• Anonym (Kaffedraken)

    Tar mig inte ut med barnen

    Hej!

    Mitt ena barn är så otroligt hyper så är vi ute så springer hon iväg och gillar inte åka vagn heller. Har också en liten nyfödd som är väldigt snurrig av sig eller vill bli buren. Sele du gerar inte hon gillar inte den.

    Så ja jag törs mig inte ut. Rädd för att stora ska springa ifrån och jag får stå ammande och springa efter.

    Så ja jag har bara inte varit ute än själ med båda barnen. Tips någon hur släpper man på denna oron och hur får man barnet att inte springa ifrån mig jämt.

    Vill så gärna få lite frisk luft men inte ha barnvakt med mig varenda gång. Vill liksom klara detta helt själv men känns som en omöjlighet.

  • Svar på tråden Tar mig inte ut med barnen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns barnselar att köpa för små rymmare som inte vill sitta i vagn. Ungarna måste ju komma ut! Jag hade ett barn som rände iväg. Köpte en sele och sen var det inga problem med promenaderna.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Diana05 skrev 2019-06-11 15:01:42 följande:
    Ska stå snuttig inte snurrig och fungerar ej med sele :)
    Fungerar inte med sele? Varför det? Det måste väl du själv avgöra, inte barnet? Ta befälet.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Jag köpte ett billigt kattkoppel, provade det på ungen, och så fick han välja om han skulle gå fint eller om vi skulle använda kopplet

  • Anonym (Kaffedraken)
    Praktisk58 skrev 2019-06-11 15:07:06 följande:
    Jag köpte ett billigt kattkoppel, provade det på ungen, och så fick han välja om han skulle gå fint eller om vi skulle använda kopplet
    Så det är barnet som bestämmer? Om en hundvalp vägrar gå i koppel, så får hunden gå lös i trafiken? Eller? Finns skitbra selar, katt-/hundkoppel funkar inte alls på samma vis.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-06-11 15:11:41 följande:
    Så det är barnet som bestämmer? Om en hundvalp vägrar gå i koppel, så får hunden gå lös i trafiken? Eller? Finns skitbra selar, katt-/hundkoppel funkar inte alls på samma vis.
    Han fick välja om han skulle gå vid sidan av mig
    eller ha på sig kattkopplet. Klart han inte ville ha kopplet.
    Gick hur fint som helst efter det
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anna60 skrev 2019-06-11 15:03:24 följande:

    Fungerar inte med sele? Varför det? Det måste väl du själv avgöra, inte barnet? Ta befälet.


    Öhm nej... Bebisen är absolut den som bestämmer huruvida selen fungerar eller ej. Såvida man inte vill gå runt med en panikgråtandes bebis och ge den lite men för livet.

    Bebisar bestämmer pga sin bristande förmåga att förstå kommandon, det har ingenting med befäl att göra.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur gjorde du när du var ute med det äldre barnet innan det yngre kom? Fick barnet sticka hur som helst och du bara sprang efter? Hur bor ni? Om ni har tomt kan man ju starta där då det är enklare att lägga ifrån sig det yngre barnet än i t.ex en lekpark. Annars kanske det äldre barnet kan få cykla på trehjuling eller något (beroende på hur stort barnet är då) som motoriskt är svårare än att springa så att barnet måste koncentrera sig och inte tar sig iväg lika fort. Prata innan om hur saker ska gå till när ni är ute så att barnet vet vad som förväntas. Tänker att ni måste ta er ut även om det känns stökigt, annars får varken du eller barnen en chans att lära sig hantera situationen.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Känner igen mig. Tungt med två små.

    Nu är minsta 2 år och det är fortfarande jobbigt att gå ut, för lilla måste ha all min uppmärksamhet så att han inte råkar ta livet av sig... så det blir synd om det stora barnet. Men stora smiter inte så ofta längre. :) Det är så jobbigt med två barn! Hur jag än gör känner jag mig usel.

    Kan ni inte åka hem till någon du känner så hjälps ni åt med barnen? Eller om det finns någon inhägnad lekplats eller park?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ja alltså innan fick jag springa efter när hon sprang ut i trafik eller bara bort från mig. Då var det lite mer lugnt hade bara henne då att se efter. Men nu kan jag inte bara lämna kvar vagnen för att springa efter :) har provat och det var precis vad som hände.

    Nej bebis gillar inte selen och ibland när det fungerar så hur gör man då om man ska amma liksom går inte till det där riktigt. Stora barnet springer juvifrån oavsett men ja jag får nog ta till barnvakt nu i början för att sen verkligen skärpa till mig och ta fighten med stora.

    Barnen är 2 år och 2 månader

Svar på tråden Tar mig inte ut med barnen