• Sat 8 Jun 2019 22:55
    905 visningar
    19 svar
    19
    905

    Kronofogden

    Har fått veta idag att min pappa har hjälpt sitt barnbarn till ett lån, började med 200.000 sen har de gått åt skogen! Han hjälpte honom ytterliga med mer pengar på barnbarnens dator. Sen tog den där jövla ungen ett lån bakom min pappas rygg, min pappa är för snäll så han gjorde inget åt saken. Barnbarnet har än så länge betalt för detta lån. Men han har inte ett fast jobb ens så pappa är så klart orolig!

    Idag så berättade pappa att han har gjort det igen så sammanlagt så har han nu lån på 600.000.

    Kan man göra något, kan barnbarnet sätta sig själv hos kronofogden tex så pappa slipper att ha ont i magen varje gång detta ska betalas?

    Ni kan hoppa över och skriva vilken konstig morfar som inte bara polisanmäler honom, men min pappa är alldeles för snäll!

  • Svar på tråden Kronofogden
  • Sat 8 Jun 2019 23:14
    #1

    Nej, det finns inte så mycket att göra annat än att, om det går, skriva över lånen på barnbarnet. Det lånet taget bakom ryggen kan man polisanmäla, men om ingen gör det så finns ju inget att göra.

    Jag förstår att morfar ville vara snäll, men tyvärr var han bara dum mot sig själv.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 8 Jun 2019 23:15
    #2

    BTW, DU kan polisanmäla barnbarnet om du vill. Om något händer är inte säkert, särskilt om varken morfar eller barnbarn medverkar till ev utredning.


    I have a growing lack of disgust for you
  • Sat 8 Jun 2019 23:22
    #3

    Tack för svar :) Gud så jobbigt, jag ser hur jobbigt det är för min pappa men han har inte mage att polisanmäla honom. Och att skriva över lånet på honom kommer aldrig gå igenom eftersom barnbarnet inte ens har fast jobb. Skulle önska att barnbarnet kunde själv sätta sig hos kronofogden för isf så skulle jag faktiskt ta ett snack med honom om detta.


    Aniiee skrev 2019-06-08 23:14:18 följande:

    Nej, det finns inte så mycket att göra annat än att, om det går, skriva över lånen på barnbarnet. Det lånet taget bakom ryggen kan man polisanmäla, men om ingen gör det så finns ju inget att göra.

    Jag förstår att morfar ville vara snäll, men tyvärr var han bara dum mot sig själv.


  • Sun 9 Jun 2019 01:11
    #4

    Fast vad tror du det skulle lösa om "barnbarnet" satte sig hos kronofogden?
    (och hur skulle det gå till tänkte du)
    din pappa skulle fortfarande få betala på dessa lån, för han står som lånetagare, och sätter sig "barnbarnet" hos KFM så kanske han inte kan betala och ja, din pappa får ju fortfarande betala på lånet/lånen och gör han inte det, så hamnar han hos KFM tillslut....

  • Sun 9 Jun 2019 08:19
    #5

    Ja jag vet inte riktigt men tänkte att han kunde sätta sig kfm så pappa slapp stå på lånen, tänkte inte att det är ju pappa som är medlånare och då blir de hans ansvar lika mycket. Tänk om barnbarnet kunde gå och erkänna vad han gjort så kanske man fick sätta sig på kfm då. Skit dumt hur jag tänkte märkte jag, men vill så gärna hjälpa pappa på något sätt :(


    zZzZz skrev 2019-06-09 01:11:45 följande:

    Fast vad tror du det skulle lösa om "barnbarnet" satte sig hos kronofogden?

    (och hur skulle det gå till tänkte du)

    din pappa skulle fortfarande få betala på dessa lån, för han står som lånetagare, och sätter sig "barnbarnet" hos KFM så kanske han inte kan betala och ja, din pappa får ju fortfarande betala på lånet/lånen och gör han inte det, så hamnar han hos KFM tillslut....


  • Sun 9 Jun 2019 08:24
    #6
    mysmamma84 skrev 2019-06-09 08:19:00 följande:

    Ja jag vet inte riktigt men tänkte att han kunde sätta sig kfm så pappa slapp stå på lånen, tänkte inte att det är ju pappa som är medlånare och då blir de hans ansvar lika mycket. Tänk om barnbarnet kunde gå och erkänna vad han gjort så kanske man fick sätta sig på kfm då. Skit dumt hur jag tänkte märkte jag, men vill så gärna hjälpa pappa på något sätt :(


    Garvböl, vilken planet lever du på egentligen? Din pappa är stekt så länge han konsekvent vägrar att polisanmäla "barnbarnet".
  • Sun 9 Jun 2019 12:00
    #7

    Hur gammal är det här "barnbarnet"?
    600 00 är ofantligt mycket pengar, vad har köpts för dessa?
    Är det bilar eller annat, något som finns kvar?

  • Sun 9 Jun 2019 17:32
    #8

    Han är 26 år och det som är köpt har jag ingen aning om egentligen, men ingen lgh, bil mm! Det lär vara skit saker!


    Noname00 skrev 2019-06-09 12:00:50 följande:

    Hur gammal är det här "barnbarnet"?

    600 00 är ofantligt mycket pengar, vad har köpts för dessa?

    Är det bilar eller annat, något som finns kvar?


