• Mon 10 Jun 2019 22:26
    688 visningar
    29 svar
    29
    688

    Gift, vad har jag rätt till?

    Hejsan allihopa!

    Jag är gift sen 2 år tillbaka, vi har 2 barn på 4 och 6 år. Totalt har vi varit ett par i 15 år.

    Jag älskar min man och vi har det bra tillsammans.

    En sak som jag har funderat över på sista tiden är, hur det skulle bli om vi av någon anledning skiljde oss. Han tjänar väldigt bra, har en månadslön på ungefär 60,000 kr före skatt mot mig som har en löjligt låg lön: 17,000 kr före skatt.

    Som det ser ut nu står vi båda på huslånet och äger en hel del andra saker utan lån som tex husbil, bilar, ädelmetaller, båtoch ganska dyrbart lösöre.

    Han har köpt det mesta, som tex smycken till mig.

    Jag har varit den som gjort avkall på egen karriär/pension (ja jag vet, typiskt kvinnofälla kanske) för att ta hand om barnen o göra deras tillvaro så bra som möjligt. Han har stått för de dyrare investeringarna gällande hus, bilar och lösöre.

    Vilka rättigheter skulle jag ha vid en eventuellt skilsmässa? Jag behöver veta eftersom jag kanske måste försöka skapa mig ett eget kapital om allt går på tok och jag har redan varit med om samma sak förr förutom att jag då inte var gift mer dåvarande man och hamnade helt barskrapad

  • Svar på tråden Gift, vad har jag rätt till?
  • Mon 10 Jun 2019 23:15
    #11
    Tow2Mater skrev 2019-06-10 22:46:45 följande:

    Du hade ingen "karriar" under de 9 år innan barnen kom?


    Inte för att jag riktigt förstår vad den frågeställningen har med trådstarten att göra men ja, för 9 år sedan hade jag haft möjlighet att avancera i karriären med både hög lön och inflytande. Då jag har en make som är karriärist uti fingerspetsarna och jag, som ville ha barn så var vi tvungna att göra ett val. Om båda 2 satsat på karriären med våra yrken hade vi varit ytterst upptagna och dessutom med en hel del arbetsresor inblandande.

    Min man anser att man ger sina barn en trygg lycklig uppväxt med ekonomiska medel. Jag håller inte riktigt med honom i allt! Så jag gjorde ett val där
  • Mon 10 Jun 2019 23:19
    #12
    82Madicken skrev 2019-06-10 23:15:00 följande:
    Inte för att jag riktigt förstår vad den frågeställningen har med trådstarten att göra men ja, för 9 år sedan hade jag haft möjlighet att avancera i karriären med både hög lön och inflytande. Då jag har en make som är karriärist uti fingerspetsarna och jag, som ville ha barn så var vi tvungna att göra ett val. Om båda 2 satsat på karriären med våra yrken hade vi varit ytterst upptagna och dessutom med en hel del arbetsresor inblandande.

    Min man anser att man ger sina barn en trygg lycklig uppväxt med ekonomiska medel. Jag håller inte riktigt med honom i allt! Så jag gjorde ett val där
    Eftersom du sa "Jag har varit den som gjort avkall på egen karriär/pension (ja jag vet, typiskt kvinnofälla kanske) för att ta hand om barnen" undrade jag bara vad du gjorde innan barnen.
  • Mon 10 Jun 2019 23:23
    #13
    Tow2Mater skrev 2019-06-10 23:19:10 följande:

    Eftersom du sa "Jag har varit den som gjort avkall på egen karriär/pension (ja jag vet, typiskt kvinnofälla kanske) för att ta hand om barnen" undrade jag bara vad du gjorde innan barnen.


    Tja.... jag var 18 år när vi blev ett par och ca 24 år när sonen föddes
  • Mon 10 Jun 2019 23:44
    #14

    [quote=79683090][quote-nick]möjligt skrev 2019-06-10 23:07:23 följande:[/quote-nick]Handlar om vad man kallar personliga föremål, dvs smycken kläder etc.

    Men det brukar vara lite flytande med regler även om det nog finns ett monetärt belopp som gränssättning också.

