• Mon 10 Jun 2019 20:02
    809 visningar
    7 svar
    7
    809

    Missade drömhuset - hjälp!

    Jag skäms lite för mitt lyxproblem - jag går och ältar att jag inte slog till på en sommarstuga. För att göra en lång historia kort så var vi med i en budgivning på ett hus som var dyrare än vad vi egentligen var ute efter. Dock så skulle vi ha råd och med goda marginaler. Vi förlorade budgivningen men vinnaren hoppade av och då stod det mellan oss och en annan, det hela slutade med att vi vann, men av olika anledningar så dröjde kontraktskrivningen och då kom den andra budgivningen tillbaka och bjöd över vårt sista bud. Nu är kontraktet skrivet med den andra budgivaren och här går jag och grämer  mig å det grövsta. Vi har letat stugor ett bra tag och det här huset var utöver det vanliga. Det är svårt att hitta något liknande. Jag blev lite paralyserad av priset, men nu i efterhand blir jag arg, eftersom vi skulle haft råd. Är det någon som har några tröstande ord, eller ska jag bara skämmas för att jag går och grämer mig över något jag aldrig har haft? 


    Husdrömmar
  • Svar på tråden Missade drömhuset - hjälp!
  • Anonym (20190­610)
    Mon 10 Jun 2019 20:51
    #1

    varför dröjde kontraktskrivningen?

    Var det pga er?

    Eller var det mäklaren som förhalade för denne anade att ett sista minuten-bud  skulle ske?

    Om det är det senare fanns det inget du kunde göra, mäklarbranschen är ful. 

    Om det är det tidigare får du fråga dig varför ni dröjde.

  • Mon 10 Jun 2019 21:30
    #2
    Anonym (20190610) skrev 2019-06-10 20:51:40 följande:

    varför dröjde kontraktskrivningen?

    Var det pga er?

    Eller var det mäklaren som förhalade för denne anade att ett sista minuten-bud  skulle ske?

    Om det är det senare fanns det inget du kunde göra, mäklarbranschen är ful. 

    Om det är det tidigare får du fråga dig varför ni dröjde.


    Vi blev osäkra när budgivaren som vann hoppade av.. och sedan sade mäklaren att säljaren pga sjukdom inte kunde skriva direkt. Min man kunde släppa det hela direkt och gå vidare men inte jag. Skäms för att jag ältar något som jag inte kan påverka. Jag vet att det inte är logiskt.
  • Anonym (20190­610)
    Mon 10 Jun 2019 21:37
    #3
    +1
    20162010 skrev 2019-06-10 21:30:47 följande:
    Vi blev osäkra när budgivaren som vann hoppade av.. och sedan sade mäklaren att säljaren pga sjukdom inte kunde skriva direkt. Min man kunde släppa det hela direkt och gå vidare men inte jag. Skäms för att jag ältar något som jag inte kan påverka. Jag vet att det inte är logiskt.
    Tycker det låter som en oseriös mäklare som förhalade processen på nåt sätt.

    Oavsett: nåt fick er att tveka. Vad?

    Det är lätt att vara efterklok, men du kanske hade gjort samma om det var i den situationen igen. 

    Sluta skämmas/värdera allt du känner och tycker. Din man kanske kunde släppa det för han inte brydde sig lika mkt som du. Nån annan gång är det tvärtom.
  • Anonym (sessa­n)
    Tue 11 Jun 2019 05:30
    #4
    +1

    Du får tänka att det inte var meningen att ni skulle få just den här stugan. Ni kommer att hitta något bättre.

    Och som sagt; mäklarbranchen är riktigt ful.

    Låter som om mäklaren fördröjde kontraktskrivningen.

    Sen är det till sist faktiskt säljaren som bestämmer vem han vill sälja till. Fick ni inte någon möjlighet att komma med ett motbud?

  • Thu 13 Jun 2019 17:48
    #5
    Anonym (20190610) skrev 2019-06-10 21:37:47 följande:
    Tycker det låter som en oseriös mäklare som förhalade processen på nåt sätt.

    Oavsett: nåt fick er att tveka. Vad?

    Det är lätt att vara efterklok, men du kanske hade gjort samma om det var i den situationen igen. 

    Sluta skämmas/värdera allt du känner och tycker. Din man kanske kunde släppa det för han inte brydde sig lika mkt som du. Nån annan gång är det tvärtom.
    Jag ska försöka sluta värdera det jag känner och tycker. Jag läser om människor som har det riktigt svårt och så sitter jag och sörjer ett hus, det är det som gör att jag skäms. Men å andra sida så förbättrar inte min ångest situationen för de som har det svårt, så jag ska försöka komma på andra tankar..
  • Thu 13 Jun 2019 17:50
    #6
    Anonym (sessan) skrev 2019-06-11 05:30:14 följande:

    Du får tänka att det inte var meningen att ni skulle få just den här stugan. Ni kommer att hitta något bättre.

    Och som sagt; mäklarbranchen är riktigt ful.

    Låter som om mäklaren fördröjde kontraktskrivningen.

    Sen är det till sist faktiskt säljaren som bestämmer vem han vill sälja till. Fick ni inte någon möjlighet att komma med ett motbud?


    Jag får tänka så, det budet som kom sen var fördelaktigare för säljaren så jag har full förståelse för att han valde att sälja till dem. Just då så valde vi att inte bjuda igen, processen hade redan pågått så länge.
  • Thu 13 Jun 2019 17:50
    #7
    Anonym (sessan) skrev 2019-06-11 05:30:14 följande:

    Du får tänka att det inte var meningen att ni skulle få just den här stugan. Ni kommer att hitta något bättre.

    Och som sagt; mäklarbranchen är riktigt ful.

    Låter som om mäklaren fördröjde kontraktskrivningen.

    Sen är det till sist faktiskt säljaren som bestämmer vem han vill sälja till. Fick ni inte någon möjlighet att komma med ett motbud?


    Jag får tänka så, det budet som kom sen var fördelaktigare för säljaren så jag har full förståelse för att han valde att sälja till dem. Just då så valde vi att inte bjuda igen, processen hade redan pågått så länge.
Svar på tråden Missade drömhuset - hjälp!