• Mon 10 Jun 2019 15:37
    2139 visningar
    28 svar
    28
    2139

    Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?

    Hej Vänner,

    jag skulle vilje få lite referensramar vad gäller vad som är brukligt att vara rimliga telefonkostnader när man arbetar som projektledare.

    Har behövt investera i en ny telefon som ger mig en månadskostnad på 380:-/mån för själva telefonen, sen tillkommer mitt abonnemang som kostar 569:-/mån (har obegränsat med surf pga. att jag behöver vara uppkopplad hela tiden) = totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar eller finns det några riktlinjer gällande detta om vad som är rimligt?

    Tack på förhand,
    Sara

  • Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?
  • Tue 11 Jun 2019 10:56
    #11
    nus skrev 2019-06-11 10:24:45 följande:

    Där jag jobbar (arbetsuppgifter som kan liknas med en projektledares) får man köpa en telefon för upp till 3500 kr plus moms och man får ett mobilabonnemang av företaget, samtal och 3gb surf ingår, företaget betalar 129 kr/månad (plus moms) för det. Man förväntas använda Wi-Fi där det finns.

    Att du inte betalat din dyra telefon utan tagit den på avbetalning är inget företaget ska stå för.

    Tänker att max 300-400 kr/månad i ersättning för privat mobil i ditt läge skulle kunna vara rimligt, men på min arbetsplats är det inget alternativ, alla får mobil och abonnemang av företaget.


    Tack nus för dina erfarenheter. Tack för riktpriset på 300-400/mån, då har jag nåt att gå på!
  • Tue 11 Jun 2019 10:59
    #12
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 10:56:50 följande:
    Tack nus för dina erfarenheter. Tack för riktpriset på 300-400/mån, då har jag nåt att gå på!
    Vad säger din chef?
  • Tue 11 Jun 2019 11:01
    #13
    Kjell2 skrev 2019-06-11 10:31:16 följande:

    Det är ett varningstecken om en arbetsgivare inte erbjuder telefon och abb. Kan vara tecken på dålig likviditet eller kreditproblem.

     


    Hej Kjell2,

    tack för din feedback! Ja jag är väl medveten om att den organisation jag är anställd av har en tajt budget så därav att jag ville se vad som var mest ansvarsfullt att ta ut i telefonkostnader. Jag arbetar för en ideell organisation som arbetar för psykisk hälsa och de har absolut erbjudit mig telefon och abonnemang, men tycker det är onödigt att ha två telefoner när jag lika gärna kan använda min privata


    Nu har vi fått projektpengar för ett treårsprojekt så ville göra lite research inför detta.

  • Tue 11 Jun 2019 11:05
    #14
    Kjell2 skrev 2019-06-11 09:57:17 följande:
    Är du anställd ska arbetsgivaren stå förse dig med telefon och abonnemang. Troligtvis mycket bättre för arbetsgivaren då de har bättre avtal och andra möjligheter att dra av kostnaden.

    Att som anställd själv köpa en telefon och abb och sen kräva löpande ersättning från arbetsgivaren kan skapa en del problem skattemässigt och trassel för dig om anställningen upphör.

    Varför förser inte arbetsgivaren dig med en telefon?

    Tack Kjell2, ok, vad bör jag tänka på vad gäller skatteproblemen? Jag kommer vara anställd för ett treårs projekt så känner mig ganska säker på min anställning, men har du några erfarenheter får du gärna dela med dig av dem så jag vet.

     Med Värme,


    Sara

  • Tue 11 Jun 2019 11:14
    #15
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:05:22 följande:

    Tack Kjell2, ok, vad bör jag tänka på vad gäller skatteproblemen? Jag kommer vara anställd för ett treårs projekt så känner mig ganska säker på min anställning, men har du några erfarenheter får du gärna dela med dig av dem så jag vet.

     Med Värme,


    Sara


    Det blir billigare för organisationen att själva stå för telefon och abb. 

    Undvik att arbetsgivaren betalar till dig för telefon och abb, , Kan ses som lön av skatteverket och bli skatt mm.

    1000 kr per månad är rätt häftigt. Det blir 36 000 kr under ditt kontrakt.


  • Tue 11 Jun 2019 11:30
    #16

    Uppriktigt sagt låter du som du vill att jobbet ska betala en värsting iPhone och ett superabbonemang åt dig.

    Om nu organisationen är en intresseorganisation med ont om pengar kanske det inte är helt rätt ställa att lägga pengarna.

