• Anonym (Polit­ik)
    Tue 11 Jun 2019 20:51
    1050 visningar
    46 svar
    -1 +1
    46
    1050

    Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?

    Man borde införa andrahandsröstning i Sverige

    Idag har Sverige en 4 procentspärr mot småpartier i riksdagsval/Euval, 3 procent och landstingsvalen och 2 eller 3 procent i kommunvalen. Det gör att det förekommer att väljare undviker att rösta på partier som riskerar hamna under spärren och det förekommer att väljare som taktikröstar på partier som ligger nära spärrgränsen.

    I ett demokratiskt land borde man kunna rösta på sitt favorit parti och samtidigt kunna påverka mandatfördelningen i riksdagen eller någon annan politiska parlament exempelvis i Euvalet till Euparlamentet oavsett hur man än röstar.

    Om ett parti hamnar under partispärren kan det avgöra vilket block som vinner valet.

    Plus stödröster på partierna som ev kommer in i riksdagen pågrund av stödröster/taktikröstming kan få orimligt mycket makt. Plus komma in i riksdagen trots att de enligt vad folket tycker om de politiska partierna om man går efter partispärren inte förtjänar vara där.

    Taktikröstning påverkar även partierna på sikt då de kan få mindre/mer uppmärksamhet, partistöd etc beroende på hur det gått i tidigare val.

    Man borde därför införa ett valsystem där man har 2 val, ett parti som man har som sitt favorit parti och ett andrahandsval som rösten går till om sitt förstahandsval missar partispärren i förutsatt att man röstat på ett parti som i andrahandsval som klarat partispärren.

    Det skulle kunna leda till att partier åker ut ur riksdagen eftersom folk kan sluta helt klart taktikrösta på partier som ligger nära gränsen eller att folk kan helt klart vågar rösta på partier som ligger under gränsen.

    I varje val sedan lång tid tillbaka få man höra om att folk som röstar pågrund av valsystemet av taktiska skäl på något parti.

    Man borde rösta på vad partierna är och tycker helst .

    Inte bara pågrund hur valsystemet är konstruerad främst.

    Det får extra stor betydelse då man inte räknar ens förstahandsval om man undviker att rösta på det partiet om det inte har någon chans att komma in i exempelvis riksdagen i Sverige.

    En röst på ett parti utanför spärren blir inte helt bortkastad dock

    1. Valresultatet sänder ut signaler ut vad för samhälle folket vill ha. Forskare har rapporterat om det.

    2. partistöd och gratis valsedlar på 2,5 procent respektive 1 procent

    3. Det krävs troligen högt stöd i föregående val för att man ska lyckas komma in i riksdagen.

    4. Storleken på partierna påverkar hur media rapporterar om ett enskilt parti. . Ett parti med exempelvis 2.5 procent av rösterna får mer uppmärksamhet än ett parti med 0.1 procent av väljarna.

    5. De kan ha frågor som inte riksdagspartier har.

    6. Om man är emot partispärrarna kan en röst ett mindre parti vara en protest emot vad man anser är odemokratiska valmetoder.

  • Svar på tråden Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?
  • Tue 11 Jun 2019 21:02
    #1

    Det skulle bli ett helvete att sköta rösträkningen med ett sånt här system.

    Och det system vi har idag är otroligt bra och transparant.

  • Anonym (Meani­ster)
    Tue 11 Jun 2019 21:17
    #2

    Jag tycker att vi ska genomföra omval ända till vi får en majoritetsregering.

    Vid varje omval ska det minsta partiet från föregående val tas bort från alternativen.

    (Inför första omvalet ska alla partier under 4%, samt det minsta över 4% vid ordinarie valet bort.)

  • Tue 11 Jun 2019 23:13
    #3

    Så hur skulle det fungera i praktiken?


    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (Polit­ik) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 12:31
    #4

    Man räknar först de partier som klarat spärrgränsen.

    Sedan undersöker man och räknar de väljare som andrahandsröstat av de som röstar på partier som hamnade under spärren. De fördelas sedan mellan de partier som kommit in i riksdagen.

  • Wed 12 Jun 2019 14:09
    #5
    Anonym (Politik) skrev 2019-06-12 12:31:27 följande:
    Man räknar först de partier som klarat spärrgränsen. Sedan undersöker man och räknar de väljare som andrahandsröstat av de som röstar på partier som hamnade under spärren. De fördelas sedan mellan de partier som kommit in i riksdagen.

