• Anonym (Funde­rsam)
    Tue 11 Jun 2019 15:24
    1503 visningar
    55 svar
    55
    1503

    Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?

    Jag såg i nyhetsmorgon om att judarnas situation blivit tuffare för hatet dom möter. På tv ville det hävdas att hatet minsann kom från typ "alla", både höger och vänster så nu vill jag veta sanningen...

    Ni som faktiskt är judar (delvis/hela) hur ser detta judehat ut? Vem kommer det ifrån? Vad gör hatarna? Drar ni er för att använda typiska judiska attribut? I vilken stad har ni blivit utsatt för nåt?

  • Svar på tråden Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?
  • Anonym (Eierp­iekser­)
    Tue 11 Jun 2019 23:57
    #1

    Kanske kan du få svar på dina frågor i denna tråd på lite samma tema:

    www.familjeliv.se/forum/thread/79683389-antisemitismen-inom-vanstern-varfor

  • Anonym (Svens­k)
    Wed 12 Jun 2019 02:44
    #2
    +4

    Min mor är judisk. Vilket gör mig judisk om jag skulle välja att identifiera mig så. Vilket jag dock inte gör. Jag är Svensk.


    Judehatet kommer mycket riktigt ifrån alla håll.


    Extremhögern hatar dem för att de "styr världen genom sin judiska konspiration", "försöker utrota den vita rasen" och därför att de är "rasligt orena".


    Extremvänstern hatar dem därför att de är vita och privilegierade. De tenderar att ha högre löner och glassigare jobb. De hatar dem därför att de står på kapitalismens sida samt på grund av att de "förtrycker" palestinier.


    Muslimer (fler muslimer än bara fundamentalister, färre än alla muslimer) hatar judar dels p.g.a israel palestina konflikten, dels av religiösa skäl, dels av historiska skäl (läs uppdiktade skäl) och dels av indoktrinerade kulturella skäl. Många uppfostras till judehat.


    Hatet finns på alla sidor. Men majoriteten av det hat som slutar i våldsamma yttringar och reella hot mot ens person kommer i Sverige ifrån muslimer, tro inget annat. Min äldre bror brukade bära kippa. En vana han slutade med efter att ha fått anställning i Malmö.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 14:07
    #3
    Anonym (Svensk) skrev 2019-06-12 02:44:22 följande:

    Min mor är judisk. Vilket gör mig judisk om jag skulle välja att identifiera mig så. Vilket jag dock inte gör. Jag är Svensk.


    Judehatet kommer mycket riktigt ifrån alla håll.


    Extremhögern hatar dem för att de "styr världen genom sin judiska konspiration", "försöker utrota den vita rasen" och därför att de är "rasligt orena".


    Extremvänstern hatar dem därför att de är vita och privilegierade. De tenderar att ha högre löner och glassigare jobb. De hatar dem därför att de står på kapitalismens sida samt på grund av att de "förtrycker" palestinier.


    Muslimer (fler muslimer än bara fundamentalister, färre än alla muslimer) hatar judar dels p.g.a israel palestina konflikten, dels av religiösa skäl, dels av historiska skäl (läs uppdiktade skäl) och dels av indoktrinerade kulturella skäl. Många uppfostras till judehat.


    Hatet finns på alla sidor. Men majoriteten av det hat som slutar i våldsamma yttringar och reella hot mot ens person kommer i Sverige ifrån muslimer, tro inget annat. Min äldre bror brukade bära kippa. En vana han slutade med efter att ha fått anställning i Malmö.


    Den här extremhögern.... Var finns den? Pratar vi nynazzar? Personligen bor jag i Sthlm och jag kan inte minnas när jag såg en nynazze/skinnskalle senast. Eller finns dom bara i mindre städer?

    Och exakt vilka är extremvänstern? Var hittar man dom nånstans?
  • Anonym (D)
    Wed 12 Jun 2019 14:16
    #4
    -4 +2
    Anonym (Svensk) skrev 2019-06-12 02:44:22 följande:

    Min mor är judisk. Vilket gör mig judisk om jag skulle välja att identifiera mig så. Vilket jag dock inte gör. Jag är Svensk.

    Judehatet kommer mycket riktigt ifrån alla håll.