  • Tue 11 Jun 2019 11:44
    #17
    Kjell2 skrev 2019-06-11 11:30:07 följande:

    Uppriktigt sagt låter du som du vill att jobbet ska betala en värsting iPhone och ett superabbonemang åt dig.

    Om nu organisationen är en intresseorganisation med ont om pengar kanske det inte är helt rätt ställa att lägga pengarna.


    Min tanke är INTE att projektet skall betala min dyra telefon och mitt dyra abonnemang utan en del av det. Som jag förstod det så var en rimlig summa 300-400:-/mån på en annan feedback. 
    Om en telefon kostar 3500:- att köpa in och sedan en abonnemangskostnad per månad på typ 150:-/mån så låter väl inte typ 300:-/mån för mina telefonkostnader som en orimlig summa? Samtidigt så sparas resurser i att inte behöva ha två telefoner utan att använda en (miljösynpunkt också).

    När jag angav kostnaderna för min telefon och mitt abonnemang så var det inte så att jag skulle be min arbetsgivare att betala hela den summan. Min fråga var helt enkelt vad som var rimligt utifrån andras erfarenhet att ta för telefonkostnader.
  • Tue 11 Jun 2019 11:49
    #18
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:44:10 följande:
    Min tanke är INTE att projektet skall betala min dyra telefon och mitt dyra abonnemang utan en del av det. Som jag förstod det så var en rimlig summa 300-400:-/mån på en annan feedback. 
    Om en telefon kostar 3500:- att köpa in och sedan en abonnemangskostnad per månad på typ 150:-/mån så låter väl inte typ 300:-/mån för mina telefonkostnader som en orimlig summa? Samtidigt så sparas resurser i att inte behöva ha två telefoner utan att använda en (miljösynpunkt också).

    När jag angav kostnaderna för min telefon och mitt abonnemang så var det inte så att jag skulle be min arbetsgivare att betala hela den summan. Min fråga var helt enkelt vad som var rimligt utifrån andras erfarenhet att ta för telefonkostnader.
    " totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar "

    Telefonkostnader för ett företag landar ofta mellan 400 till 600 kr/månad och anställd för en vettig smartphone.med tillräckligt abb.
  • Tue 11 Jun 2019 11:54
    #19
    Kjell2 skrev 2019-06-11 11:49:15 följande:
    " totalt 949:-/mån.

    Är detta rimligt att begära av arbetsgivaren/projektet att de betalar "

    Telefonkostnader för ett företag landar ofta mellan 400 till 600 kr/månad och anställd för en vettig smartphone.med tillräckligt abb.
    Ööh jag vet inte om vi pratar om olika saker här, men om jag ber min arbetsgivare att ersätta mig för 300:- totalt för telefon så ser jag det inte som orimligt. Vad menar du med siffran 949 ? Alltså jag kommer inte be dem betala för min telefon. 

    Jag bad om vägledning för vad som var rimligt och fick till svar 300-400:- så det är det jag kommer begära av min arbetsgivare.

    Eller missförstår jag dig på något sätt som jag inte förstår? :)
  • Tue 11 Jun 2019 12:00
    #20
    saradenrara1 skrev 2019-06-11 11:54:07 följande:
    Ööh jag vet inte om vi pratar om olika saker här, men om jag ber min arbetsgivare att ersätta mig för 300:- totalt för telefon så ser jag det inte som orimligt. Vad menar du med siffran 949 ? Alltså jag kommer inte be dem betala för min telefon. 

    Jag bad om vägledning för vad som var rimligt och fick till svar 300-400:- så det är det jag kommer begära av min arbetsgivare.

    Eller missförstår jag dig på något sätt som jag inte förstår? :)
    När man läser ditt första inlägg är det inte allt för svårt att få, det felaktiga intrycket, att du vill köpa telefon och abb för 949 kr/mån och undrar om det är rimligt att begära det av arbetsgivaren.

    Men nu vet ag vad det var du frågade efter.


  • Tue 11 Jun 2019 12:03
    #21
    Kjell2 skrev 2019-06-11 12:00:05 följande:
    När man läser ditt första inlägg är det inte allt för svårt att få, det felaktiga intrycket, att du vill köpa telefon och abb för 949 kr/mån och undrar om det är rimligt att begära det av arbetsgivaren.

