• Wed 5 Jun 2019 09:15
    2981 visningar
    13 svar
    13
    2981

    Pojkvän utan driv och ambitioner

    Min pojkvän har inget driv eller ambitioner. Vi tog studenten för 2 år sedan och sedan dess har jag fått jobb på ett kontor på en av Sveriges största byråer. Ett jobb som både är utvecklande och bra på cv:t. Min pojkvän är kvar inom restaurangbranschen. Inget fel med det men han vill själv vidare och säger att han ska kolla på jobb. Han skulle sökt in till universitetet men hade tydligen glömt söka och hans hp-poäng var 0,2. Jag känner mig förkrossad. Om han inte klarar sina tentor när han väl börjar plugga blir CSN indraget och vi kan inte betala hyran. Ska tilläggas att jag har väldigt bra betyg och ska börja plugga nästa höst. Dessutom är han lat och slarvig vilket gör att jag får dra största lasset med städning. Borde man göra slut?

  • Svar på tråden Pojkvän utan driv och ambitioner
  • Anonym (Hjärt­at?)
    Wed 5 Jun 2019 14:12
    #1

    Vad säger hjärtat och vad säger hjärnan?

    Har haft en liknande relation där jag ständigt tänkte att personen skulle ändra sig aka växa upp. Han sa upp sig, började plugga, blev spärrad och sket i att söka nytt jobb. Hade inte gjort mig något om han bara försökt skaffa jobb iaf. Så skedde aldrig så jag lämnade tillslut och han flyttade hem till sina föräldrar där han fortfarande bor nu flera år senare.

  • Anonym (Pluri­ng)
    Wed 5 Jun 2019 14:21
    #2

    Ja eftersom du är en så mycket bättre människa än honom så borde du göra slut, förslagsvis någon som gör en fet karriäär, ännu bättre om du kan använda denna för att boosta din egna karriäär och tjäna fett med cash.

    Losers som nöjer sig med kassa jobb utan status är inget att ha.

  • Anonym (Anhon­ym)
    Wed 5 Jun 2019 14:21
    #3

    Chansen att det håller mellan er är väl nästan obefintlig när man blir tillsammans så unga men man ska ju göra slut av rätt anledning..

    Ni är ju båda unga, att börja plugga nu passar inte alla. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra i er ålder. Började plugga vid 28 och var klar vid 33 så bara för att han inte vill plugga nu så betyder det ingenting, ta det lugnt.

  • Anonym (soi)
    Wed 5 Jun 2019 22:22
    #4

    Du ska i alla fall börja med att kräva att han gör hälften av hushållsarbetet. Det behöver du inte fundera på.

  • Tomatm­acka
    Mon 24 Jun 2019 05:50
    #5

    Men herregud det väsentliga är väl ATT han har ett jobb och inte ligger hemma och slöar hela dagarna och låter dig dra in hela lasset. Sen bara att han har ett jobb direkt efter studenten är en bedrift i sig. Ambition i all ära men kalla honom inte lat.

  • Tomatm­acka
    Mon 24 Jun 2019 05:53
    #6
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-06-05 14:21:32 följande:

    Chansen att det håller mellan er är väl nästan obefintlig när man blir tillsammans så unga men man ska ju göra slut av rätt anledning..

    Ni är ju båda unga, att börja plugga nu passar inte alla. Jag hade ingen aning om vad jag ville göra i er ålder. Började plugga vid 28 och var klar vid 33 så bara för att han inte vill plugga nu så betyder det ingenting, ta det lugnt.


    Får jag fråga hur ni som blommar ut sent försörjer er under tiden? Är det bidrag? Samt fick du jobb efter din utbildning?
  • Anonym (...)
    Mon 24 Jun 2019 07:05
    #7
    Tomatmacka skrev 2019-06-24 05:53:32 följande:

    Får jag fråga hur ni som blommar ut sent försörjer er under tiden? Är det bidrag? Samt fick du jobb efter din utbildning?


    Eh.. Du vet att man kan få jobb utan högskolestudier va? Det finns yrkesförberedande linjer på gymnasiet, eller så har man kontakter. Behövs inget bidrag då man får lön.
  • Mon 24 Jun 2019 12:44
    #8

    Se till att dela på ansvaret hemma, det är inte lätt att ändra på det nu - men tusen gånger värre om 1 månad/1 år/10 år.
    Det lättaste sättet att dela på ansvaret + att man får trevligt tillsammans är att jobba med hemma sysslorna samtidigt. Säg till att du är trött på att känna att du tar störst ansvar, så från och med nu kommer du bara jobba med hemmasysslor när han jobbar med hemmasysslor. Dessutom får ni tid tillsammans när ni kan prata.

