• Anonym (Barnl­ängtan­)
    Sun 9 Jun 2019 17:22
    271 visningar
    30 svar
    30
    271

    Vill ha barn, men det vill inte sambon.

    Jag har en längtan efter att skaffa ett barn inom några år.

    Detta har jag sagt till min sambo också.

    Problemet är att han säger att han inte vill ha någon avkomma men ibland när vi pratar om det så kan han säga "om vi får ett barn" osv..

    Det känns som han är fram och tillbaka i denna frågan. Jag vet inte hur jag ska reagera på detta samtalsämne när han säger så..

    Hur skulle ni själva reagera om er partner sa såhär?

    Ska jag ta det som att min dröm kommer gå i kras eller ska jag ha hoppet om att det kommer ske om några år?

  • Svar på tråden Vill ha barn, men det vill inte sambon.
  • Sun 9 Jun 2019 17:25
    #1

    Säger han att han inte vill ha barn så bör du tro på det.

    Att han ibland medger att misstag kan ske är inget att bygga en framtid på om du faktiskt vill bli förälder.

  • Anonym (Jossa­n)
    Sun 9 Jun 2019 17:28
    #2

    Hur gamla är ni? Kanske att han inte kommit till insikt än att han vill ha barn? Eller så vet han det redan nu. (Jag visste i 20 års åldern att jag inte ville ha det, men det blev ett oops på äldre dagar som jag inte kunde förmå mig att ta bort)

    Antingen tar du tjuren vid hornen och säger att detta är viktigt för dig och om ni inte är på samma bana så är det ingen ide att fortsätta förhållandet.

    Eller så avvaktar du ett par år om du känner att du har tid och ork att riskera ?slösa? bort dom åren om det nu visar sig att han fortfarande står fast vid det.

  • Anonym (Varit­Där)
    Sun 9 Jun 2019 17:37
    #3

    Om barn är väldigt viktigt för dig? Lämna och gå vidare. Annars, om du väljer att stanna och han fortsätter att tveka så lär du bli bitter så småningom. Vilket du egentligen inte kan lasta honom för, för du har själv valt att stanna (och hoppas).

    Om du och killen kan föra en vettig dialog? Fråga vad som gör att han tvekar, vilket tidsperspektiv han har och sätt en deadline. Kan han vid den tidpunkten ge ett besked så får han leva med att kanske bli lämnad för då vill ni olika saker med era liv.

  • Anonym (Hejsa­n)
    Sun 9 Jun 2019 17:39
    #4

    Hej!

    Jag hade helt ärligt lämnat min partner om han inte hade velat ha barn.

    Min dröm och mitt mål i livet är att bli mamma och hade inte min partner velat samma sak hade jag hittat någon annan som delar samma drömmar o mål om en familj.

    Det är ditt liv och du lever bara en gång, vill du kasta iväg dina chanser till att få barn och bilda familj för en kille som inte vill det?

    Hur gamla är ni och vill han ALDRIG ha barn?

  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 18:08
    #5
    Anonym (Hejsan) skrev 2019-06-09 17:39:20 följande:

    Hej!

    Jag hade helt ärligt lämnat min partner om han inte hade velat ha barn.

    Min dröm och mitt mål i livet är att bli mamma och hade inte min partner velat samma sak hade jag hittat någon annan som delar samma drömmar o mål om en familj.

    Det är ditt liv och du lever bara en gång, vill du kasta iväg dina chanser till att få barn och bilda familj för en kille som inte vill det?

    Hur gamla är ni och vill han ALDRIG ha barn?


    Det har jag tänkt många gånger, om man ska hitta någon som vill detsamma. Men samtidigt vill jag inte lämna det vi har tillsammans..

    Jag är 30 års åldern och han är i 20 års åldern.

    Han säger att han inte vill ha men aldrig sagt att han aldrig vill ha. Och just detta att han pratar som om han vill ha det i framtiden. Blir frågetecken för mig, leker han bara med mina känslor om längtan för att det ska kännas bättre?.
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 18:09
    #6
    Fiona M skrev 2019-06-09 17:25:48 följande:

    Säger han att han inte vill ha barn så bör du tro på det.

    Att han ibland medger att misstag kan ske är inget att bygga en framtid på om du faktiskt vill bli förälder.


    Även om han är fram och tillbaka när vi pratar om det?
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 18:10
    #7
    Anonym (Jossan) skrev 2019-06-09 17:28:44 följande:

    Hur gamla är ni? Kanske att han inte kommit till insikt än att han vill ha barn? Eller så vet han det redan nu. (Jag visste i 20 års åldern att jag inte ville ha det, men det blev ett oops på äldre dagar som jag inte kunde förmå mig att ta bort)

    Antingen tar du tjuren vid hornen och säger att detta är viktigt för dig och om ni inte är på samma bana så är det ingen ide att fortsätta förhållandet.

    Eller så avvaktar du ett par år om du känner att du har tid och ork att riskera ?slösa? bort dom åren om det nu visar sig att han fortfarande står fast vid det.


    Jag är i 30 års åldern och han i 20 års åldern. Vet inte om det är en fas med tanken på hur han pratar ibland :(

    Såklart kan jag vänta några år och se men som du skriver är det risken man vill ta :/
  • Anonym (Barnl­ängtan­) Trådstartaren
    Sun 9 Jun 2019 18:13
    #8
    Anonym (VaritDär) skrev 2019-06-09 17:37:42 följande:

    Om barn är väldigt viktigt för dig? Lämna och gå vidare. Annars, om du väljer att stanna och han fortsätter att tveka så lär du bli bitter så småningom. Vilket du egentligen inte kan lasta honom för, för du har själv valt att stanna (och hoppas).

    Om du och killen kan föra en vettig dialog? Fråga vad som gör att han tvekar, vilket tidsperspektiv han har och sätt en deadline. Kan han vid den tidpunkten ge ett besked så får han leva med att kanske bli lämnad för då vill ni olika saker med era liv.


    Klart att ett barn vore en lycka om jag säger så och klockan tickar ju också på för just den delen känner jag.

    Jo jag vet det, detta som gör det så svårt i det hela om man ska stanna kvar för att hoppas och sen inse sitt misstag :/

    Ska fråga honom det du skrivit nästa gång samtalet kommer upp. Tack för dina ord.
  • Sun 9 Jun 2019 18:30
    #9
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2019-06-09 18:09:01 följande:
    Även om han är fram och tillbaka när vi pratar om det?
    Handen på hjärtat: pratar han om att han vill ha barn, eller pratar han om ifall det skulle råka hända?
  • Anonym (E)
    Sun 9 Jun 2019 18:45
    #10
    Anonym (Barnlängtan) skrev 2019-06-09 18:10:32 följande:

    Jag är i 30 års åldern och han i 20 års åldern. Vet inte om det är en fas med tanken på hur han pratar ibland :(

    Såklart kan jag vänta några år och se men som du skriver är det risken man vill ta :/


    Om du hade varit yngre, jämnårig med honom tex så hade ni ju båda haft tid att vänta. Men Eftersom du är 30 så har du ju inte tid att vänta 5-10 år till på att han eventuellt ska ändra sig. Om jag var du skulle jag ta ett allvarligt snack om framtiden med honom. Är det så att han faktiskt inte vill ha barn inom ett par år så får du ju tänka efter om du är beredd att offra din dröm om barn för honom.

    Då borde ju också förklara att du inte kan vänta för länge om ni ska ha barn ihop. Risken är ju annars att han kommer på att han vill ha barn när han är 35-40 och då är det ju försent för dig... inte så kul scenario... :(
Svar på tråden Vill ha barn, men det vill inte sambon.