• Sun 9 Jun 2019 19:24
    3192 visningar
    113 svar
    -3
    113
    3192

    Min fru äter för dyrt!

    Hej
    Jag har gått igenom våra utgifter och sett vem som handlar vad på matkontot. Och min fru handlar allttid typ Gevalia på kaffe (bara exempel nu) när hon lika väl kunnat köpt Ica Basic. Hon köper sushi - när hon kunde köpt en sallad. Osv. Jag tjänar mer så jag ser inte det jag lägger på mig själv som ett problem, men borde inte hon äta för mindre pengar när hon drar in mindre pengar? Jag har satt ett förslag på 2500 för två vuxna/mån. Och då unnar jag mig utöver men inte på vårt gemensamma matkonto. Tycker det är rätt tänkt. Vad tycker ni? 

  • Svar på tråden Min fru äter för dyrt!
  • Sommar­skugga­n
    Sun 9 Jun 2019 19:28
    #1
    +3

    Jag tycker att jähon borde skaffa en ny sambo istället. Någon som inte kontrollerar vad hon äter.

  • Sun 9 Jun 2019 19:30
    #2
    +1

    Låter lite! Du får vad du betalar för. Basic är billigt av en anledning. Tycker din fru är värd riktigt kaffe. Hoppas det är eko också då vanligt kaffe är hemskt besprutat. Köper själv alltid eko. Är kanske lite dyrare men är lättare att hålla sig frisk om man skippar mat som är besprutad

  • Sun 9 Jun 2019 19:33
    #3
    +1

    Om du vill behålla henne så tycker jag inte du ska föreslå att hon köper Ica basic istället för Gevalia. Om hon hade beställt lyx-kaffe på nätet hade jag förstått dig, men Gevalia är inte lyx.
    Ni har alltså råd med Gevalia men du tycker hon ska dricka billigare pga hennes lön? nej, då är du snål och missunnsam.

  • Sun 9 Jun 2019 19:34
    #4

    Du låter snål.

  • Sun 9 Jun 2019 19:35
    #5

    Men det har jag räknat på och det är ca 2500 kronor om året på kaffe. Det är inte skäligt anser jag, kanske om hon betalde det själv. Jag dricker inte kaffe annat än på jobbet då är det gratis. Hon envisas också med att allt ska vara närordlat och ekologiskt men det är inte EKOnomiskt för mig som får betala.... 

  • Sun 9 Jun 2019 19:37
    #6
    +1

    Delar ni procentuellt på kostnaderna i hushållet?

    Vad tjänar du, och vad tjänar hon?

  • Sun 9 Jun 2019 19:44
    #7
    +1

    Såg precis lyxfällan. Där beräknade de matbudgeten för en person till 2200. Så 2500 för två personer låter extremt lite. Följer man lyxfällan budget borde ni ligga på 4400. Sedan förstår jag att det är billigare att laga mat till två istället för en person. Men också att det blir dyrare om man köper ekologiskt. Ica basics varor hade jag inte köpt om jag inte varit tvungen till det. Man får vad man betalar för. Men att strida om pengar för att det ska bli rättvist när ni tjänar olika mycket, kommer bara leda till seperation. Det kommer aldrig kunna vara rättvist utan man får ge och ta.

  • Sun 9 Jun 2019 19:49
    #8

    Jag tycker du borde leva ensam .

  • Sun 9 Jun 2019 19:49
    #9
    +1

    Man tror knappt detta är sant för det är så jävla dumt. Du borde inte bo ihop med din fru/flickvän. Du borde inte ha en relation över huvud taget. Du är ju uppenbarligen inte i en relation för kärleks skull. Snälla bespara det kvinnliga släktet din småsinta hjärna och lev som eremit istället. Då kan du spara pengar!

  • Sun 9 Jun 2019 19:53
    #10
    Fiona M skrev 2019-06-09 19:37:37 följande:

    Delar ni procentuellt på kostnaderna i hushållet?

    Vad tjänar du, och vad tjänar hon?


    Jag tjänar mellan 35000-40000 / efter skatt 
    Hon har ut 18.700

    Vi delar allt 50/50, som man ska göra.
Svar på tråden Min fru äter för dyrt!