    Det kan ju ställas i proportion roll storleken på giftorättsgodset, giftorättsgods på 15 milj, då kan sommarbik för 60000 undantas som personlig tillhörighet.[/

    Jo sant. Men hobbybil borde väl inte gå att undanta från bodelning, är väl inte för personligt bruk så? Tänker på exempel i lagkommentar som kläder, smycken, parfym och glasögon. Likaså tunga guldkedjor, borde väl oftast ha för högt värde (om inte rikare par än vad som framgår här).

  • Mon 10 Jun 2019 23:51
    #15
    82Madicken skrev 2019-06-10 23:23:56 följande:
    Tja.... jag var 18 år när vi blev ett par och ca 24 år när sonen föddes
    Ah, bara en liten typo på 3 år då kanske, det är lätt att räkna lite fel.

    Hur gammal var du när du blev helt barskrapad i separationen från mannen innan den du är gift med;  " har redan varit med om samma sak förr förutom att jag då inte var gift mer dåvarande man och hamnade helt barskrapad" ? 17 år?
  • Tue 11 Jun 2019 06:42
    #16
    82Madicken skrev 2019-06-10 22:34:41 följande:

    Vi har inte skrivit något gemensamt äktenskapsförord. Det kanske han gjort det utan att jag vet om det iofs...

    Han är idag god för mlnst ett par miljoner om man räknar ihop allting. + att med hans lön kommer huset vara helt betalt inom en 10 års period

    Det betyder alltså att jag skulle ha rätt till hälften utan att pytsa in en enda krona i nånting? (Nu betalar jag ändå 5000 kr i månaden till honom för huset och har betalat halva mercan tack vare ett arv men ändå....)


    Ett äktenskapsförord måste skrivas på av er båda.

    Ja, du har rätt till hälften. Se äktenskapsbalken.
  • Tue 11 Jun 2019 07:11
    #17
    +1
    82Madicken skrev 2019-06-10 23:23:56 följande:

    Tja.... jag var 18 år när vi blev ett par och ca 24 år när sonen föddes


    82Madicken skrev 2019-06-10 22:26:40 följande:

    Jag är gift sen 2 år tillbaka, vi har 2 barn på 4 och 6 år. Totalt har vi varit ett par i 15 år.

    Jag behöver veta eftersom jag kanske måste försöka skapa mig ett eget kapital om allt går på tok och jag har redan varit med om samma sak förr förutom att jag då inte var gift mer dåvarande man och hamnade helt barskrapad


  • Tue 11 Jun 2019 07:22
    #18

    Ni delar på allt som köpta gemensamt oavsett vem som betalt det om inget annat skrivits. Så skriv inte på några papper där det står att han ska ha det han köpt. Eftersom du har offrat mer har han inte mer rätt till detta. Han hade kanske inte kunnat göra karriär alls utan dig.

  • Tue 11 Jun 2019 07:31
    #19
    viseversa skrev 2019-06-11 07:22:35 följande:

    Ni delar på allt som köpta gemensamt oavsett vem som betalt det om inget annat skrivits. Så skriv inte på några papper där det står att han ska ha det han köpt. Eftersom du har offrat mer har han inte mer rätt till detta. Han hade kanske inte kunnat göra karriär alls utan dig.


    Allt ska ingå i bodelningen, de som man hade med sig in i förhållandet, de som köpts enskilt, de som köpts gemensamt.
  • sextio­talist
    Tue 11 Jun 2019 08:04
    #20
    82Madicken skrev 2019-06-10 22:26:40 följande:

    Hejsan allihopa!

    Jag är gift sen 2 år tillbaka, vi har 2 barn på 4 och 6 år. Totalt har vi varit ett par i 15 år.

    Jag älskar min man och vi har det bra tillsammans.

    En sak som jag har funderat över på sista tiden är, hur det skulle bli om vi av någon anledning skiljde oss. Han tjänar väldigt bra, har en månadslön på ungefär 60,000 kr före skatt mot mig som har en löjligt låg lön: 17,000 kr före skatt.

    Som det ser ut nu står vi båda på huslånet och äger en hel del andra saker utan lån som tex husbil, bilar, ädelmetaller, båtoch ganska dyrbart lösöre.

    Han har köpt det mesta, som tex smycken till mig.

    Jag har varit den som gjort avkall på egen karriär/pension (ja jag vet, typiskt kvinnofälla kanske) för att ta hand om barnen o göra deras tillvaro så bra som möjligt. Han har stått för de dyrare investeringarna gällande hus, bilar och lösöre.

