• Fri 24 May 2019 11:27
    1029 visningar
    13 svar
    13
    1029

    Missbildad/dvärgväxt kattunge, sälja?

    Hej!

    Fick för drygt 6v sedan 4kattungar efter att min huskatt blivit på tjocken trots p-piller.

    Rätt snabbt märkte jag att en kattunge såg speciell ut men först vid 4-5veckors ålder insåg jag att hennes framben var 2cm kortare än dom andras, hon ser lite speciell ut med lite kortare nos och bredare huvud. Frambenen påverkar hennes gång (självklart) men i övrigt är hon pigg och är lika aktiv som dom andra även om hon inte är lika snabb osv.

    Alltså så verkar hon inte påverkad utav det utöver att benen är annorlunda. Har funderat på att avliva henne men samtidigt är hon en väldigt fin och go kattunge. Problemet är att jag inte känner att jag har möjligheten riktigt att behålla henne, inte pga missbildningen utan för att jag inte riktigt känner att jag kan ha en till katt i dagsläget.

    Så min fråga är, kan man sälja den trots att den är född så? Risken är ju tyvärr att hon har andra dolda invärtes fel som inte syns.

    Så kluven! :(

  • Svar på tråden Missbildad/dvärgväxt kattunge, sälja?
  • Anonym (Kattm­amman)
    Fri 24 May 2019 11:38
    #1

    Jag har varit uppfödare i många år.

    Det är säkert inga problem för den här katten att leva ett normalt liv.

    Men alla djurägare måste ta sitt ansvar, och speciellt när man tagit en kull. Oavsett hur den kom till. Du bör ta kasten till en Veterinär och få den ordentligt besiktigad. (Bör göras med samtliga kattungar) se vad veterinären säger.

    Du bör vara varsam med alla katter, till vilket hem dom hannar, men allra högsta grad denna.

    Om katten har en utvecklingsstörning kan den behöva extra omvårdnad hela livet.

    Precis som på människor kan katter vara som kattungar hela livet, precis som störningar hos människor som gör att mental och fysisk ålder inte är den samma. Katter kan få något som liknar Down syndrom. Då brukar som få en bredare nos, googla på det.

    Så någon dom kan ge mycket tid och kärlek.

    Och förstår kattens behov.

    Var noga med att sterilisera denna katt.

    Lyckan till.

  • Anonym (K)
    Fri 24 May 2019 13:31
    #2

    Det jag reagerar på när du skriver är att du funderar på att avliva för att du inte har möklighet att ha en till katt. Varför har du inte i så fall steriliserst katten? Lite ansvar läre du som kattägare ta också. Så hjärtlöst att ens tänka i dom banorna sålänge katten är frisk behåll den!!

    Du borde veta som kattägare att buskavel är inget att föredra och p-piller är inte 100 procentligt. En katt kräks hårbollar ibland och tabletterna kan kräkas ut utan att ni märker det. Så ta lärdom. Behåll katten tills denr 12 veckor, sälj ungarna och åk direkt till vetrinären och kastrera din katt.

    Blir så ledsen att folk behandlar katter som leksaker. Det är liv vi pratar om.

  • Fri 24 May 2019 14:13
    #3

    Det är ju tyvärr inte helt ovanligt att katter som fått p-piller tidigt i dräktigheten får missbildade ungar. Men det låter jättehemskt att avliva en såpass gammal kattunge om den är pigg och frisk för övrigt. Du kan ju åtminstone ge det en chans att hitta ett hem åt den? Jag hade inte haft något emot en lite "udda" katt om den var levnadsglad och kunde vara katt utan större hinder så att säga. Men som tidigare talare redan sagt: var noga med var alla ungar hamnar och kastrera din hona.

    Lycka till!

  • Fri 24 May 2019 14:17
    #4

    Det finns ju folk som just gillar husdjur som sticker ut eller är lite extra charmiga så avvliva inte förrän du försökt hitta ett hem tycker jag.

    Finns.också.katthem att lämna till.

  • Fri 24 May 2019 14:23
    #5
    Bibbidi skrev 2019-05-24 14:17:30 följande:

    Det finns ju folk som just gillar husdjur som sticker ut eller är lite extra charmiga så avvliva inte förrän du försökt hitta ett hem tycker jag.

    Finns.också.katthem att lämna till.


    Men att lämna till ett katthem är ju inte att rekommendera, de svämmar redan över av katter som på riktigt haft och har det svårt. Denna kattungen har ju många gånger bättre förutsättningar att hitta ett hem utan att blanda in katthem.
  • Fri 24 May 2019 15:13
    #6

    Håller med "Kattmamman" här. Börja med att låta vet kolla på katten så du vet vad det rör sig om, kommande veterinärkostnader, omvårdnadsbehov, livskvalitet osv innan du tar beslut om avlivning eller börjar leta efter någon som kan ta hand om en katt med speciella behov.

  • Fri 24 May 2019 16:40
    #7

    Nej avliva inte. Finns många som vill adoptera katter med speciella behov. Finns många på instagram med olika syndrom och missbildningar som har massa följare. Var en katt på blocket för några år sen som var sne och vind i ansiktet. Han hade sån charm att jag bara var tvungen att skriva till dom och dom som hade den sa att dom hade blivit helt nerringda med folk som ville köpa honom. Just för att han var så speciell. Lägg ut en bild på henne ts. Snälla jag vill se. Hon är nog supersöt. Annars kan hon få bo hos mig.

