• Anonym (Besvi­ken)
    Sun 26 May 2019 23:30
    1489 visningar
    22 svar
    22
    1489

    Mors dag- besviken

    Firar ni mors dag? I min uppväxt har vi alltid gjort det, med fika på sängen o någon present. Själv har jag o min man två barn o ett på väg. Vi är lyckliga tillsammans. För några år sen när barnen var mindre brukade min man uppvakta mej på mors dag, men i år blev det ingenting. Inte ens en blomma eller ett kort. Överdriver jag som blir besviken? Är jag bara ?gravid-känslig?? Känner mej ledsen o ouppskattad.

  • Svar på tråden Mors dag- besviken
  • Mon 27 May 2019 04:02
    #1

    Fan vad tråkigt :( tyckte att din man minsann kunde uppvaktat dig..min sambo gav mig frukost på sängen och en present. Jag gör detsamma för honom på fars dag.

  • Anonym (K)
    Mon 27 May 2019 05:07
    #2

    Själv tycker jag mors dag är en i mängden av högtider som firas bara för att vi ska konsumera, likt alla hjärtans dag. Vi har aldrig firat mer än att man sagt grattis till mamma och ev ritat en teckning när man var liten. Ingen stor grej alltså. Min man och jag har två barn och tredje påväg och jag förväntade mig inget firande och det blev det inte heller. Jag är absolut inte besviken men måste ändå erkänna att det hade varit lite trevligt att få ett grattis åtminstone. Men det är inget jag går och grubbla över! I vår familj behöver vi ingen speciell dag för att komma ihåg att visa tacksamhet för varandra utan det visar vi på olika sätt året om ändå.

  • Mon 27 May 2019 06:06
    #3

    Tycker du överdriver, fattar inte vitsen med mors dag. Vi har aldrig firat den den.

  • Anonym (qwert­y)
    Mon 27 May 2019 06:09
    #4

    Om du överreagerar eller inte beror ju på. Har du förmedlat dina förväntningar och önskemål till din man? Om inte, hur skulle han kunna läsa dina tankar?
    Hur skulle du ha känt om det var en helt vanlig dag? 

    För min egna del så tycker jag att mors dag är till för att barn ska uppskatta sina mödrar, inte för att partner ska uppskatta varandra. Jag tycker alltså att din man skulle uppskatta sin mamma, du skulle uppskatta din mamma och dina barn skulle uppskatta dig. När barnen är för små så skiter man i det.
    Jag behöver inte heller en speciell dag för att känna att jag är uppskattad. Och de gånger jag inte gör det låter jag min man få veta det. Att bara gå runt och vara ledsen tillför inget positivt alls.

  • Mon 27 May 2019 06:40
    #5

    Jag tycker i första hand att barnen kan gärna visa lite uppskattning...och det kan vara väldigt enkelt, hjälpa till hemma, något kort kanske. Är de små kan mannen hjälpa de på traven att komma ihåg dagen tex.

    Håller med ovan här i tråden att det är tröttsamt att alla sådana här dagar måste bli konsumtionsdagar och att man ska slå på stora trumman med massa presenter och typ resor!

    Men jag förstår också att du känner dig lite förbisedd faktiskt. Du kan ju nämna det lite i farten att det hade kännts fint att bli lite uppskattad igår. Men det är väl ok, som det är typ.

  • Anonym (Sara)
    Mon 27 May 2019 07:03
    #6

    Ja självklart kan man bli besviken om man bill fira något som resten av famiöjen inte vill fira.

    Jag tycker att du inför nästa år ska prata med din man och dina barn beroende på ålder och vara tydlig med att uppvaktning på mors dag verkligen är något som du skulle uppskatta väldigt.

    Om andra tycker att man ska eller inte ska fira mors dag är ju egentligen irrelevant, det viltiga är ju vad du och din familj tycker.