    Menar du att man på valdagen fyller i två valsedlar eller att det blir en andra valdag? (Jag är ovanligt trög idag pga flunsan)
    Jag ser problem med båda varianterna
    Keruben lyser av intelligensens prakt - Giovanni Pico della Mirandola
  • Anonym (A)
    Wed 12 Jun 2019 14:10
    #6
    Sandraberg skrev 2019-06-11 21:02:49 följande:
    Det skulle bli ett helvete att sköta rösträkningen med ett sånt här system.
    Och det system vi har idag är otroligt bra och transparant.
    Håller med
  • Wed 12 Jun 2019 14:27
    #7

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.

  • Anonym (Polit­ik) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 16:07
    #8
    Kerubmamman skrev 2019-06-12 14:09:11 följande:

    Menar du att man på valdagen fyller i två valsedlar eller att det blir en andra valdag? (Jag är ovanligt trög idag pga flunsan)

    Jag ser problem med båda varianterna


    Två eller 1 valsedel.

    Att man ska kunna göra en notering.
  • Anonym (Polit­ik) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 16:21
    #9
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Ens röst skulle mycket troligen vara räknas 1 gång och ev andrahandsröst om ens förstahandsval hamnat under spärren.

    Dvs när man fördelar ev andrahandsrösterna så räknar man endast de röster som fördelas på partierna som klarat spärren+andrahandsrösterna.

    Det kommer troligen inte vara så att först räknar man alla giltiga röster och fördelar procentuellt mellan partierna och sedan plus andrahandsrösterna.

    Ett parti som klarat spärren kommer i så fall inte kunna hamna under spärren i andra omgången.

    I andra länder med liknade system kan inte partiet hamna under ev spärr vid andra omgången.

    Det är inte precis demokratiskt om ens röst "försvinner"

    Sedan är det inget krav att andrahandsrösta och de flesta kommer inte göra det bland de "säkra" partierna.

    Sedan kommer det kanske vara så att partierna som inte redovisas under valvakans röster räknas på de partier som förväntas kommer in.

    Det kommer troligen vara som vanligt med valvaka och först vid ett jämnt resultat kommer rösträkningen i praktiken fördröjas.
  • Anonym (Polit­ik) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 16:22
    #10
    IceKitten skrev 2019-06-12 14:27:00 följande:

    Jag tycker inte om idén alls men rent praktiskt gissar jag på att det skulle se ut ungefär så här.

    På valdagen väljer du en blankett med ett rött sträck på för ditt favoritparti (V exempelvis) och en blankett med ett blått sträck på för ditt andrahandsval (KD exempelvis). Sedan läggs dessa i samma kuvert.

    Alla röda blanketter räknas först och kuverten med sen blåa blanketterna läggs i "hög" beroende på vilket parti den röda rösten är på.

    När sedan V åker hamnar under 4% så tar man fram V-högen med blåa blanketter och går igenom de rösterna istället. Din röst hamnar då på KD istället.

    Dålig idé som försvårar räkningen enligt mig. Dessutom riskerar det att skapa lite av en ond cirkel då risken finns att något annat parti hamnar under 4% vid den nya räkningen och jag tror att alldeles för många har röstat på alldeles för många små skitpartier som hade gjort att röstningen drog ut en hel del. Folk hade inte känt att ens första.rösy hade varit värd så mycket. Man får helt enkelt avgöra om partiet man gillar är att ens röst "försvinner" eller om man vill rösta på något av de större.


    Ens röst skulle mycket troligen vara räknas 1 gång och ev andrahandsröst om ens förstahandsval hamnat under spärren.

    Dvs när man fördelar ev andrahandsrösterna så räknar man endast de röster som fördelas på partierna som klarat spärren+andrahandsrösterna.

    Det kommer troligen inte vara så att först räknar man alla giltiga röster och fördelar procentuellt mellan partierna och sedan plus andrahandsrösterna.

    Ett parti som klarat spärren kommer i så fall inte kunna hamna under spärren i andra omgången.

    I andra länder med liknade system kan inte partiet hamna under ev spärr vid andra omgången.

    Det är inte precis demokratiskt om ens röst "försvinner"

    Sedan är det inget krav att andrahandsrösta och de flesta kommer inte göra det bland de "säkra" partierna.

    Sedan kommer det kanske vara så att partierna som inte redovisas under valvakans röster räknas på de partier som förväntas kommer in.

    Det kommer troligen vara som vanligt med valvaka och först vid ett jämnt resultat kommer rösträkningen i praktiken fördröjas.
Svar på tråden Inför någon form av andrahandsröstning. Vad tycker ni om det?