• Sat 8 Jun 2019 22:36
    10059 visningar
    65 svar
    65
    10059

    Lättast ålder att bli blöjfri?

    Hej! 

    Vill göra en liten undersökning här - vid vilken ålder blev din/dina barn blöjfria dagtid och hur lång tid med potträning tog det innan det slutade hända "olyckor" mest varje dag och barnet själv i regel sa till när hen behövde gå på toa? 

    Detta eftersom jag tänkte börja sommaren med att potträna mitt barn snart tvååriga barn enligt "potträning på tre dagar"-metoden. Men häromdagen frågade jag en förskolelärare när det är vanligast att barn blir blöjfria nu för tiden och hon sa 3 år som snittålder, de som blev tidigare var det enligt henne väldigt ambitiösa föräldrar som jobbade hårt med det. Jag vill ju inte fokusera på detta halva sommaren, om det nu är så att det skulle gå snabbare och smidigare nästa år... 

    Inga pekpinnar tack! Mitt barn mår utmärkt, verkar inte må dåligt av att ha blöja (som majoriteten i hens ålder tydligen har). Vi har provat att sitta på pottan flera gånger, det går bra om jag är engagerad, t.ex. läser en bok, men det har inte gett någon utdelning än, så att säga... 

    Tacksam för många svar!

  • Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?
  • Elin P
    Sat 8 Jun 2019 22:46
    #1

    Mina två äldsta blev blöjfria dagtid vid 3,5 respektive 3 år ungefär. Äldsta har autism och ADD. Yngsta fyllde 2 i våras och har börjat visa intresse för toa och potta. Han kissar där ibland men det finns ingen direkt plan eller ambition att få honom blöjfri nu. Det tar den tid det tar. Vi pratar mycket om toa, vad man kan göra där och uppmuntrar intresset bara i nuläget. Vi låter honom gå utan blöja hemma ibland så han får se vad som händer.

  • Anonym (Linda­)
    Sat 8 Jun 2019 22:48
    #2

    Det tråkiga svaret är att när barnet själv är moget går det lätt att bli blöjfri.

    Många olyckor mest hela tiden beror mest på omognad/ointresse från barnets håll.

    Stressa inte fram något.

    En del barn avskyr dessutom pottan och vill helst göra som mamma och pappa gör och sitta på toaletten.

    Min äldsta blev blöjfri dagtid vid 4 års ålder, nattetid vid 6 år med hjälp av madrass från sjukvården.

    Mellan gick på toa direkt utan potta och var blöjfri och torr helt vid 3 år

    Yngsta började på potta men föredrog toan. Var blöjfri dagtid vid 3 och helt torr vid 4 år.

    Själv kan jag personligen tycka att en 2-åring fortfarande i mångt och mycket är en bebis och ännu är för liten för att på allvar börja potträna.

  • Sat 8 Jun 2019 23:10
    #3

    Blöjor dagtid vid ca 1,5 års ålder. Nattetid omkring 4.

    Jobbade inte på det överhuvudtaget utan erbjöd alternativet potta om ungen ville och det ville han omkring 1,5 som sagt.

    Nattblöjan la jag noll energi på eftersom det som händer när man sover inte kan styras med hjälp av belöning uppmuntran etc utan helt har att göra med hur kroppen och hjärnan är redo. När det gått några veckor då han vaknade med torr blöja så slutade jag helt enkelt att sätta på honom den. Efter det har det hänt ca 3-4 olyckor på natten och då har han varit sjuk eller när vi varit på resa.

    Tycker folk är så hysteriska gällande blöja och napp pch att det gått nån slags prestige i att ungarna måste vara napp och blöjfria så tidigt som möjligt. Som att det var nåt slags mått på hur bra förälder man är. Folk behöver chilla mer så kanske barnen kan börja må bättre och vi kan slippa den galopperande psykiska ohälsan hos ungar.

  • Sat 8 Jun 2019 23:10
    #4

    Dottern började bajsa på potta vid 1 år (vid rutinpottning) så jag trodde det skulle bli jätteenkelt att få henne torr. Jag hade läst på om 3-dagarsmetoden och peppat mig själv. Började 1a dan på semestern när hon var ca 2 år och 4 mån. Tji fick jag, det tog flera veckor innan hon ens gick med på att gå utan blöja. Sen började förskolan och då kunde hon egentligen säga till, men hon vägrade gå på toa/potta där så vi fick sätta på blöja igen. Vi försökte att hon skulle vara utan hemma men hon grät och var helt förtvivlad så vi bråkade inte.

    Vid jul fick hon ett lite längre uppehåll pga byte av förskola. Då lossnade det och hon blev torr och nästan helt pålitlig på ett par dagar bara. Så 3-dagarsmetoden funkade, bara inte när jag hade tänkt...

    Flera bekanta fick sina barn torra både dag och natt innan 2 år, så det går. Deras barn kanske är lite mindre envisa än mitt. ????

