• Lucia2­019
    Mon 3 Jun 2019 20:58
    913 visningar
    12 svar
    12
    913

    Plussar för tidigt?

    Hej allihopa!

    Jag hade min senaste men 16, 17 och 18 Maj och enligt fertilappen ska jag ha haft ägglossning nu i söndags den 2 Juni. Jag kände av värk osv som jag brukar ha under ägglossning samt tog ett LH test i lördags som visade positivt. Då har jag testat ett par dagar innan men haft negativa LH test. 

    Tog ett gravidtest idag, den heter Predictor Early och den visade positivt. Kunde inte tro mina ögon så gjorde ett till test utav samma märke. Fortfarande positivt test. Kan detta verkligen stämma? Så snabbt börjar väl inte kroppen att producera HCG? Denna test mäter från 10 mlU hCG/ml.
     
    Så vet inte om jag är gravid eller inte? Har BIM 12 Juni enligt fertilappen jag använder. Och den har vart ganska så precis med ägglossning samt mens....

    Någon som har erfarenhet utav detta????

    Så här står det ang Hcg: 

    Dagens gravtester är mycket precisa, även billiga graviditetstester går att lita på så länge som man testar på rätt sätt. Det är inte vanligt att man testar positivt utan att vara gravid för ett gravtest mäter HcG hormonet. Detta hormon förekommer alltid i kvinnans kropp men då hon inte är gravid så rör det sig om max 5mIU/ml. Ett vanligt graviditetstest kommer att mäta hormonmängd i urin som ligger på omkring 20-25mIU/ml hCG. Får man ett positivt svar med den här typen av test så är man med största sannolikhet gravid och det är dags att boka tid med barnmorskan.

  • Svar på tråden Plussar för tidigt?
  • Mon 3 Jun 2019 21:08
    #1

    För mig låter de som om du haft ägglossning tidigare än du trott. Ditt positiva äl test kanske blev positivt för att du redan då va gravid..... men e gravtestet positivt så e Du ju gravid. :)

    Du kan prata med din bm om att ev göra ett tidigt ultraljud om några veckor för att kolla vilken vecka du e i men än e de för tidigt.

  • Mon 3 Jun 2019 21:47
    #2

    Jag har fått positivt så tidigt som 8 dagar efter ägglossning så det är möjligt :) 

  • Mon 3 Jun 2019 21:49
    #3

    Du har blivit gravid tidigare annars hade inte testet visat plus nu naturligtvis. Det tar minst 5 dagar för ett embryo att fastna och sen ytterligare flera dagar innan gravtest kan visa positivt.

  • Lucia2­019
    Tue 4 Jun 2019 08:43
    #4

    Tack alla för att ni tog er tid och svarade! Tog ett test idag med morgonurin från RFSU, deras Testa tidigt men den visade på negativt. Fattar ingenting? Kanske var det fel på de andra testen jag tog igår? Jag tog det testet 2 ggr för att vara på den säkra sidan och den visade ju positivt...Aja, ska vänta ett par dagar så får vi väl se! 

    Tack återigen!

  • Tue 4 Jun 2019 10:12
    #5

    Läste du av testen inom maxtiden? Ibland när det torkat blir det en kemisk reaktion på teststräcket som då visar positivt.

  • Lucia2­019
    Tue 4 Jun 2019 10:19
    #6
    Pusstuss skrev 2019-06-04 10:12:59 följande:

    Läste du av testen inom maxtiden? Ibland när det torkat blir det en kemisk reaktion på teststräcket som då visar positivt.


    Sträcket uppenbarade sig inom 3 min, redan efter en minut! På båda testerna som jag tog igår utav märket Predictor Early. 


  • Tue 4 Jun 2019 10:20
    #7
    Lucia2019 skrev 2019-06-04 10:19:02 följande:

    Sträcket uppenbarade sig inom 3 min, redan efter en minut! På båda testerna som jag tog igår utav märket Predictor Early. 


    Märkligt! Och spännande!
  • Lucia2­019
    Tue 4 Jun 2019 10:34
    #8
    Pusstuss skrev 2019-06-04 10:20:35 följande:
    Märkligt! Och spännande!
    Jätte märkligt! Tog som sagt ett nytt "testa tidigt" från RFSU imorse men den visade negativt. Så förmodligen är jag inte gravid. Ska testa igen om ett par dagar iaf. Visste inte att ett gravtest kunde visa POSITIVT utan att vara det?
  • Tue 4 Jun 2019 19:02
    #9
    Lucia2019 skrev 2019-06-04 10:34:43 följande:

    Jätte märkligt! Tog som sagt ett nytt "testa tidigt" från RFSU imorse men den visade negativt. Så förmodligen är jag inte gravid. Ska testa igen om ett par dagar iaf. Visste inte att ett gravtest kunde visa POSITIVT utan att vara det?


    Jag tror och hoppas att du är gravid <3
  • Wed 5 Jun 2019 23:27
    #10

    Har varit med om att just RFSU's tester bara varit skit. Visat positivt trots att det är negativt och vice versa. Köp ett annat test och prova med för säkerhets skull :) 

  • Wed 12 Jun 2019 06:27
    #11
    Lucia2019 skrev 2019-06-04 10:34:43 följande:
    Jätte märkligt! Tog som sagt ett nytt "testa tidigt" från RFSU imorse men den visade negativt. Så förmodligen är jag inte gravid. Ska testa igen om ett par dagar iaf. Visste inte att ett gravtest kunde visa POSITIVT utan att vara det?
    Hur har det gått för dig? <3
  • Lucia2­019
    Fri 28 Jun 2019 15:23
    #12

    Hej!

    Inte gravid! Så testet visade fel! Har ägglossning nu i helgen så får väl se om vi lyckas pricka in denna gång :D

Svar på tråden Plussar för tidigt?