• Anonym (Hjälp­sam)
    Sun 9 Jun 2019 00:03
    1353 visningar
    43 svar
    43
    1353

    Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?

    Min son i 7an vill inte alls att jag lägger mig i skolarbetet. Vill inte att jag förhör på läxor, läser hans inlämningsuppgifter osv. 

    Hur mycket ska man "tvinga sig på". Jag försöker förklara att det är dumt av honom att inte utnyttja oss föräldrar i alla fall till att korrekturläsa rapporter och inlämningsuppgifter innan han lämnar in. Men han vill inte. Han tycker att han kan så bra ändå.

    Han har lätt för att lära, men skriver ofta lite väl kortfattat tycker jag. Kan ha lite svårt att komma igång med uppgifter. Har bra språk och aldrig grammatiska fel eller stavfel. Självklart kan han bli bättre, men han är heller inte dålig. 

    Betygen tycker jag är lägre än vad jag hade förväntat mig. Mest B, en hel del C och ett par A. Till och med ett D tror jag efter första terminen i 7an. 

    Hur mycket ska jag lägga mig i? Ska jag kräva att få förhöra honom inför prov? Att få läsa uppgifter innan han lämnar in? Eller kanske bara i de ämnen han får sämre betyg i? Vet inte vad som är normalt. 

  • Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?
  • Sun 9 Jun 2019 00:07
    #1

    Inte alls. Låt honom göra sina egna misstag och ta eget ansvar, som han uppenbarligen vill. Upplys honom bara om att ni finns där om han behöver er. 


    I have a growing lack of disgust for you
  • Anonym (Q)
    Sun 9 Jun 2019 00:48
    #2

    Att han vill göra sina egna läxor är hur bra som helst. Vad ni kan erbjuda är lite ramar, struktur och kontroller på att han faktiskt gör dem. Sedan är tyvärr en realitet att de elever som får mer läxhjälp (från föräldrar eller av en professionell) gör bättre ifrån sig. Ett flertal av min 14-årige sons klasskompisar har tutors regelbundet och/eller föräldrar som lägger flera timmar i veckan på att hjälpa barnen. 

    Vad tror du att sonen vill bli när han blir stor? Vet han själv eller kan du komma med några bra gissningar. Kommer det att kräva höga betyg för att komma in på en viss utbildning så kan det vara idé att pusha lite hårdare.

    Annars kan ni fråga er om ni tror att sonen kommer att lära sig mer och bättre (och inte bara få bättre betyg) och därför insistera på att få hjälpa till. Men det är rätt så troligt att han faktiskt lär sig mer genom att få studera själv och få feedback från läraren på material han själv har gjort.

  • Anonym (tobbe­)
    Sun 9 Jun 2019 01:47
    #3
    Jag skötte mina läxor själv fast morsan ville ha koll. Iofs sket jag också i dom flesta läxorna i grundskolan. Pluggade inför proven och fick ok betyg. Känns mest som man satt av tiden i grundskolan. Behövde bara tillräckliga betyg för att komma in på det program jag ville gå. sen såg jag till att betygen blev tillräckliga för att komma in på högskolan. Där var det mer i min stil. Dels intressantare men sen gick dom flesta betygen helt på tentaresultat. Därför gjorde det inget om man missade någon föreläsning för mesta pluggandet gjorde jag hemma. Egentligen kunde dom bara haft tentor i dom flesta ämnena för allt stod ju i böckerna. Då behöver man inga lärare. Kontentan låt grabben sköta läxorna han behöver ju bara betyg som räcker för att komma in på det program han vill. Varför slänga bort en massa värdefull tid under hans ungdom på att få en massa A i ett betyg som han sen kommer få noll användning av. Kommer ihåg alla som slängde bort en massa tid på läxor men ändå inte lyckades bättre sen.  Vilket slöseri med tid till ingen nytta.
  • Anonym (Alice­)
    Sun 9 Jun 2019 10:41
    #4
    Anonym (Q) skrev 2019-06-09 00:48:25 följande:

    Att han vill göra sina egna läxor är hur bra som helst. Vad ni kan erbjuda är lite ramar, struktur och kontroller på att han faktiskt gör dem. Sedan är tyvärr en realitet att de elever som får mer läxhjälp (från föräldrar eller av en professionell) gör bättre ifrån sig. Ett flertal av min 14-årige sons klasskompisar har tutors regelbundet och/eller föräldrar som lägger flera timmar i veckan på att hjälpa barnen. 

    Vad tror du att sonen vill bli när han blir stor? Vet han själv eller kan du komma med några bra gissningar. Kommer det att kräva höga betyg för att komma in på en viss utbildning så kan det vara idé att pusha lite hårdare.

