• Anonym (Syste­r i kläm)
    Fri 31 May 2019 09:28
    2178 visningar
    59 svar
    59
    2178

    Snål släkting kommer i sommar

    Jag har en bror som är snål. Punkt. Det tycker då min man mindre om. Han är väldigt givmild och omtänksam. Men när det kommer till min bror så blir han tvärtom. 

    Min bror är speciell, ingen diagnos men skulle väl behöva utredas. 
    Han är 40 år och bor långt ifrån mig. Kommer på somrarna och bor hos mig och min syster. Vi brukar dela på honom. 

    Nu vill han kommer på semestern med sin lilla dotter. och varje gång detta tas upp hemma blir man min så jäkla sur och grinig. Han vill ringa honom och berätta hur fan han beter sig. Jag tycker att jag kan ta det med honom. 

    Kan dra några exempel på hur han är; 
    Han valde att förra sommaren åka hem runt 5 på morgonen för att slippa sätta på Ac:n i bilen för då drog bilen mer. Han har alltså ca 7-8 h i bil. 

    Han och hans förra tjej bodde hos oss en annan sommar. Brorsan åkte iväg och köpte frallor. Till DOM. Vi fick sitta och äta våra mackor. Man köper till alla om man handlar tycker jag. 

    En annan sommar höll vi i midsommar firandet. Vi bad alla lägga 200/familj för vi skötte alla inköpen. Då messar han att dom vill lägga 50:- mindre eftersom dom gjort en tårta också. 

    Han är gräsallergiker och bad min klippa gräset antingen innan han kliver upp eller när han gått och lagt sig, för han blir snorig. 

    När han är här lyfter han sällan på rumpan och hjälper till med något. Alltså ingenting. Iofs är han ju gäst men om jag åker till syrran och sover över hjälper jag till med antingen middag, bortplockning eller så. Och bor man en vecka hos någon blir detta lätt en irriterande grej. 

    Allt detta maler i min mans hjärna och blir det ett sånt hat för min bror. 
    Men jag vill inte att han ska ringa och skälla ut honom! Hur fasiken tar jag upp detta på ett smidigt sätt för min bror..... Min man vill gärna att han betalar för sig( vilket han aldrig skulle kräva av någon annan) och det är ju en svår grej att ta upp! 

    Hjälp... 


     

  • Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar
  • Prakti­sk58
    Fri 31 May 2019 09:46
    #1
    +1

    Skulle inte hjälpa med en utredning bara för att han ska ha en diagnos.

    Han har redan en diagnos "Lite korkad och snål"

    När det gäller din man så förklara att den bror är "Lite korkad och snål" men att han fortfarande är din bror och du vill se honom trots att han är "Lite korkad och snål".

    "Lite korkad och snål" går förmodligen inte att bota så det är bara att acceptera. Hade han varit blind eller suttit i rullstol så hade ni inte klagat om han inte kunde hjälpa till. Se det på samma sätt !

  • Anonym (Varär­lig)
    Fri 31 May 2019 09:56
    #2
    +1

    Svårt att lära gamla hundar att sitta. Speciellt om han skulle ha en diagnos. Men det skadar ju inte att ta upp det med honom. Varför har ni inte pratat om det än? Ni är väl vuxna? Det är bättre att ta upp sådant direkt när det sker än att sakta bygga upp irritation tills bägaren rinner över och allt kommer på en gång i aggressionsläge. Deet slutar sällan bra. 


    Jag skulle rekomendera att låta saker och ting vara tills det uppstår en ny situation och ta det då. Lugnt och sakligt utan att lägga känslor i det och lämna gammal irritation utanför. Är han snål och störig skadar det inte att han får höra det.


    Vad jobba han med och hur mycket tjänar han? Det har ju viss betydelse det med.


     

  • Anonym (Säg ifrån för fan)
    Fri 31 May 2019 09:57
    #3
    +1

    Allvarligt. Jag skulle inte heller gilla din bror och du måste få lite jävla råg i ryggen och säga ifrån ts. Annars har han inte hos er att göra. Han kan semestra någon annan stans. Förstår att din man avskyr honom. Han låter ju vidrig.

  • Anonym (Syste­r i kläm) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 09:59
    #4

    Jag var nog lite otydlig. Han är inte som alla andra. Han är speciell. Svårt att förklara. Han är klumpig och har inte rikgit samma konsekvenstänk. Kan säga opassande saker och verka typ dum. 
    Jag känner ju inte heller det är okej att han är så förbaskat snål. Jag vill kunna framföra detta men på ett schysst sätt. Typ; jag tänkte vi kunde åka och handla när du kommer så kan vi splitta det på ett bra sätt. Och glöm inte allergi tabletterna, vårt gräs växer som fasiken. 