    Men nu vet ag vad det var du frågade efter.
    Ja du har rätt att min ursprungliga fråga kan missuppfattas då jag faktiskt inte har en susning om vad som är brukligt i sådana här sammanhang. Jag ville bara visa hur fakta såg ut från början och få vägledning utifrån detta  

    Tack för bra vägledning och sunda tankar i detta, jag lär mig nåt nytt hela tiden och det känns bra!

    Nu känner jag att jag har mer kött på benen och kan jobba på i mitt projekt på ett bra sätt!
  • Wed 12 Jun 2019 20:14
    #22
    Kjell2 skrev 2019-06-11 10:31:16 följande:

    Det är ett varningstecken om en arbetsgivare inte erbjuder telefon och abb. Kan vara tecken på dålig likviditet eller kreditproblem.

     


    Är man konsult så är det inget konstigt alls, då ska konsulten oftast tillhandahålla egen dator och telefon.
    Ibland får man låna en dator av företaget då de inte vill att man kopplar upp sig med andra datorer.
  • Wed 12 Jun 2019 20:16
    #23

    Du skriver att du är projektledare.
    Men inte om du är anställd eller konsult, antar att du är inhyrd eftersom du köpt en telefon för dina arbetsuppgifter.

    Har du egen firma eller är du anställd av ett konsultbolag.

    Troligtvis kommer dom säga nej till det du valt oavett om du är konsult eller anställd pga att det inte är en skälig kostnad.

  • Wed 12 Jun 2019 20:21
    #24

    Jag skulle kunna hjälpa dig med billigare än så om det går att skriva på företaget istället för dig privat. Du får. Gärna skicka pm isåfall. :)

    Må gott!

  • Wed 12 Jun 2019 20:24
    #25
    Noname00 skrev 2019-06-12 20:14:56 följande:

    Är man konsult så är det inget konstigt alls, då ska konsulten oftast tillhandahålla egen dator och telefon.

    Ibland får man låna en dator av företaget då de inte vill att man kopplar upp sig med andra datorer.


    Därför skrev jag arbetsgivare och inte uppdragsgivare.
  • Wed 19 Jun 2019 17:18
    #26

    Här har ju din arbetsgivare erbjudit dig telefon och abonnemang. Jag skulle tro att de inte är beredda att betala mer än vad det skulle ha kostat.

    Och i och med det kan du nog inte heller dra av telefonkostnader på skatten.

  • Wed 19 Jun 2019 21:34
    #27

    Men om arbetsgivaren erbjudit dig och du tackat nej så får du ju betala själv.
    Hur skulle det se ut om alla for och skaffade telefoner och abbonemang själva.
    Vi har en växelfunktion som går via Telia så skulle någon komma och ha tecknat ett abbonemang på teleenor har vi ingen nytta av det.
    Tycker du har gjort ditt val och får stå för telefon och abbonemang själv.

  • Fri 21 Jun 2019 19:02
    #28

    Har du tackat nej till en tjänstemobil så känns det rätt otroligt att din arbetsgivare går med på att betala för ditt abonnemang och absolut inte för din avbetalning på din telefon. Särskilt inte om de kan skattereglerna. Det man kan dra av är den faktiska kostnaden som går till arbetsrelaterad användning, dvs ringa och använda internet. Ska man vara helt krass så är dagens skatteregler så att har man tjänstemobil så kan man bli förmånsbeskattad om den används minsta lilla privat. Så det skulle förvåna mig att det är ok att låta arbetsgivaren betala mer än exakt den del av användarkostnaden som direkt kan kopplas till jobbet utan att det kan anses vara en förmån.

    Med tanke vilken typ av arbetsgivare du har så ser jag det som fult att utnyttja dom, även om de mot förmodan, skulle gå med på att betala det du begär. Vi är alla olika men jag hade i varje fall inte kunnat med att ta mer än vad jag tydligt kunde visa var rent arbetsrelaterade omkostnader förutsatt att de har sagt att det är ok att du debiterar den dina omkostnader. I andra hand hade jag kollat vad det hade kostat dom i månaden att ge dig en tjänstemobil och därefter hade jag max begärt så mycket som de hade betalat. För som sagt var, företagsabonemang brukar vara billigare än privata. Dessutom så får de köpa telefonerna billigare och utöver det så kan det mycket väl vara så att du skulle fått ta över en bättre begagnad telefon. Det har hänt både en och två gånger för mig när jag börjat en ny anställning

Svar på tråden Rimlig ersättning för telefonkostnader som projektledare?