• jag2000

    snart omröstning om höjd pensionsålder

    I juni 2019 kommer riksdagen rösta om höjd pensionsålder.

    https://www.byggnadsarbetaren.se/61-blir-62-nasta-ar-hojs-pensionsaldern/?fbclid=IwAR1pzvjD9XgCjCSGbjXRgabARMLKmVDT2aAk5D0r wqOUsuwQHxJ48l6_8ac

    Förslaget ska godkännas av riksdagen innan det går igenom. Motionstiden pågår till 12 juni. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 december i år.Förslaget om höjd pensionsålder är resultatet av en överenskommelse från 2017 mellan Socialdemokraterna, Miljöpartiet, Moderaterna, Centerpartiet, Liberalerna och Kristdemokraterna. Den omdiskuterade pensionsöverenskommelsen har nu gått ett steg längre i processen och blivit till en proposition från regeringen. Ett första steg blir att den lägsta åldern när det går att ta ut allmän pension höjs med ett år, från 61 till 62 år, från och med 2020.

    Annika Strandhäll är ordförande i Pensionsgruppen - den grupp som har lobbat för höjd pensionsålder:

    https://www.senioren.se/nyheter/hojd...der-fran-2020/

    2020
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 61 till 62 år
    ? Rätten att ha kvar sin anställning (LAS-åldern) höjs från 67 till 68 år
    2023
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 62 till 63 år
    ? Lägsta ålder för garantipension höjs till 66 år
    ? 65-årsgränser i trygghetssystemen höjs till 66 år (exempelvis sjukförsäkringen och a-kassan)
    ? Rätten att ha kvar sin anställning (LAS-åldern) höjs från 68 till 69 år
    2026
    ? Lägsta ålder för att ta ut allmän pension höjs från 63 till 64 år
    ? Ålder för garantipension knyts till en ny riktålder, vilket förväntas innebära en höjning till 67 år. Övriga pensionsrelaterade åldrar och kringliggande system, inklusive LAS-åldern, knyts till riktåldern.

    Är inte detta ytterligare ett sabotage av vårt pensionssytem???

  • Svar på tråden snart omröstning om höjd pensionsålder
  • Mentat

    Du kan lika gärna säga att vår ökade livslängd saboterar pensionssystemet.
    Nej, det är inget sabotage. Oavsett när du väljer att ta ut din pension kommer utbetalningarna att anpassas efter förväntad återstående livslängd.

    Du kan påverka din pension själv genom att antingen:

    * Jobba längre
    * Spara mer själv
    * Acceptera en lägre pension om du vill sluta jobba tidigt.

    Hur du väljer att kombinera det här är upp till dig själv. Vårt system är väldigt flexibelt och tillåter dig en hel del eget inflytande. Irland har ju t.ex. fattat beslut om att höja sin pensionsålder till 68(!). Om du är intresserad av fakta kan jag rekommendera www.etk.fi/en/the-pension-system/international-comparison/retirement-ages/

  • jag2000

    Personligen anser jag att Strandhälls och pensionsgruppens förslag är ett sabotage mot systemet. Ungefär som om det inte räcker med att  vi har fattigpensionärer i Sverige. Att vi blir äldre är bara ett svepskäl för att spara pengar.

  • CarinaL26
    jag2000 skrev 2019-06-04 10:10:33 följande:

    Personligen anser jag att Strandhälls och pensionsgruppens förslag är ett sabotage mot systemet. Ungefär som om det inte räcker med att  vi har fattigpensionärer i Sverige. Att vi blir äldre är bara ett svepskäl för att spara pengar.


    Svepskäl? Spara?

    Om man avsätter X kronor i pension till dig, inser du inte att kostnaden blir betydligt större om du förväntas bli 95 istället för 75?
  • Bagar Bengtsson

    När det beslutades om pension från början så var medellivslängden långt under den som vi har idag. Folk började jobba som piga, dräng, springpojke industriarbetare redan vid 13-14 årsåldern. En 65-åring då är kanske som en 80-åring idag. Det är självklart att vi måste höja pensionsåldern om vi vill behålla den välfärden vi har idag.


    Att sedan grupper med kroppsarbete är utslitna långt tidigare än någon som kanske jobbar på kontor är ett problem att lösa. Hur man gör det är svårt.


    Det är inte hållbart att man pluggar till 25 år- jobbar till 65 år och sen dö vid 90 år som vi kommer göra inom snar framtid. Redan idag lever kvinnor till 85 år och män till 81 år.