    Vilka rättigheter skulle jag ha vid en eventuellt skilsmässa? Jag behöver veta eftersom jag kanske måste försöka skapa mig ett eget kapital om allt går på tok och jag har redan varit med om samma sak förr förutom att jag då inte var gift mer dåvarande man och hamnade helt barskrapad


    Jag förstår att man inte vill komma med exakta åldrar etc, men träffade din man när du var 18, fick barn när du var 24 (den äldste är 6), dvs nu är du kring 30, ni har varit tillsammans i 15 år och du har, innan du fick barn när du var 24, haft ett arbete som kunde ge dig en karriär i 9 år.... (började alltså din karriärsbana när du var 15, innan du lämnade högstadiet, bra jobbat)

    Som andra skriver, om ni skulle separera, så kommer ni del på nettot (tillgångar minus skulder), det kan bli via föremål och/eller pengar.
    Ett äktenskapsförord ska skrivas på att båda för att vara gällande.
  • sextio­talist
    Tue 11 Jun 2019 08:05
    #21
    +1
    sextiotalist skrev 2019-06-11 08:04:31 följande:
    Jag förstår att man inte vill komma med exakta åldrar etc, men träffade din man när du var 18, fick barn när du var 24 (den äldste är 6), dvs nu är du kring 30, ni har varit tillsammans i 15 år och du har, innan du fick barn när du var 24, haft ett arbete som kunde ge dig en karriär i 9 år.... (började alltså din karriärsbana när du var 15, innan du lämnade högstadiet, bra jobbat)

    Som andra skriver, om ni skulle separera, så kommer ni del på nettot (tillgångar minus skulder), det kan bli via föremål och/eller pengar.
    Ett äktenskapsförord ska skrivas på att båda för att vara gällande.
    Utöver detta, om dina siffror stämmer, så är det inget hinder att vid 30 börja arbeta på att säkra din pension eller karriär, det är många som kommer ut i arbetslivet, efter studier och resor, i den åldern.
  • Tue 11 Jun 2019 11:13
    #22
    Litenfialotta skrev 2019-06-10 23:44:24 följande:

    [quote=79683090][quote-nick]möjligt skrev 2019-06-10 23:07:23 följande:[/quote-nick]Handlar om vad man kallar personliga föremål, dvs smycken kläder etc.

    Men det brukar vara lite flytande med regler även om det nog finns ett monetärt belopp som gränssättning också.

    Det kan ju ställas i proportion roll storleken på giftorättsgodset, giftorättsgods på 15 milj, då kan sommarbik för 60000 undantas som personlig tillhörighet.[/

    Jo sant. Men hobbybil borde väl inte gå att undanta från bodelning, är väl inte för personligt bruk så? Tänker på exempel i lagkommentar som kläder, smycken, parfym och glasögon. Likaså tunga guldkedjor, borde väl oftast ha för högt värde (om inte rikare par än vad som framgår här).


    Det som de flesta inte tänker på är att det är sällsynt att det faktiskt blir domslut på bodelningar. Oftast arbetas de ut med paret och ev deras respektive ombud och så länge man är överrens kan man göra vilken fördelning som helst. Därför är själv lagen oftast bara riktlinjer när man försöker medla sig till en överrenskommelse.

    Undantag för hobbyprylar och saker för enskilt bruk görs egentligen bara för sambo men för gifta så kan det göras om det proportionerligt är ett litet värde. Men det är inte tillåtet att panikköpa en massa guldkedjor för att undanhålla tillgångar.

    Sen är det så att man ska ha halva värdet vars men den som står som ägare har tekniskt sett första tjing på att välja vad hen vill behålla av ägodelarna.

    Du har därför ingen rätt att ta makens älskade hobbybil om den står på honom och han har något annat alternativt vill ge dig halva värdet i pengar
  • sextio­talist
    Tue 11 Jun 2019 11:19
    #23
    möjligt skrev 2019-06-11 11:13:35 följande:
    Det som de flesta inte tänker på är att det är sällsynt att det faktiskt blir domslut på bodelningar. Oftast arbetas de ut med paret och ev deras respektive ombud och så länge man är överrens kan man göra vilken fördelning som helst. Därför är själv lagen oftast bara riktlinjer när man försöker medla sig till en överrenskommelse.