     

  • Fri 31 May 2019 10:02
    #5
    +1

    Känner mig lite småkorkad, men vad har gräsklippandet med hans snålhet att göra? Kan till en viss mån förstå den önskan eftersom om man är gräsallergiker så är det ju när gräset "flyger runt" (alltså just när det klipps) som det är jobbigast. 

    Det andra.... ja. Jag tror att han är lite som en av mina släktingar, lite för bekväm av sig och ser inte själv när saker behöver göras. Ni får nog acceptera att han självmant inte tömmer diskmaskinen utan ni får säga till honom, eller säga till honom "kan du laga maten imorgon?". Lite som en annan skrev innan, det är svårt att lära en gammal hund sitta. Ni får helt enkelt säga till honom vad han ska göra för jag tror inte att han är dumsnål med flit utan helt enkelt bara lat och bekväm.Obestämd

  • Fri 31 May 2019 10:04
    #6
    +1
    Anonym (Syster i kläm) skrev 2019-05-31 09:59:04 följande:

    Typ; jag tänkte vi kunde åka och handla när du kommer så kan vi splitta det på ett bra sätt. Och glöm inte allergi tabletterna, vårt gräs växer som fasiken. 


     


    Tar han inga tabletter mot hans gräsallergi på sommaren?Förvånad Det är ju då alla klipper gräset.Solig
  • Anonym (Syste­r i kläm) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 10:05
    #7

    Detta är något som pågått i alla år. Så tyvärr är vi väldigt sena med att ta upp det. Visst har han fått tillsägelser och skärpt till sig ett tag men faller tillbaka till detta o charmiga  beteende. 

    Jag vill gärna ta upp detta innan han kommer till oss så han själv kan välja om han vill komma eller inte. 

    Jag vet att jag borde säga ifrån, vet i fasiken inte vad detta mjäkande bottnar i. 
    Han är ensamstående med dottern varannan vecka. Han har nog ingen värsting lön men sparar rätt häftigt enligt han själv. Och jag har väl dåligt samvete att han sitter i byn där han gör utan vänner nästan. Han skulle säkert hellre bo här där han kommer ifrån men eftersom han har en dotter VV så går det inte. 
     

  • Anonym (Syste­r i kläm) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 10:08
    #8

    Det dör med gräsklippningen var väl mest sättet han sa det på. Kan du skita i att klippa gräset tills jag åkt? Ehm, nja då blir det typ 30 cm högt och ett jäkla jobb för mig. Visst jag kan gå upp vid 6 och klippa. ELLER så kan han ta barnen och gå ner till stranden 800m bort medans jag klipper. Det är sånt han inte kopplar. 
    Så det ska jag nog säga till honom. Medans jag klipper så får du ta barnen och gå ner och bada....eller ut och cykla eller något sånt. Jo han har tabletter, men det hjälpte väl inte direkt? 

  • Anonym (Syste­r i kläm) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 10:08
    #9

    Det dör med gräsklippningen var väl mest sättet han sa det på. Kan du skita i att klippa gräset tills jag åkt? Ehm, nja då blir det typ 30 cm högt och ett jäkla jobb för mig. Visst jag kan gå upp vid 6 och klippa. ELLER så kan han ta barnen och gå ner till stranden 800m bort medans jag klipper. Det är sånt han inte kopplar. 
    Så det ska jag nog säga till honom. Medans jag klipper så får du ta barnen och gå ner och bada....eller ut och cykla eller något sånt. Jo han har tabletter, men det hjälpte väl inte direkt? 

  • Anonym (Syste­r i kläm) Trådstartaren
    Fri 31 May 2019 10:08
    #10

    Det dör med gräsklippningen var väl mest sättet han sa det på. Kan du skita i att klippa gräset tills jag åkt? Ehm, nja då blir det typ 30 cm högt och ett jäkla jobb för mig. Visst jag kan gå upp vid 6 och klippa. ELLER så kan han ta barnen och gå ner till stranden 800m bort medans jag klipper. Det är sånt han inte kopplar. 
    Så det ska jag nog säga till honom. Medans jag klipper så får du ta barnen och gå ner och bada....eller ut och cykla eller något sånt. Jo han har tabletter, men det hjälpte väl inte direkt? 

Svar på tråden Snål släkting kommer i sommar