  • Anonym (Halvå­r ca)
    Sat 8 Jun 2019 23:56
    #5

    Båda mina var ca 6 månader när de själva började visa att de ville till pottan. Har aldrig använt blöja på dagen, enbart på natten. Gäller bara att själv lära sig hur lång tid de behöver efter maten innan de vill uträtta sina behov.

  • Sun 9 Jun 2019 00:25
    #6

    Min äldste blev blöjfri vid 3,5 år. Vi försökte några gånger innan dess men han hade  svalt intresse och noll kontroll. Han var den typ av baby som aldrig skrek eller blev störd för att blöjan var blöt. På sommaren när han var tre så sprang han omkring hela dagarna utomhus utan blöja och fick väl äntligen kläm på hur det hängde ihop. Han blev torr på natten samtidigt.

    Min mellankille var precis fyllda två när vi testade pottan och han fixade det nästan felfritt med en gång. Märkligt nog var han torr på natten med i ca ett halvår, varpå han började kissa på sig på nätterna. Och han ville inte använda blöja på natten då för han var ju stor. Suck.

    Minstingen var drygt 1 år när hon hittade pottan i källaren och började använda den på eget bevåg. Jag var inte direkt entusiastisk då det var november och vem vill böka med vinterkläder och en ettårings blåsa? Men det är en bestämd liten dam så vi gick över till trosor. Hon behövde dock nattblöja tills hon var fyra och det var en väldigt långsam övergång till att använda toaletten. Jag kan tänka att det är lite vingligare när man är så pass liten, trots pall och extrasits.

    De två yngre hade tygblöjor och jag har hört att barn blir torrare snabbare då. Vet inte om det stämmer (då mina barn har så väldigt olika temperament) men det kan nog vara så att man känner av det mer när man kissar så att barnet får lite mer feedback.

  • Sun 9 Jun 2019 00:35
    #7

    Mitt barn var drygt 2,5 år då hen blev blöjfri. Gjorde ett försök innan 2 också men hade svårt att få med förskolan på tåget så då rann det ut i sanden. Sommaren då hen var 2,5 var barnet självt intresserat av att använda toaletten (aldrig pottan) så då körde vi helt enkelt. Hände en del olyckor, ibland nattetid men ffa på förskolan då hen glömde bort sig i någon lek. Vill minnas att de successivt blev allt färre under loppet av ett par månader.

  • Sun 9 Jun 2019 07:29
    #8

    Tack så mycket för alla svar!

    Verkar som att det är vanligast med lite senare i allmänhet då om inte barnet visar eget intresse av det, det kan jag inte säga är fallet här, hen kan visserligen sitta nöjd en stund på pottan men verkar överhuvudtaget inte veta vad det är att kissa. Det som kanske ändå talar för att försöka är att det är en pratglad unge vi har, kommunikation borde inte vara ett problem...

    Tror ändå vi ger det några dagar/en vecka beroende på hur det går, tänker inte tvinga något med pottan..

    Skriv gärna mer!

  • Sun 9 Jun 2019 07:44
    #9

    Äldsta var nästan 4 år när han själv ville sluta med blöjor och efter det hände det aldrig några olyckor vare sig på dagen eller natten. Dock tycker jag det var lite väl sent men han ville absolut inte lägga blöjorna innan, envis

    Nu med andra barnet började vi med Potträning på 3 dagar för ca 10 dagar sedan. Han fyller 3 i september. Det har gått bra faktiskt. Han kissar på pottan kanske 8 av 10 ggr, oftast har han inte tålamod att sitta kvar och vänta på att kisset kommer (han kan inte riktigt förstå hur man ska göra för att släppa fram kisset) och då händer det att kisset kommer i byxan istället.

    Tredje barnet är bara 4 mån men jag funderar på att sätta henne på pottan så fort hon kan sitta själv. Annars senast nästa vår.

    Varför barn idag blir så sent blöjfria beror ju på dom här extremt bra blöjorna vi har. Min 2,5 åring kunde ju gå med en kissig blöja en hel dag utan att bry sig.

    Jag tycker Potträning på 3 dagar funkar bra. Så jag tror du och ditt barn kommer klara att bli blöjfri i sommar.

  • Anonym (Mina)
    Sun 9 Jun 2019 07:52
    #10

    Mina tre barn har varit i treårsåldern och när de slutat så har de varit redo. Har knappt hänt olyckor alls. Verkligen inte dagligen. En handfull gånger per barn totalt. Jätteskönt att inte hålla på med massor av kissolyckor som många verkar tänka är ett måste vid toaträning. Så för oss har det bästa absolut varit att vänta in barnet. F ö så fick de gå på potta/toa och även ha blöja, använde den som trosa/kalsong, tills den inte behövdes. Samma sak på natten. Det kom rätt snart efter de blev torra dagtid.

Svar på tråden Lättast ålder att bli blöjfri?