    Extremhögern hatar dem för att de "styr världen genom sin judiska konspiration", "försöker utrota den vita rasen" och därför att de är "rasligt orena".

    Extremvänstern hatar dem därför att de är vita och privilegierade. De tenderar att ha högre löner och glassigare jobb. De hatar dem därför att de står på kapitalismens sida samt på grund av att de "förtrycker" palestinier.

    Muslimer (fler muslimer än bara fundamentalister, färre än alla muslimer) hatar judar dels p.g.a israel palestina konflikten, dels av religiösa skäl, dels av historiska skäl (läs uppdiktade skäl) och dels av indoktrinerade kulturella skäl. Många uppfostras till judehat.

    Hatet finns på alla sidor. Men majoriteten av det hat som slutar i våldsamma yttringar och reella hot mot ens person kommer i Sverige ifrån muslimer, tro inget annat. Min äldre bror brukade bära kippa. En vana han slutade med efter att ha fått anställning i Malmö.


    Jag kan i alla fall fatta varför muslimer hatar dem med tanke på den utrotning av palestinier de begår på Västbanken. Fruktansvärt. Tänk på alla de barn de mördar genom att skjuta ihjäl dem, bomba, svälta ihjäl osv, osv. Man borde ju tycka att de borde veta bättre med tanke på vad de själva vart utsatta för men nej, de verkar tycka att det berättigar deras egna påbörjade Holocaust.

    Men eftersom de är sk fridlysta för minsta lilla kritik, annars är man judehatare, så kan de lugnt fortsätta att utrota dessa stackars människor som blev bortjagade ur sitt egna land.

    Gud kommer då i alla fall inte att förlåta dem.
  • Anonym (NMR)
    Wed 12 Jun 2019 14:19
    #5

    [quote=79686414][quote-nick]Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 14:07:21 följande:[/quote-nick]Den här extremhögern.... Var finns den? /quote]

    Almedalen, juli 2018 t ex.

  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 14:58
    #6
    Anonym (D) skrev 2019-06-12 14:16:54 följande:
    Jag kan i alla fall fatta varför muslimer hatar dem med tanke på den utrotning av palestinier de begår på Västbanken. Fruktansvärt. Tänk på alla de barn de mördar genom att skjuta ihjäl dem, bomba, svälta ihjäl osv, osv. Man borde ju tycka att de borde veta bättre med tanke på vad de själva vart utsatta för men nej, de verkar tycka att det berättigar deras egna påbörjade Holocaust.

    Men eftersom de är sk fridlysta för minsta lilla kritik, annars är man judehatare, så kan de lugnt fortsätta att utrota dessa stackars människor som blev bortjagade ur sitt egna land.

    Gud kommer då i alla fall inte att förlåta dem.
    Är du muslim?
  • Anonym (Funde­rsam) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 15:00
    #7
    Anonym (NMR) skrev 2019-06-12 14:19:06 följande:

    [quote=79686414][quote-nick]Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 14:07:21 följande:[/quote-nick]Den här extremhögern.... Var finns den? /quote]

    Almedalen, juli 2018 t ex.


    Och hur många extremhöger lyckas man då skrapa ihop i Almedalen? 100 pers? 1000?
  • Anonym (NMR)
    Wed 12 Jun 2019 15:01
    #8
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 15:00:20 följande:

    Och hur många extremhöger lyckas man då skrapa ihop i Almedalen? 100 pers? 1000?


    Den finns, räcker inte det?
  • Anonym (D)
    Wed 12 Jun 2019 15:04
    #9
    -1 +1
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-06-12 14:58:55 följande:

    Är du muslim?


    Nej, jag är en vit, infödd svensk som är äcklad av vad som pågår. Vilket många israeliska judar är också faktiskt.
  • Anonym (D)
    Wed 12 Jun 2019 15:06
    #10
    -1 +1
    Anonym (D) skrev 2019-06-12 15:04:36 följande:

    Nej, jag är en vit, infödd svensk som är äcklad av vad som pågår. Vilket många israeliska judar är också faktiskt.


    Samt att jag är kristen.

    Undrar om de som motsatte sig nazismen också blev tillfrågade: Är du jude?, när de såg hur illa judarna blev behandlade...
Svar på tråden Ni som är av judisk härkomst... Hur ser judehatet ut?