    Undantag för hobbyprylar och saker för enskilt bruk görs egentligen bara för sambo men för gifta så kan det göras om det proportionerligt är ett litet värde. Men det är inte tillåtet att panikköpa en massa guldkedjor för att undanhålla tillgångar.

    Sen är det så att man ska ha halva värdet vars men den som står som ägare har tekniskt sett första tjing på att välja vad hen vill behålla av ägodelarna.

    Du har därför ingen rätt att ta makens älskade hobbybil om den står på honom och han har något annat alternativt vill ge dig halva värdet i pengar
    Det kan stämma, det är nettot som man delar på.
  • Tue 11 Jun 2019 12:10
    #24

    Till TS,

    Nu låter det väldigt bra men ha i tankarna att de tillgångar som står i din makes namn fortfarande är hans tillgångar. Du har rätt till hälften av nettovärdet efter bodelning. En bodelning kan göras väldigt snabbt men om det är en konfliktfylld skilsmässa så kan det också dra ut på tiden i flera år och under den tiden så har du bara dina tillgångar.

    Så ha gärna lite framförhållning och se till att du bygger en buffert alternativt se till att du kan gå upp i tid/lön.

    Det kan tyvärr bli ungefär samma vid dödsfall skulle jag tro men det har jag inte jättebra koll på

  • Tue 11 Jun 2019 12:53
    #25
    sextiotalist skrev 2019-06-11 08:05:54 följande:
    Utöver detta, om dina siffror stämmer, så är det inget hinder att vid 30 börja arbeta på att säkra din pension eller karriär, det är många som kommer ut i arbetslivet, efter studier och resor, i den åldern.
    Dessutom innan dess varit med om ett upprott där TS blivit barskrapad av en tidigare man. Jag får inte ihop det här men men... sakfrågan är en annan :)
  • Tue 11 Jun 2019 13:09
    #26
    Finansen7 skrev 2019-06-11 12:53:46 följande:
    Dessutom innan dess varit med om ett upprott där TS blivit barskrapad av en tidigare man. Jag får inte ihop det här men men... sakfrågan är en annan :)
    Det blir del av sakfrågan, då TS "kanske måste försöka skapa sig ett eget kapital om allt går på tok". Vet inte om man ska ge råd relaterat till studier, jobb eller annat, då hela sammanhanget känns konstigt. Har man haft karriärmojligheter i 9 år, kanske det är ett nytt jobb man ska satsa på, men har man ingen  utbildning vid 30 års ålder kanske det vore bästa vägen att gå, nu när barnen borjar bli äldre - det finns ju distansutbildningar dessutom. Att bara planera for hur man kan ta del av makens infortjänade pengar som gift borde ju vara lite sekundärt att fundera på eftersom det sker enligt lag. Att han/de investerar en del i gemensamma aktier om han tjänar mycket skulle ju vara bra, kanske även i konton for barnen.

    TS, har du en utbildning? om inte tycker jag du ska fundera på att skaffa en.
  • Wed 12 Jun 2019 18:06
    #27

    [quote=79683015][quote-nick]82Madicken skrev 2019-06-10 22:36:20 följande:[/quote-nick]Vad menar du med att min man ska pumpa upp?[/

    Alltså att han måste sätta in pengar till dig, du ska inte förlora på att ta hand om barnen.

  • Wed 12 Jun 2019 18:26
    #28
    viseversa skrev 2019-06-11 07:22:35 följande:

    Ni delar på allt som köpta gemensamt oavsett vem som betalt det om inget annat skrivits. Så skriv inte på några papper där det står att han ska ha det han köpt. Eftersom du har offrat mer har han inte mer rätt till detta. Han hade kanske inte kunnat göra karriär alls utan dig.


    Blandar du inte ihop med sambolagen nu? Då delar man väl på det man köpt gemensamt. Men är man gifta dela man på mer än så om inget annat skrivits under på. Det vill säga det man har med sig sedan innan också. Samt sånt man ärver (om det som testamentera inte angett att det ska vara enskild egendom)
  • Wed 12 Jun 2019 20:08
    #29

    Hur gammal är din man och hur kommer det sig att han är god för miljoner?

Svar på tråden Gift, vad har jag rätt till?