    Annars kan ni fråga er om ni tror att sonen kommer att lära sig mer och bättre (och inte bara få bättre betyg) och därför insistera på att få hjälpa till. Men det är rätt så troligt att han faktiskt lär sig mer genom att få studera själv och få feedback från läraren på material han själv har gjort.


    Det där stämmer säkert generellt, men det behöver ju inte vara sant för just den här killen. Jag fick ingen (och ville inte heller ha) läxhjälp under högstadiet och gymnasiet. Ändå fick jag högsta betyg i allt. Det fungerade helt enkelt bäst för mig att göra så.

    Jag hade blivit väldigt stressad om någon av mina föräldrar (eller en tutor) skulle korrläsa mina läxor.

    Så till TS: låt honom sköta läxorna själv. Visa bara att ni finns där om han behöver hjälp någon gång.
  • Anonym (K)
    Sun 9 Jun 2019 10:47
    #5

    Mest B en hel del C och ett par A? Ärligt talat så är det jättebra betyg! Låt han fixa sina läxor själv. Han gör det bra.

  • Anonym (Läxor­)
    Sun 9 Jun 2019 10:55
    #6
    +1

    Så lite som möjligt. Låt honom veta att ni finns där om han vill ha hjälp nån gång. Jag hörde en lärare säga en gång ?Jag ska betygsätta barnets kunskaper, inte föräldrarnas?

  • Anonym (A)
    Sun 9 Jun 2019 13:43
    #7

    Så lite som möjligt.

  • Anonym (Nope)
    Sun 9 Jun 2019 13:50
    #8

    1. Han har bra betyg. Hoppas verkligen inte att du förmedlar din negativa attityd kring dem för din son.

    2. Du ska inte lägga dig i alls. Bara att du vill korrekturläsa vad han skrivit skulle få vilken tonåring som helst att exkludera sitt kontrollfreak till förälder.

    Låt honom vara. Så länge han sköter skolan har du inget alls att komma med, vad DU anser är bra betyg har ingen relevans överhuvudtaget.

  • Anonym (Maste­r)
    Sun 9 Jun 2019 13:53
    #9
    Anonym (tobbe) skrev 2019-06-09 01:47:43 följande:

    Jag skötte mina läxor själv fast morsan ville ha koll. Iofs sket jag också i dom flesta läxorna i grundskolan. Pluggade inför proven och fick ok betyg. Känns mest som man satt av tiden i grundskolan. Behövde bara tillräckliga betyg för att komma in på det program jag ville gå. sen såg jag till att betygen blev tillräckliga för att komma in på högskolan. Där var det mer i min stil. Dels intressantare men sen gick dom flesta betygen helt på tentaresultat. Därför gjorde det inget om man missade någon föreläsning för mesta pluggandet gjorde jag hemma. Egentligen kunde dom bara haft tentor i dom flesta ämnena för allt stod ju i böckerna. Då behöver man inga lärare. Kontentan låt grabben sköta läxorna han behöver ju bara betyg som räcker för att komma in på det program han vill. Varför slänga bort en massa värdefull tid under hans ungdom på att få en massa A i ett betyg som han sen kommer få noll användning av. Kommer ihåg alla som slängde bort en massa tid på läxor men ändå inte lyckades bättre sen.  Vilket slöseri med tid till ingen nytta.


    Fast man pluggar ju inte främst för att få bra betyg utan för att lära sig saker. Jag har aldrig haft användning av mina (ganska bra) gymnasiebetyg (gick univ.utb. med intagningsprov) men har haft jättemycket nytta och glädje av det jag lärde mig i skolan, både på fritiden och i universitetsstudierna och yrket.
  • Anonym (Hjälp­sam) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 13:53
    #10
    Anonym (Läxor) skrev 2019-06-09 10:55:12 följande:

    Så lite som möjligt. Låt honom veta att ni finns där om han vill ha hjälp nån gång. Jag hörde en lärare säga en gång ?Jag ska betygsätta barnets kunskaper, inte föräldrarnas?


    Det är såklart inte för att jag ska fixa bättre betyg till honom utan för att stötta honom att utvecklas och förbättra sig. Jag håller i mitt jobb mycket på med dokumentation och kan tipsa om hur han kan strukturera arbetena med tydligt. Var han skulle kunna använda tabeller, diagram och punktlista. Sånt han själv inte tänker på. Jag kan ju också betydligt mer inom politik och naturvetenskap. Kan många gånger tipsa om att utveckla sina resonemang på olika områden. Även stötta med tips hur han ska komma igång snabbare med en uppgift. När jag väl får hjälpa upplever jag att han både gör bättre ifrån sig och blir mer intresserad och engagerad.
Svar på tråden Hur mycket hjälpa 14 åring med läxor?