• Tue 11 Jun 2019 20:49
    420 visningar
    9 svar
    9
    420

    Hur svårt ska det vara att bli gravid?!

    Hur svårt ska det egentligen vara? Har en son på 4 år, det tog 11 månader innan han blev till. Nu försöker vi med ett syskon till lilleman men det känns så lönlöst. Jag klockar in min ägglossning varje månad, både med temp, kalender och ägglossningstest. Varför i hela friden tar det sig inte?! Är det något som är fel? Är så uppgiven..någon som varit i samma sits? Vi känner liksom också att det är nu eller aldrig då sonen börjar bli så stor..

  • Svar på tråden Hur svårt ska det vara att bli gravid?!
  • Prakti­sk58
    Tue 11 Jun 2019 21:17
    #1

    Biologiskt gott genomtänkt av naturen.

    Om du inte kan göka med din man I ca ett år så är inte relationen så bra att ni ska ha barn tror naturen.

  • Anonym (Bibi)
    Wed 12 Jun 2019 10:20
    #2
    Praktisk58 skrev 2019-06-11 21:17:31 följande:

    Biologiskt gott genomtänkt av naturen.

    Om du inte kan göka med din man I ca ett år så är inte relationen så bra att ni ska ha barn tror naturen.


    Det dummaste jag har hört. Vissa blir ju gravida av ett samlag.
  • Anonym (Bibi)
    Wed 12 Jun 2019 10:21
    #3
    emeliienicole skrev 2019-06-11 20:49:25 följande:

    Hur svårt ska det egentligen vara? Har en son på 4 år, det tog 11 månader innan han blev till. Nu försöker vi med ett syskon till lilleman men det känns så lönlöst. Jag klockar in min ägglossning varje månad, både med temp, kalender och ägglossningstest. Varför i hela friden tar det sig inte?! Är det något som är fel? Är så uppgiven..någon som varit i samma sits? Vi känner liksom också att det är nu eller aldrig då sonen börjar bli så stor..


    Har ni försökt länge? Kanske ni borde göra en utredning?
  • Wed 12 Jun 2019 17:15
    #4
    Anonym (Bibi) skrev 2019-06-12 10:21:39 följande:

    Har ni försökt länge? Kanske ni borde göra en utredning?


    Ah alltså vi har väl haft oskyddad sex i 3 år nu, det har aldrig tagit sig. Började kolla ägglossning och pricka in den sen i januari ungefär men icke sa nicke..
  • Anonym (Bibi)
    Wed 12 Jun 2019 17:28
    #5
    emeliienicole skrev 2019-06-12 17:15:41 följande:

    Ah alltså vi har väl haft oskyddad sex i 3 år nu, det har aldrig tagit sig. Började kolla ägglossning och pricka in den sen i januari ungefär men icke sa nicke..


    Jaha! Då hade jag verkligen gjort en utredning om jag var ni. Om man har försökt i ett år så räknas man som ofrivilligt barnlös. Tidigare om man har haft svårt att bli gravid tidigare.
  • Wed 12 Jun 2019 17:32
    #6
    emeliienicole skrev 2019-06-12 17:15:41 följande:

    Ah alltså vi har väl haft oskyddad sex i 3 år nu, det har aldrig tagit sig. Började kolla ägglossning och pricka in den sen i januari ungefär men icke sa nicke..


    Då kan det kanske vara värt att göra en utredning så vet ni om det finns någon enkel förklaring på varför det tar sådan tid för er att bli gravida.
  • Wed 12 Jun 2019 18:13
    #7
    karamellflickan skrev 2019-06-12 17:32:38 följande:

    Då kan det kanske vara värt att göra en utredning så vet ni om det finns någon enkel förklaring på varför det tar sådan tid för er att bli gravida.


    Ska absolut kolla upp detta, vart går man vidare med sånt här? Vänder man sig till vårdcentralen?
  • Wed 12 Jun 2019 20:03
    #8

    Kopierar från en urgammal tråd, denna kur verkar funka bra för många:


     


    vi fick utskrivet zink + magnesium för att öka chanserna till ett livsdugligt foster. Funkade för oss och för 3 andra par vi tipsade efter vår lyckade kur.


    Det var överläkaren på KK som skrev ut till oss, men till kompisarna och deras vänner så var det husläkaren (som muttrade något om att "det skadar ju inte iallafall, även om jag inte tror det hjälper heller")

    såhär fick vi:
    1 st solvezink (45 mg brustablett) 1 per dag (per person, både mannen och kvinnan) varje dag i 30 dagar. Därefter 0,5 tablett per dag. Kvinnan tar hela grav. Mannen tar tills livsdugligt foster påvisats (tex vid RUL)
    1 st Emgesan (250 mg tablett) 1 per dag (per person). Dela gärna och ta en halv tablett på morgonen och en halv på kvällen.Kvinnan tar t.o.m. v. 36, mannen till livsdugligt foster påvisats.

    helst ska båda ta 3 mån före man försöker, men bättre att ta så fort man kan om man redan försöker.

    Och GIVETVIS ska man ändå ta folsyra!!!

    lycka till!


  • Fri 14 Jun 2019 14:50
    #9
    emeliienicole skrev 2019-06-12 18:13:19 följande:

    Ska absolut kolla upp detta, vart går man vidare med sånt här? Vänder man sig till vårdcentralen?


    Kolla med vc, men jag rekommenderar att gå direkt till någon som jobbar med just fertilitet, dvs en privatklinik. Vissa av dessa är anslutna till Landstinget och man kommer undan med att bara betala vanliga kostnader. Helt privat kostar utredning betydligt mer men dom brukar det vara kortare köer till. Skulle det vara så att det är ett svårare fall och det kommer att krävas ivf får ni stå för den kostnaden helt själva.
Svar på tråden Hur svårt ska det vara att bli gravid?!