    Mest rättvist vore det ju om männen fick gå några år tidigare men å andra sidan så betalar männen mindre avgift till sin pensionsförsäkring har jag för mig.


    Om man skulle gå efter 1913 års beslut så skulle pensionsåldern idag sättas till 85 år vilket inte skulle gå. Dock gissar jag på att vi nog innan 2030 har en pensionsålder närmare 70 år.

  • Skogshuggaren

    Alternativet är väl att höja pensionsavgifterna för de som jobbar. Knappast populärt. Är man smart så sparar man själv, då kan man pensionera sig när man vill och har råd istället för att lita på ett föränderligt pensionssystem.

  • Aniiee

    Jag klistrar in mitt första svar från din tråd du gjorde i Februari. Du kan alltid skippa att läsa det om du minns det.

    När pensions"systemet" infördes var ju med  baktanken att de flesta inte ens levde så länge att de uppnådde "pensionsåldren". Pensionsåldern var 67, medellivslängden vad 60. Detta var på 1910-talet. 

    1973 föreslogs att pensionåldern skulle sänkas till 65 efter att ha varit på tal i ett par decennier. Då var medellivslängden ca 74 år. Alltså var "konsekvensen" att man var pensionär i snitt 9-10 år.

    Idag har vi ju ganska rörlig pensionsålder. Allmän pension kan börja tas ut redan vi 61 års ålder, men de flesta går ändå först vid 65. Medellivlängden idag är 82 år. Idag kan du alltså utan att blinka vara pensionär i 20+ år. 

    Ska vi höja pensionåldren? Tja, kanske det. Har vi verkligen råd att försörja friska, arbetsföra människor som kanske till och med (förmodligen, närstan säkert) redan hade ett jobb i 20-30 år? Folk skäller ju på att vi måste försörja människor som INTE är arbetsföra, så att dessa inte reagerar på detta är lite av en gåta.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Aniiee

    Jag klistrar in mitt första svar från din tråd du gjorde i Februari. Du kan alltid skippa att läsa det om du minns det.

    När pensions"systemet" infördes var ju med  baktanken att de flesta inte ens levde så länge att de uppnådde "pensionsåldren". Pensionsåldern var 67, medellivslängden vad 60. Detta var på 1910-talet. 

    1973 föreslogs att pensionåldern skulle sänkas till 65 efter att ha varit på tal i ett par decennier. Då var medellivslängden ca 74 år. Alltså var "konsekvensen" att man var pensionär i snitt 9-10 år.

    Idag har vi ju ganska rörlig pensionsålder. Allmän pension kan börja tas ut redan vi 61 års ålder, men de flesta går ändå först vid 65. Medellivlängden idag är 82 år. Idag kan du alltså utan att blinka vara pensionär i 20+ år. 

    Ska vi höja pensionåldren? Tja, kanske det. Har vi verkligen råd att försörja friska, arbetsföra människor som kanske till och med (förmodligen, närstan säkert) redan hade ett jobb i 20-30 år? Folk skäller ju på att vi måste försörja människor som INTE är arbetsföra, så att dessa inte reagerar på detta är lite av en gåta.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Konservativ

    Den rimlig slutsatsen torde vara att staten inte ska hantera pensioner. Politikerna kan inte hålla fingrarna borta. Statligt pensionssparande uppmuntrar svenskarnas inlärda hjälplöshet.

  • Finansen7

    Börjar de tafsa på tjänstepensionerna blir jag sur på riktigt. Statlig pension kräver inflöde av pengar. Tjänstepension är mellan mig och min arbetsgivare utan att någon annan part är inblandad. Dessutom är avtalen skrivna mellan arbetsgivarorganisationer och fack. Staten ska hålla sina kletiga fingrar borta och inte börja försöka styra när man kan börja ta ut sin tjänstepension.

  • Konservativ
    Finansen7 skrev 2019-06-04 18:01:31 följande:

    Börjar de tafsa på tjänstepensionerna blir jag sur på riktigt. Statlig pension kräver inflöde av pengar. Tjänstepension är mellan mig och min arbetsgivare utan att någon annan part är inblandad. Dessutom är avtalen skrivna mellan arbetsgivarorganisationer och fack. Staten ska hålla sina kletiga fingrar borta och inte börja försöka styra när man kan börja ta ut sin tjänstepension.


    De är väl reglerade redan? 
Svar på tråden snart omröstning om höjd pensionsålder