• Anonym (Vart går gränse­n anser ni?)
    Thu 6 Jun 2019 09:57
    4056 visningar
    204 svar
    204
    4056

    Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?

    Ska kvinnor få göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?

    Det är lite olika regler beroende på land

    Har en kvinna rätt till din kropp alltid vid graviditet tycker ni?

  • Svar på tråden Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?
  • Anonym (Gucko­sko)
    Thu 6 Jun 2019 10:10
    #1

    Nej, jag tycker inte att livsdugliga foster, som det handlar om, ska få aborteras om inte synnerliga skäl talar för det.
    (Då menar jag saker som gör att barnet ändå inte skulle kunna leva vidare utanför livmodern.)

    I Sverige har vi den bästa abortlagstiftningen om du frågar mig.
    Den kommer att justeras i takt med utvecklingen inom neonatalvården.
    Precis som sig bör.

  • Anonym (....)
    Thu 6 Jun 2019 10:12
    #2

    Nej!

  • Anonym (s)
    Thu 6 Jun 2019 10:15
    #3

    Ja, det är bättre än att ett oönskat barn eller ett barn som inte kan tas hand om föds.

  • Thu 6 Jun 2019 10:15
    #4
    Anonym (Vart går gränsen anser ni?) skrev 2019-06-06 09:57:02 följande:

    Ska kvinnor få göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?

    Det är lite olika regler beroende på land

    Har en kvinna rätt till din kropp alltid vid graviditet tycker ni?


    Du får precisera dig lite. Pratar du om foster, embryon eller vad? Bebis blir de när de föds och nej... Jag tycker inte att man bör få döda barnet när det väl är fött.

    Eller är det någon speciell vecka du tänker dig? Inte alls under graviditeten? Efter v 12? Efter v 20?

    Ja... Du får avludda din TS lite.
  • Anonym (Lo)
    Thu 6 Jun 2019 11:58
    #5

    Det står ju livsduglig! Det betyder att det skulle överleva utanför livmodern. Oftast från ca v 23 beroende på omständigheterna. Inte luddigt alls.


    IceKitten skrev 2019-06-06 10:15:56 följande:

    Du får precisera dig lite. Pratar du om foster, embryon eller vad? Bebis blir de när de föds och nej... Jag tycker inte att man bör få döda barnet när det väl är fött.

    Eller är det någon speciell vecka du tänker dig? Inte alls under graviditeten? Efter v 12? Efter v 20?

    Ja... Du får avludda din TS lite.


  • Anonym (....)
    Thu 6 Jun 2019 11:59
    #6
    -3 +1

    Gränsen för att få göra abort borde gå vid 12 veckor.

  • Thu 6 Jun 2019 12:04
    #7
    Anonym (Vart går gränsen anser ni?) skrev 2019-06-06 09:57:02 följande:

    Ska kvinnor få göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?

    Det är lite olika regler beroende på land

    Har en kvinna rätt till din kropp alltid vid graviditet tycker ni?


    I Sverige är det förbjudet att göra abort om fostret kan antas vara livsdugligt och det tycker jag är en bra grundprincip. Jag tycker att aborter kan tillåtas senare om det finns risk för moderns liv eller om barnet är så svårt sjukt eller handikappat att det bara kommer överleva en kort tid efter födseln.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (....)
    Thu 6 Jun 2019 12:10
    #8
    KillBill skrev 2019-06-06 12:04:28 följande:

    I Sverige är det förbjudet att göra abort om fostret kan antas vara livsdugligt och det tycker jag är en bra grundprincip. Jag tycker att aborter kan tillåtas senare om det finns risk för moderns liv eller om barnet är så svårt sjukt eller handikappat att det bara kommer överleva en kort tid efter födseln.


    Fel! aborter har gjorts på barn i Sverige som levt ett tag utanför livmodern i vecka 22.
  • Anonym (....)
    Thu 6 Jun 2019 12:12
    #9

    www.svt.se/nyheter/inrikes/lakare-forsoker-radda-aborterade-foster

    När en abort på Mälarsjukhuset i Eskilstuna drog ut på tiden och fostret var på väg ut i graviditetsvecka 22 tyckte barnmorskan att situationen blev obehaglig. Hon kallade på överläkaren Katarina Strand Brodd som då gick in och försökte rädda livet på det aborterade fostret.

    ? Hen rörde sig och pep, kved litegrann och viftade med armar och ben och hjärtat slog ju också. Så jag gjorde vad jag kunde för att hjälpa barnet med andningen och det man gör med extremt tidigt födda barn, berättar hon.

  • Thu 6 Jun 2019 12:15
    #10
    Anonym (Lo) skrev 2019-06-06 11:58:37 följande:

    Det står ju livsduglig! Det betyder att det skulle överleva utanför livmodern. Oftast från ca v 23 beroende på omständigheterna. Inte luddigt alls.


    Jo då TS lika gärna kunde ha syftat på huruvida fostret är friskt eller ej.
Svar på tråden Ska kvinnor ha rätt att göra abort på livsdugliga bebisar under graviditeten?