• Anonym (Oroli­g)
    Wed 12 Jun 2019 11:13
    2233 visningar
    69 svar
    69
    2233

    Kränkande handling/våld i lågstadiet

    Har en dotter som går i en klass på lågstadiet. Två gånger på några veckor har hon blivit utsatt för att en äldre elev oprovocerat tagit strypgrepp på henne. Ena gången berättade personalen om detta vid hämtning, andra gången glömdes det bort. Båda gångerna skrevs incidentrapporter av personalen. Efter detta känner sig dottern otrygg - vilket är helt förståeligt, jag känner mig också otrygg med att lämna henne där. Har varit i kontakt med både personal och rektor ang detta men ingen kan garantera att detta inte händer igen. De har sen länge vidtagit vissa åtgärder för att förhindra incidenter som dessa säger de, men uppenbarligen är ju dessa åtgärder inte tillräckliga. Min dotter har kunnat bli utsatt två gånger och det finns ju därför ingenting som säger att det inte kommer ske igen. Jag känner mig helt förtvivlad och uppgiven. Hur går jag vidare med detta?

  • Svar på tråden Kränkande handling/våld i lågstadiet
  • Anonym (Anmäl­)
    Wed 12 Jun 2019 11:34
    #1

    Du gör en polisanmälan både för misshandel och så anmäler du skolan för att dom uppenbarligen struntar i detta.

  • Anonym (Rekto­rn)
    Wed 12 Jun 2019 11:39
    #2
    Anonym (Anmäl) skrev 2019-06-12 11:34:59 följande:

    Du gör en polisanmälan både för misshandel och så anmäler du skolan för att dom uppenbarligen struntar i detta.


    Polisanmälan kommer läggas ner.
    Skolan kommer att svara att du visst vidtagit åtgärder. Mer behöver de inte göra enligt skollagen.

    /Rektor
  • Anonym (Oroli­g) Trådstartaren
    Wed 12 Jun 2019 11:50
    #3
    Anonym (Rektorn) skrev 2019-06-12 11:39:06 följande:

    Polisanmälan kommer läggas ner.

    Skolan kommer att svara att du visst vidtagit åtgärder. Mer behöver de inte göra enligt skollagen.

    /Rektor


    De har inte vidtagit några andra åtgärder än de som redan fanns när detta skedde. Ändå kunde det ske, två gånger. Det finns alltså ingenting som säger att det inte skulle kunna hända en tredje gång. Tkr du då att åtgärderna är tillräckliga?
  • Anonym (M)
    Wed 12 Jun 2019 11:51
    #4
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-12 11:50:05 följande:

    De har inte vidtagit några andra åtgärder än de som redan fanns när detta skedde. Ändå kunde det ske, två gånger. Det finns alltså ingenting som säger att det inte skulle kunna hända en tredje gång. Tkr du då att åtgärderna är tillräckliga?


    Lyssna inte på rektorn. Han är säkert inte rektor på riktigt. Polisanmäl så kommer soc sköta den saken.
  • Anonym (Rekto­rn)
    Wed 12 Jun 2019 12:11
    #5
    -1
    Anonym (Orolig) skrev 2019-06-12 11:50:05 följande:
    De har inte vidtagit några andra åtgärder än de som redan fanns när detta skedde. Ändå kunde det ske, två gånger. Det finns alltså ingenting som säger att det inte skulle kunna hända en tredje gång. Tkr du då att åtgärderna är tillräckliga?
    De har vidtagit åtgärder sedan tidigare, som du själv skriver.
    Personalen dokumenterar incidenterna. 
    Du har samtalat med skolan om incidenten.
    Det är 3 åtgärder. 

    Mitt förslag är att du lär din dotter självförsvar! Mobbning, fysiskt våld kommer aldrig att förekomma (trots att skolorna har nolltolerans). Barn är barn, men att kunna försvara sig blir därför en nödvändighet för din dotter. Skolan kan egentligen inte komma åt den dolda mobbningen som sker mellan barn och ungdomar. Den sker även om skolan har handlingsplaner och möten och vidtar åtgärder.
  • Anonym (M)
    Wed 12 Jun 2019 12:39
    #6
    Anonym (Rektorn) skrev 2019-06-12 12:11:26 följande:

    De har vidtagit åtgärder sedan tidigare, som du själv skriver.

    Personalen dokumenterar incidenterna. 

    Du har samtalat med skolan om incidenten.

    Det är 3 åtgärder. 

    Mitt förslag är att du lär din dotter självförsvar! Mobbning, fysiskt våld kommer aldrig att förekomma (trots att skolorna har nolltolerans). Barn är barn, men att kunna försvara sig blir därför en nödvändighet för din dotter. Skolan kan egentligen inte komma åt den dolda mobbningen som sker mellan barn och ungdomar. Den sker även om skolan har handlingsplaner och möten och vidtar åtgärder.


    Fast det ska inte behövas! Detta handlar om STRYPGREPP, inte vanlig mobbning! Strypgrepp är FARLIGT. "barn är barn" är ingen ursäkt. Även barn ska lära sig att det dom gör får konsekvenser.

    Ett barn får inte heller ta strypgrepp och det ska skickas vidare till soc!
  • Anonym (J)
    Wed 12 Jun 2019 12:47
    #7

    Polisanmäl såklart!

  • Anonym (Jo)
    Wed 12 Jun 2019 13:08
    #8

    Skulle rekommendera dig att först kanske prata med föräldrarna. Är ju snart sommarlov och det bästa är ju om de kan prata med barnet.

    Om barnet har Adhd eller annan diagnos så bör barnet ha en resursperson med sig i skolan och föräldrarna kan begära det

  • Anonym (A)
    Wed 12 Jun 2019 13:14
    #9
    Anonym (Jo) skrev 2019-06-12 13:08:06 följande:
    Skulle rekommendera dig att först kanske prata med föräldrarna. Är ju snart sommarlov och det bästa är ju om de kan prata med barnet.
    Om barnet har Adhd eller annan diagnos så bör barnet ha en resursperson med sig i skolan och föräldrarna kan begära det
    Så tycker jag också.
  • Anonym (Får inte hända)
    Wed 12 Jun 2019 13:19
    #10
    +1

    Klart det ska polisanmälas, jag tycker det är konstigt att inte skolan också gör det. Strypgrepp kan ju inte bara få förekomma. Intressant att höra vad som skulle ske om en elev gjorde likadant på en lärare och två ggr också. Klart det skulle vara bra om du ringde föräldrarna men det är ju inte heller helt lätt. Kan inte skolan ordna ett gemensamt möte?

    Sen tycker jag ordet kränkning är helt fel det här är ju absolut våld men blanda in kränkning låter lite löjligt.

    En annan sak man kan göra är att kontakta tidningen. Kanske inte helt enkelt eftersom man troligen måste ut med namn och bild. Eller kanske bara blir en intervju med rektor. Sånt är alltid effektfullt.

Svar på tråden Kränkande handling/våld i lågstadiet