    Och inom en familj tycker jag att man kan fira den som vill bli firad så länge som den jnte vill bli firad varje söndag eller vill fira något som man verkligen är extremt emot (alltaå nåt som man tycker är helt emot det man står för att fira, vilket sällan borde vara fallet med mors dag.) Dvs dina baen och din man borde fira dig på mors dag om du önskar så, men du behöver först vara tydlig med din önskan.

  • Anonym (Dubbe­lt)
    Mon 27 May 2019 07:03
    #7

    Förstår känslan av besvikelse.

    Hade bröllopsdag igår på mors dag, det hade också glömts bort. Sade han i alla fall, tycker att det verkar lite märkligt att helt missa när vi så sent som dagen innan pratade om det - att det hade gått ett år.

    Mors och fars dag är såklart sådant som barnen ska uppmärksamma som skrivits ovan, men med hjälp av den andre föräldern när de är små. Firandet kan i min värld vara frukost på sängen eller lite finare frukost. Behöver och förväntar mig inte presenter.

    Hade själv köpt två symboliska presenter på bröllopsdagen till min man. Men han kom tydligen inte ens ihåg vilken dag det var... hade varit mysigt att få lite godare middag hemma eller en liten blomma eller något i alla fall. Eller bara några uppskattande ord.

  • Anonym (Ja du...)
    Mon 27 May 2019 07:10
    #8

    Vad sa din man när du pratade med honom om detta?

    Själv fick jag ett sms från mitt ena barn, det som är stort nog att ha egen telefon. Bara att ha haft barnen hemma hade varit lyxigt i mina ögon.

  • Anonym (Också besvik­en)
    Mon 27 May 2019 07:15
    #9

    Jag är också besviken. Min man brukar inte köpa presenter eller så, men han brukar duka fram frukost eftersom han alltid kliver upp innan mig och så brukar vi gå och fika. Då köper han en tårtbit som det står ?Till mamma? på eller liknande. Vårt barn är fortfarande för litet för att göra något själv och det här är en alldeles lagom nivå för mig.

    I lördags kväll hade vi en dispyt. Han var fortfarande grinig när han vaknade och ?straffade? helt enkelt mig genom att inte uppmärksamma mig alls. Ingen framdukas frukost, ingen fika. När jag till middagen höjde glasets för att skåla för mig, iddes han inte ens lyfta sitt.

    Eftersom det inte dräller av uppvaktning i relationen (jag får present pch grattis när jag fyller år, men ingen julklapp eftersom han tycker att det är tramsigt) känner jag mig faktiskt besviken över den totala bristen på uppvaktning. På fars dag sov vi hos hans föräldrar och jag klev upp tidigt och bakade scones till oss allla för att fira både honom och hans pappa.

    Så jag är också besviken.

  • Anonym (Ja du...)
    Mon 27 May 2019 07:22
    #10
    Anonym (Också besviken) skrev 2019-05-27 07:15:39 följande:

    Jag är också besviken. Min man brukar inte köpa presenter eller så, men han brukar duka fram frukost eftersom han alltid kliver upp innan mig och så brukar vi gå och fika. Då köper han en tårtbit som det står ?Till mamma? på eller liknande. Vårt barn är fortfarande för litet för att göra något själv och det här är en alldeles lagom nivå för mig.

    I lördags kväll hade vi en dispyt. Han var fortfarande grinig när han vaknade och ?straffade? helt enkelt mig genom att inte uppmärksamma mig alls. Ingen framdukas frukost, ingen fika. När jag till middagen höjde glasets för att skåla för mig, iddes han inte ens lyfta sitt.

    Eftersom det inte dräller av uppvaktning i relationen (jag får present pch grattis när jag fyller år, men ingen julklapp eftersom han tycker att det är tramsigt) känner jag mig faktiskt besviken över den totala bristen på uppvaktning. På fars dag sov vi hos hans föräldrar och jag klev upp tidigt och bakade scones till oss allla för att fira både honom och hans pappa.

    Så jag är också besviken.


    Du skålade för dig själv???
Svar på tråden Mors dag- besviken