• Sun 9 Jun 2019 10:39
    638 visningar
    4 svar
    4
    638

    Försäkringskassan/Sambo/Bostadstillägg

    Hej!

    Jag arbetar deltid och sjukskriven deltid. Får sjukersättning och bostadstillägg av försäkringskassan.

    Har vart sambo länge, men inte förens nu jag undrar om jag anmält fel boendeförhållande..

    Såhär:

    Min sambo vill INTE försörja mig, och avseende bostadstillägg så måste man anmäla om man är sambo eller inte och sambons inkomst.

    Iomed att vi kommit överens om att dela 50/50 på hushållskostander fyllde jag i mig själv som ensamstående och officiellt som inneboende hos min sambo.

    Annars trodde jag att han skulle vara försörjningspliktig mig, och att jag inte skulle få något bostadstillägg.

    Men nu verkar det som att FK ev. synkar upp den inkomst sambon får ungefär, undrar om jag tom. kan ha rätt till mer pengar..

    Nån som vet hur det är?!

    Observera att detta gäller bostadstillägg och inte bostadsbidrag.

  • Svar på tråden Försäkringskassan/Sambo/Bostadstillägg
  • zemer
    Sun 9 Jun 2019 17:35
    #1

    På försäkringskassans hemsida står det

    "Du som är gift eller sambo får tillgodoräkna dig halva bostadskostnaden. Högsta godtagbara bostadskostnad är hälften av den nivå som är för ensamstående. Du kan som mest få 2 610 kronor per månad. Det motsvarar 96 procent av bostadskostnaden upp till 2 500 kronor samt 70 procent av bostadskostnaden mellan 2 500 och 2 800 kronor."

  • zemer
    Sun 9 Jun 2019 17:35
    #2

    På försäkringskassans hemsida står det

    "Du som är gift eller sambo får tillgodoräkna dig halva bostadskostnaden. Högsta godtagbara bostadskostnad är hälften av den nivå som är för ensamstående. Du kan som mest få 2 610 kronor per månad. Det motsvarar 96 procent av bostadskostnaden upp till 2 500 kronor samt 70 procent av bostadskostnaden mellan 2 500 och 2 800 kronor."

  • Thu 13 Jun 2019 16:37
    #3

    Det vet jag redan.

    Ingen som förstår min fråga?!

  • Fri 14 Jun 2019 07:27
    #4
    positiv85 skrev 2019-06-13 16:37:48 följande:
    Det vet jag redan. Ingen som förstår min fråga?!

    Jag tror du får utveckla vad du menar med att de synkar upp din sambos inkomst.
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
Svar på tråden Försäkringskassan/Sambo/Bostadstillägg