  • Fri 24 May 2019 16:43
    #8

    Håller med om att en rejäl besiktning hos vet är att föredra men jag tror inte det är några större problem om hon verkar må bra äter dricker och går på lådan och leker som dom andra.

  • Fri 24 May 2019 18:46
    #9
    Anonym (Kattmamman) skrev 2019-05-24 11:38:39 följande:

    Jag har varit uppfödare i många år.

    Det är säkert inga problem för den här katten att leva ett normalt liv.

    Men alla djurägare måste ta sitt ansvar, och speciellt när man tagit en kull. Oavsett hur den kom till. Du bör ta kasten till en Veterinär och få den ordentligt besiktigad. (Bör göras med samtliga kattungar) se vad veterinären säger.

    Du bör vara varsam med alla katter, till vilket hem dom hannar, men allra högsta grad denna.

    Om katten har en utvecklingsstörning kan den behöva extra omvårdnad hela livet.

    Precis som på människor kan katter vara som kattungar hela livet, precis som störningar hos människor som gör att mental och fysisk ålder inte är den samma. Katter kan få något som liknar Down syndrom. Då brukar som få en bredare nos, googla på det.

    Så någon dom kan ge mycket tid och kärlek.

    Och förstår kattens behov.

    Var noga med att sterilisera denna katt.

    Lyckan till.


    Jättebra & intressant inlägg.

    TS, jag hoppas du låter den lilla kissen få leva och att du är väldigt noga med vilket hem hon hamnar i till slut. Se till så hon får det bra med mycket omtanke, kärlek & förståelse!
  • Anonym (-)
    Fri 24 May 2019 18:52
    #10

    Systern till min hane är jätte liten, korta ben, brett huvud, är snart 1 år med är inte större än en liten 14v kattunge. Hon mår hur bra som helst, hon var minstingen i kullen, vi trodde inte hon skulle överleva, men än så länge är hon som vilken katt som helst :)


    Tror säkert att denna katten kan få ett bra liv, men måste ju såklart kolla upp om den har några interna problem, hjärta och lungor kan ju vara påverkade av storleken. Och sen såklart hitta ett hem som tar detta på allvar.

  • Anonym (Uppfö­dare)
    Fri 24 May 2019 19:00
    #11

    Nu vet jag inte om det här uppstått hos huskatt eller andra raser utöver ragdoll, men där finns en dvärgmutation som händer ibland (det finns teorier men ingen exakt vetskap om hur/varför) som liknar det du beskriver. Tyvärr dör de kattungarna oftast inom ett par månader eller ännu tidigare, generellt sett av komplikationer av förstoppning. De verkar friska från början, men blir sedan väldigt sjuka. Jag tycker inte du ska sälja katten innan du säkert vet att den verkar klara sig bra, det blir tragiskt för alla inblandade. Du bör också låta en veterinär kolla på katten. Skulle du sedan sälja katten bör det stå ordentligt på besiktningsintyg att katten har någon form av problematik, detta för att skydda dig mot att behöva stå för komplikationer relaterat till detta under Dolda Fel i framtiden.

    F.ö rekommenderar jag att du kastrerar din hona. P-piller förhindrar inte dräktighet hos katt, det maskerar endast löpen. Det ökar dessutom risken för juvercancer bland annat.

  • Anonym (Kattm­amman)
    Fri 24 May 2019 19:06
    #12

    Låt oss inte hålla på med massa gissningslekar nu, men.. katen bör komma till veterinär. Och borde redan varit där.

    Den kan även vara drabbad av vridna senor om den legat klämd i magen, detta kan man ibland åtgärda med sjukgymnastik. Om det inte är försent redan.

  • Anonym (-)
    Sat 25 May 2019 10:11
    #13

    vill tillägga att det är bättre att kastrera din katt, ppiller förstorar livmodern på katten, samt ökar chansen att hon i framtiden får juvertumörer.


    Kastrering tar nästan bort risken för Juvertumörer (vanligaste cancern bland okasterade honkatter) , samt att det är en engångskostnad, du behöver ej köpa ppiller hela tiden. = billigare i längden. 


    scontent-arn2-1.xx.fbcdn.net/v/t31.0-8/28161860_1856936677681560_754876453773033028_o.jpg&_nc_ht=scontent-arn2-1.xx&oh=5bf6693f4fb9d33aa569a1cfaf650913&oe=5D9F16E7


    Från Mjönäs veterinärklinik.


    "Vi på Mjönäs Djurklinik vill TACKA alla kattägare som tar ansvar och kastrerar sina katter. Under vår nu pågående kastreringskampanj har vi redan kastrerat och id-märkt över 180st katter! MEN det är fortfarande många som ringer och vill ha p-piller till sin katt. Därför vill vi här visa hur det ofta ser ut.
    Till vänster: Livmoder från katt som ätit p-piller i flera år = kroniskt förstorad, där risk för tumörer är överhängande.
    Till höger: normal livmoder."
    alla vet också att ppiller inte är 100%, så ta ditt ansvar som kattägare och kastrera din katt om du nu ska ha henne som utekatt.
Svar på tråden Missbildad/dvärgväxt kattunge, sälja?