• Kaninsvans

    Folkdräkt

    Har en gammal folkdräkt från gammelfarmor från ca 1925/1930 som jag tänkt sy in lite (försiktigt, såklart, utan att skada plaggen) så att den passar mig för skulle vara roligt att kunna använda någon gång. Men har aldrig haft en folkdräkt och det finns inte direkt någon i släkten som brukar bäre en heller, så har några småfunderingar om hur den ska se ut och bäras:

    - Västen som hör till stängs med ett band igenom hål, "korsett"-stil (vet inte alls om sättet har ett namn, men sicksack iallafall) Undrar om blusen under ska synas under snörningen eller om västen ska stängas helt?

    - Är det vita eller röda strumpor som ska vara till? Har sett både och, finns det något viss färg som är kopplad till visst område eller liknande?

    - Vilka sorts skor användes/används traditionellt till?

    - Är en sjal över axlarna nödvändigt? Är mycket osäker om vi har någon

    - Hur kort ska kjolen vara? Skulle gissa på 1-2 dm ovanför marken, men är inte helt 100

    Någon som vet?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2019-06-07 01:03
    Folkdräkten kommer från Avesta (eller möjligen närliggande område (södra Dalarna))

  • Svar på tråden Folkdräkt
  • Aniiee

    Allt det där beror på vad för folkdräkt det är.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Violinisttre

    Det beror på vilken folkdräkt du har... Om du bor i Stockholm skulle du kunna gå till klädkammaren på Skansen eller nordiska museet (vet att de iallafall förut hade någon som jobbade med folkdräkter där) och fråga dem.

  • nernu

    Om du inte vet var dräkten kommer från så rekommenderar jag att du hr av dig till närmaste hembygdsförening. De kan lotsa dig vidare.

  • Kaninsvans
    Aniiee skrev 2019-06-06 22:48:10 följande:

    Allt det där beror på vad för folkdräkt det är.


    Violinisttre skrev 2019-06-06 23:14:22 följande:

    Det beror på vilken folkdräkt du har... Om du bor i Stockholm skulle du kunna gå till klädkammaren på Skansen eller nordiska museet (vet att de iallafall förut hade någon som jobbade med folkdräkter där) och fråga dem.


    nernu skrev 2019-06-06 23:20:12 följande:

    Om du inte vet var dräkten kommer från så rekommenderar jag att du hr av dig till närmaste hembygdsförening. De kan lotsa dig vidare.


    Kanske skulle skrivit det hehe.. Den kommer från Avesta, om jag minns rätt, om inte så ifrån de trakterna iallafall (södra Dalarna) och bor inte långt därifrån själv, så Stockholm är en bit bort.
  • nernu
    Kaninsvans skrev 2019-06-07 01:01:01 följande:

    Kanske skulle skrivit det hehe.. Den kommer från Avesta, om jag minns rätt, om inte så ifrån de trakterna iallafall (södra Dalarna) och bor inte långt därifrån själv, så Stockholm är en bit bort.


    Då tar du kontakt med hembygdsföreningen i Avesta. De kan hjälpa dig på telefon.
  • Fins Mamma
    Kaninsvans skrev 2019-06-07 01:01:01 följande:

    Kanske skulle skrivit det hehe.. Den kommer från Avesta, om jag minns rätt, om inte så ifrån de trakterna iallafall (södra Dalarna) och bor inte långt därifrån själv, så Stockholm är en bit bort.


    Avesta har en hel del.olika, beror på vilken by den är från..lägg ut på någon v avestasidorn så får du garanterat råd och stöd.

    Jag önskr jag hade en avestadräkt. Tänkte på det senast idag
    ?
  • Anonym (T)

    Hej!

    Det finns en grupp på Facebook som heter ?Vi som gillar folkdräkter? där man snabbt kan få svar.

    Själv tillhör jag en falang som gillar att individen och samtiden får ta plats i dräktbärandet. Det har aldrig funnits EN dräkt. Det är ingen uniform, utan ett vardags- och festplagg. Vad tycker du är snyggast, bekvämast och mest praktiskt? Bär det!

    (På Nationaldagen bar prinsessan Madeleine svarta pumps till Sverigedräkten, vilket jag ofta gjort till min dräkt också. Det är skor jag har som är snygga och sköna, så varför inte liksom?!)

Svar på tråden Folkdräkt