    Så ni handlar tillsammans, städar tillsammans, tvättar tillsammans, lagar mat tillsammans och städar upp efter maten tillsammans.
    Eller iallafall samtidigt - om du lagar mat, så dammsuger jag under tiden. När du putsar fönsterna så kan jag bädda rent. Osv.

    Det som inte blir gjort blir inte gjort... Och givetvis kan man dela upp vissa sysslor, men var otroligt sparsam med det, för det är lätt hänt att man inte träffas för den ena ska handla och när den kommer hem så ska den andre städa. Dessutom är det svårt att dela rättvist, hur lång tid tar det att handla? Betala räkningarna? Ska allt mätas i minuter och fördelas?
    Lättare och trevligare att man jobbar på 30-60 min lite då och då, samtidigt som man umgås.

  • Mon 24 Jun 2019 12:55
    #9

    Men om du har ett så bra jobb varför ska du plugga vidare? Det låter ju som att ni har en bra situation? Båda har jobb!? Men att ni båda ska hjälpa till hemma håller jag med om! Det får du prata med honom om!

  • Anonym (Fan)
    Tue 25 Jun 2019 09:10
    #10
    +1

    Så löjligt. Jag har flera yrkesutbildningar i bagaget men har aldrig gått högskola.

    Typiskt akademiker! De ska aldrig jobba, bara läsa och ser ner på de som gör det möjligt för er att plugga en massa onödigt som ändå inte leder till jobb.

    Låt din kille bestämma själv vad han vill göra med sitt liv. Kan det vara så svårt att begripa? Annars låt honom vara och ragga upp nån annan med flottigt hår och trasiga kläder som älskar att plugga onödiga filosofiska ämnen.

    Lycka till!

  • Anonym (Anhon­ym)
    Thu 27 Jun 2019 22:50
    #11
    Tomatmacka skrev 2019-06-24 05:53:32 följande:

    Får jag fråga hur ni som blommar ut sent försörjer er under tiden? Är det bidrag? Samt fick du jobb efter din utbildning?


    Sparade pengar, bidrag/lån från CSN sen så jobbade jag mycket extra så jag ändå kunde leva hyfsat och inte behövde överbelåna mig. Ja jag fick jobb direkt. Hade flera att välja på inom min bransch. Det var helt klart ett plus att jag var äldre när jag var klar, jag har ju både jobb och livserfarenhet samt mogen. Dom som var strax över 20 år hade mycket svårare att hitta jobb.
  • Tomatm­acka
    Fri 28 Jun 2019 06:30
    #12
    Anonym (Anhonym) skrev 2019-06-27 22:50:05 följande:

    Sparade pengar, bidrag/lån från CSN sen så jobbade jag mycket extra så jag ändå kunde leva hyfsat och inte behövde överbelåna mig. Ja jag fick jobb direkt. Hade flera att välja på inom min bransch. Det var helt klart ett plus att jag var äldre när jag var klar, jag har ju både jobb och livserfarenhet samt mogen. Dom som var strax över 20 år hade mycket svårare att hitta jobb.


    Men hade du ett mål som du strävade efter eller tog du dagen som den kom medan skattebetalarna försörjde dig? Det är det jag undrar egentligen. Märk väl att jag inte dömer dig utan jag bara frågar.
  • Anonym (C)
    Fri 9 Aug 2019 08:06
    #13
    Frejv skrev 2019-06-24 12:55:58 följande:

    Men om du har ett så bra jobb varför ska du plugga vidare? Det låter ju som att ni har en bra situation? Båda har jobb!? Men att ni båda ska hjälpa till hemma håller jag med om! Det får du prata med honom om!


    Det finns flera skäl att läsa vidare. Yrkeslivet är långt. Jag känner flera jurister med oerhört god jobbsituation som läser ekonomi för att komplettera.

    Det beror väl på vilken yrkesbana man siktar på. Vissa vill bara ha ett jobb så det går att försörja sig. Inget fel i det.

    Andra vill något helt annat på en nivå som vissa här i tråden med sitt utbildningsförakt inte har en susning om vad det ens handlar om.

    Driv handlar inte bara om pengar, så enkelspårigt tänkt. Har man drivet vill man utvecklas istället för att sitta nöjd. Förstår inte varför något av valen ska föraktas. Mycket ?du ska inte tro du är något? i tråden.
Svar på tråden Pojkvän utan driv och ambitioner