• Sun 26 May 2019 11:33
    6878 visningar
    113 svar
    113
    6878

    Varför väljer ni yrken med låga löner?

    Läste precis en tråd där TS tänkte bli medicinsk sekreterare. Dessa har vad jag förstått en lön på ca 25000 kr/mån efter två års högskoleutbildning.

    25000 kr/mån ger ungefär 19000 kr/mån efter skatt.

    19000 kr/mån går hjälpligt att klara sig på. Problemet är att det inte finns mycket till marginaler.

    Om man blir föräldraledig/sjukskriven så är man snabbt nere på 15000 kr/mån efter skatt

    Som pensionär kan man nog inte räkna med 12000 kr/mån efter skatt. Det är en inkomst som är svår att överleva på i dagens läge..

    Löneutvecklingen är också nästan obefintlig. Man ska vara glad om den motsvarar inflationen i princip.

    Det finns många andra exempel på yrken med snarlik lön. De flesta är inom offentlig sektor och kvinnodominerade. Exempelvis undersköterska och tandsköterska.

    Min fråga är nu varför man frivilligt väljer sådana yrken och sätter sig i en så jobbig situation för resten av livet?

    Det finns gott om andra yrken med både högre ingångslöner och en löneutveckling att tala om.

  • Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?
  • Sun 26 May 2019 11:39
    #1

    För att man tilltalas av yrket, inte lönen?

    Tjänar 33000:-/mån innan ob och skatt. Nu som föräldraledig får jag ut ca 12000:-/mån efter skatt vilket inte är fett. Hade ändå inte bytt yrke då jag älskar mitt jobb.

  • Sun 26 May 2019 11:41
    #2

    Det har jag också alltid undrat. Den gemensamma nämnaren hos dom som väljer att utbilda sej till låglöneyrken är att dom under utbildningstiden och dom första åren i yrket tycker att det är viktigare att ha ett jobb man trivs med än ett som ger hög län. Sen när dom har jobbat 10 år i yrket har dom svängt och tycker lönen är för låg och är ofta rätt missnöjda med sin situation.

    Det smartaste när man väljer vilken utbildning man ska gå är att tänka:

    1. Inom vilken sektor vill jag jobba

    2. Vilka yrken finns inom den sektorn som ger en bra lön med möjlighet till god löneutveckling och ev vidareutbildning.

  • Sun 26 May 2019 11:51
    #3
    Aamon skrev 2019-05-26 11:39:06 följande:

    För att man tilltalas av yrket, inte lönen?

    Tjänar 33000:-/mån innan ob och skatt. Nu som föräldraledig får jag ut ca 12000:-/mån efter skatt vilket inte är fett. Hade ändå inte bytt yrke då jag älskar mitt jobb.


    En sak att inte tilltalas. Men vissa yrken har så låga löner att det borde avskräckas, oavsett vad man tycker om yrket i fråga.

    Med 33000 kr/mån har du inte en dålig lön. Det kommer du att få en vettig pension på. Antingen jobbar du inte inom ett låglöneyrke eller så är du duktig på att förhandla.
  • Sun 26 May 2019 12:57
    #4
    +2

    Som tur är tänker de flesta inte med plånboken. Hade de gjort det hade samhället rasat.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sun 26 May 2019 14:09
    #5
    +3
    Aniiee skrev 2019-05-26 12:57:26 följande:

    Som tur är tänker de flesta inte med plånboken. Hade de gjort det hade samhället rasat.


    Eller så hade viktiga grupper, som sjukvårdspersonal, haft bättre löner.

    Får man inga medarbetare så måste man förbättra vilkoren.
  • Tiina8­7
    Sun 26 May 2019 14:15
    #6

    För att man är intresserad av yrket och jobbet. För att man trivs med jobbet.

    Finns många orsaker till att man frivilligt väljer yrken med låg lön.

    Alla tilltalas inte av hög lön utan väljer yrken man vill jobba med och trivs att jobba med.