  • Sun 9 Jun 2019 17:50
    #9
    mysmamma84 skrev 2019-06-09 17:32:25 följande:

    Han är 26 år och det som är köpt har jag ingen aning om egentligen, men ingen lgh, bil mm! Det lär vara skit saker!


    Är detta dina barn?
    Din far kommer inte kunna hantera detta själv det är nog bara sätta sig ned med han och dom inblandade om ni vill ha rätsida på det hela.
  • Sun 9 Jun 2019 18:28
    #10

    Nä det är inte mitt barn, har Pratat med pappa om att han måste polisanmäla honom för detta är andra gången han går bakom ryggen på honom. Men man kan inte polisanmäla sitt barnbarn får jag till svar, så jag känner mig otroligt maktlös


    Noname00 skrev 2019-06-09 17:50:40 följande:

    Är detta dina barn?

    Din far kommer inte kunna hantera detta själv det är nog bara sätta sig ned med han och dom inblandade om ni vill ha rätsida på det hela.


  • Sun 9 Jun 2019 18:33
    #11
    mysmamma84 skrev 2019-06-09 18:28:42 följande:

    Nä det är inte mitt barn, har Pratat med pappa om att han måste polisanmäla honom för detta är andra gången han går bakom ryggen på honom. Men man kan inte polisanmäla sitt barnbarn får jag till svar, så jag känner mig otroligt maktlös


    Så hur hade han tänkt lösa det?
    Kanske det är så att han lurat andra också, tycker han att det är ok.

    Ibland behöver dom lära sig den hårda vägen.
  • Sun 9 Jun 2019 21:10
    #12

    Ja jag personligen tycker absolut att han ska lära sig den hårda vägen! Men jag kan inget göra, för skulle jag polisanmäla så lär inte min pappa erkänna att han blivit lurad. Så gjorde denna tråd i hopp om att det kanske fanns någon lösning som jag inte vet om!


    Noname00 skrev 2019-06-09 18:33:47 följande:

    Så hur hade han tänkt lösa det?

    Kanske det är så att han lurat andra också, tycker han att det är ok.

    Ibland behöver dom lära sig den hårda vägen.


  • Mon 10 Jun 2019 08:46
    #13

    Man försöker att lära barn att formulera sig rätt och vara trevliga på olika forum på internet men tydligen så stiger det i åldern med att man sitter vid en skärm, och då vågar/kan man ha vilken ton som helst


    Gert76 skrev 2019-06-09 08:24:06 följande:

    Garvböl, vilken planet lever du på egentligen? Din pappa är stekt så länge han konsekvent vägrar att polisanmäla "barnbarnet".


  • Mon 10 Jun 2019 09:33
    #14
    mysmamma84 skrev 2019-06-10 08:46:57 följande:

    Man försöker att lära barn att formulera sig rätt och vara trevliga på olika forum på internet men tydligen så stiger det i åldern med att man sitter vid en skärm, och då vågar/kan man ha vilken ton som helst


    Buhu, blev du kränkt? Hur skulle det vara om du och din pappa tog tag i era riktiga problem istället för att lägga energi på att bli förbannade på random användare på ett forum. Ett hett tips till dig och din handlingsförlamade pappa.
  • Mon 10 Jun 2019 09:50
    #15

    Blir inte förbannad tycker bara synd om dig <3

    Jo försöker att reda upp och hjälpa så gott jag kan!

    Tack för din åsikt kära du


    Gert76 skrev 2019-06-10 09:33:26 följande:

    Buhu, blev du kränkt? Hur skulle det vara om du och din pappa tog tag i era riktiga problem istället för att lägga energi på att bli förbannade på random användare på ett forum. Ett hett tips till dig och din handlingsförlamade pappa.


  • Okänd
    Mon 10 Jun 2019 09:58
    #16
    Meddelande borttaget
  • Mon 10 Jun 2019 11:35
    #17

    Kan inte din pappa skaffa en god man som tar över ansvaret? Då behöver han inte känna att det är han som sätter dit barnbarnet. Han kan hänvisa barnbarnet till sin gode man (och inte låtsas om att han ändå skulle kunna bestämma själv).

  • Mon 10 Jun 2019 11:58
    #18

    Har inte pappa ändå ansvaret över lånet om inte barnbarnet kan betala?


    FuckGoggleAskMe skrev 2019-06-10 11:35:31 följande:

    Kan inte din pappa skaffa en god man som tar över ansvaret? Då behöver han inte känna att det är han som sätter dit barnbarnet. Han kan hänvisa barnbarnet till sin gode man (och inte låtsas om att han ändå skulle kunna bestämma själv).


  • Mon 10 Jun 2019 12:23
    #19

    Enda sätten att säkert rädda din pappa från KF är att polisanmäla. Alternativt att din pappa tar kontroll över det där banklånet själv och betalar tillbaka på det själv och har alla papper på det så att han inte låter barnbarnet ta det ansvaret. Kombineras isf med att barnbarnet erkänner och skriver papper på att ha har en privat skuld till sin morfar om motsvarande belopp. Tyvärr tror jag att det är ganska naivt för fanns det ingen spärr mot att stjäla en identitet och låna en gång så kan det säkert ske igen. Lista ut hur barnbarnet gick till väga genom att kontakta företaget som lånade ut pengarna, då kan ni iaf försöka se till att det inte händer på samma sätt igen.

    Kan ni göra det som en intervention och hjälpa barnet att reda ut sin ekonomi så finns det kanske en minichans att det löser sig

Svar på tråden Kronofogden