisa är viktigt, även om det skulle missgynna mig personligen. 

  • Anonym (Du skrive­r i alla fall inte som en akadem­iker ...)
    Mon 20 May 2019 22:21
    #8
    +4

    Det ska vara "de" i samtliga fall nedan. Om du vinnlade dig om korrekt språkbehandling skulle det kanske avspegla sig i ditt lönekuvert? Mvh högavlönad akademiker som röstar rött.

    "Det är helt orimligt, men kanske mer förståeligt resonemang beroende på vilket yrke som *dem* har ..."

    "... inte ser behovet av att förbättra för arbetarna då *dem* redan har det bättre än mig själv ..."

    "... där man tjänar dubbelt mot *dem* kvinnodominerade yrken ..."

  • Anonym (Sosse­)
    Mon 20 May 2019 22:28
    #9
    +2

    För att jag sympatiserar med ideologin. För att jag har en nära släkting som alltid kommer vara beroende av välfärden (nej, inga droger eller lathet utan sjukdom) som jag vill värna om. För att jag tycker att jag har vad jag behöver och kan ge till andra. För att jag inte vill att sjukvård och skola ska vara beroende av min inkomst.

    Skulle tänka mig att rösta C eller L, men på grund av alliansen har jag de senaste valen avstått då jag inte vill ge makt åt M eller KD.

  • Anonym (Sara)
    Mon 20 May 2019 22:34
    #10
    +1

    Enda kriteriet för val av parti är väl inte att gynna den egna plånboken?

    Menar du för lvrigt at en röst på tex KD eller M skulle öka lönerna inom kvinnodominerad akademikersektor i relation till andra sektorer? Vilka åtgärder är det främst som du tänker på då?

Svar på tråden Akademiker som röstar rött, varför?