  • Sun 26 May 2019 14:58
    #7
    Magnefico skrev 2019-05-26 11:33:13 följande:
    Läste precis en tråd där TS tänkte bli medicinsk sekreterare. Dessa har vad jag förstått en lön på ca 25000 kr/mån efter två års högskoleutbildning.

    25000 kr/mån ger ungefär 19000 kr/mån efter skatt.

    19000 kr/mån går hjälpligt att klara sig på. Problemet är att det inte finns mycket till marginaler.

    Om man blir föräldraledig/sjukskriven så är man snabbt nere på 15000 kr/mån efter skatt

    Som pensionär kan man nog inte räkna med 12000 kr/mån efter skatt. Det är en inkomst som är svår att överleva på i dagens läge..

    Löneutvecklingen är också nästan obefintlig. Man ska vara glad om den motsvarar inflationen i princip.

    Det finns många andra exempel på yrken med snarlik lön. De flesta är inom offentlig sektor och kvinnodominerade. Exempelvis undersköterska och tandsköterska.

    Min fråga är nu varför man frivilligt väljer sådana yrken och sätter sig i en så jobbig situation för resten av livet?

    Det finns gott om andra yrken med både högre ingångslöner och en löneutveckling att tala om.

    Jag har mindre än 7000 i månaden i utgifter (inklusive amortering, ränta, försäkringar osv) Efter det tillkommer bara mat, bensin och kläder/nöjen.


    Hur skulle jag inte kunna gå runt på 25000 i lön?

  • Sun 26 May 2019 15:57
    #8
    Tiina87 skrev 2019-05-26 14:15:28 följande:

    För att man är intresserad av yrket och jobbet. För att man trivs med jobbet.

    Finns många orsaker till att man frivilligt väljer yrken med låg lön.

    Alla tilltalas inte av hög lön utan väljer yrken man vill jobba med och trivs att jobba med.


    Hade sjukpenning och pension varit på samma nivå som lönen så hade jag hållit med dig. Med 19000 kr/mån kommer man ganska långt. Men när det är dags för pension så blir det inte mycket kvar..

    Inkomsten är så låg att det blir en belastning helt enkelt.
    Hanky Panky skrev 2019-05-26 14:58:43 följande:

    Jag har mindre än 7000 i månaden i utgifter (inklusive amortering, ränta, försäkringar osv) Efter det tillkommer bara mat, bensin och kläder/nöjen.

    Hur skulle jag inte kunna gå runt på 25000 i lön?


    25000 kr i nettolön fixar du nog. Men när pensionen kommer är du nere på 12000 kr. 5000 kr för bensin, mat, kläder och nöjen är bra tajt..
  • Sun 26 May 2019 16:40
    #9
    Magnefico skrev 2019-05-26 14:09:18 följande:
    Eller så hade viktiga grupper, som sjukvårdspersonal, haft bättre löner.

    Får man inga medarbetare så måste man förbättra vilkoren.
    Inga höga löner i värdlen skulle hjälpa sjukvårdepersonalen. Däremot skulle fler medarbetare hjälpa enormt. 
    I have a growing lack of disgust for you
  • Sun 26 May 2019 16:41
    #10
    Magnefico skrev 2019-05-26 15:57:55 följande:
    Inkomsten är så låg att det blir en belastning helt enkelt.
    Hanky Panky skrev 2019-05-26 14:58:43 följande:

    Jag har mindre än 7000 i månaden i utgifter (inklusive amortering, ränta, försäkringar osv) Efter det tillkommer bara mat, bensin och kläder/nöjen.

    Hur skulle jag inte kunna gå runt på 25000 i lön?


    25000 kr i nettolön fixar du nog. Men när pensionen kommer är du nere på 12000 kr. 5000 kr för bensin, mat, kläder och nöjen är bra tajt..
    Massor med sjukpensionärer klarar sig ok på mindre än så. Sedan så sskulle de också behöva mer pengar, men överlever och lite till gör de.
    I have a growing lack of disgust for you
Svar på tråden Varför väljer ni yrken med låga löner?