• Wed 12 Jun 2019 19:08
    1382 visningar
    26 svar
    26
    1382

    Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)

    Hej!

    Har plussat på stickan och är både omtumlad, glad och orolig. Mest orolig är jag då jag redan väger alldeles för mycket, 97 kg till mina 167 cm. Är rädd för att vikten kommer "ställa till besvär" för mig. Rädsla för missfall är gigantiskt.

    Undrar om det finns någon fler här som lider av fetma och är gravid just nu eller som varit gravid och som kan berätta hur det var för er. =)

  • Svar på tråden Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)
  • Wed 12 Jun 2019 19:49
    #1

    Är gravid i vecka 14+1, vägde 101 till mina 166 cm först men spydde massa så gick ner till 97 haha. Dom kommer bara förklara på hälsomötet att man helst inte ska gå upp mycket och att man kan ha en risk graviditet, därför testar man sig för graviditets diabetes och sånt sen.

    Jag fick även börja med trombyl i vecka 12 för att minska risken på blodproppar :)

    Va inte orolig <3

  • Thu 13 Jun 2019 05:54
    #2

    Tack för svar, känns skönt att veta att jag inte är helt ensam och att få lite lugnande besked! <3

  • Thu 13 Jun 2019 09:15
    #3

    Jag är i v.37 och började min graviditet med 116kg, fick maginfluensa+ gravidillamående så gick ner till 114kg på mina 170cm. Väger just nu 119,5.


    Lillan växer bra där inne, inte för stor och inte för liten, och alla mina värden ligger bra också! Läkaren på förlossningen sa att man ska helst inte gå upp 8kg, min BM sa att jag helst inte ska gå upp 6kg. Hur som helst så har jag hållit vikten bra under graviditeten enligt läkaren. :)


    Du kommer få en extra glukosbelastning och samtal med läkare, samt ett besök till Anastesimottagning för en ryggbedömning (för ev. epidural) och ett samtal med en läkare på förlossningen :) Ifall du har svårt att hålla kosten så kan du bli rekomenderad till att prata med en dietist via VC.


    Det kommer gå bra ska du se! Grattis till graviditeten och lycka till!

  • Thu 13 Jun 2019 09:17
    #4
    Sasu skrev 2019-06-13 09:15:58 följande:

    Jag är i v.37 och började min graviditet med 116kg, fick maginfluensa+ gravidillamående så gick ner till 114kg på mina 170cm. Väger just nu 119,5.


    Lillan växer bra där inne, inte för stor och inte för liten, och alla mina värden ligger bra också! Läkaren på förlossningen sa att man ska helst inte gå upp 8kg, min BM sa att jag helst inte ska gå upp 6kg. Hur som helst så har jag hållit vikten bra under graviditeten enligt läkaren. :)


    Du kommer få en extra glukosbelastning och samtal med läkare, samt ett besök till Anastesimottagning för en ryggbedömning (för ev. epidural) och ett samtal med en läkare på förlossningen :) Ifall du har svårt att hålla kosten så kan du bli rekomenderad till att prata med en dietist via VC.


    Det kommer gå bra ska du se! Grattis till graviditeten och lycka till!


    Menar då att man inte ska gå upp över 8kg/6kg!
  • Thu 13 Jun 2019 09:18
    #5

    Tycker absolut inte du ska oroa dig! Risken för missfall är absolut inte gigantisk, visst att den ökar med ett visst antal procent men tänk på att risken faktiskt inte är så stor från början.

    Var tuff när du bokar tid hos MVC och se till att du verkligen får en bra barnmorska som du trivs och känner dig bekväm med! Känns det inte bra så byt tills du träffar någon som det funkar med. Jag har själv varit hos några riktiga bottennapp som inte alls är bra på att prata om vikt och kost etc, dock inte i samband med graviditet. (Jag är själv gravid första gången nu och har gått ner -35 kg senaste året, så ingen erfarenhet i samband med graviditet men...du fattar). Så om du skulle ha oturen att träffa någon som det inte känns bra med, se till att byta!  

  • Thu 13 Jun 2019 12:15
    #6

    Tack snälla ni för svaren <3

    Jag får vänta och se vad som händer framöver.

    Nu får jag sålov att landa i detta att det är något nytt på G. =)

  • Thu 13 Jun 2019 23:33
    #7

    Både din vikt och längd var exakt som min när jag blev gravid förra året. Det gick galant allting. Blev akutsnitt på mig, ingen aning om det har med det att göra dock. Det du kan tänka på är att inte frossa i massa gotta utan försök ät så sunt du kan och rör på dig Lycka till!

  • Tue 18 Jun 2019 20:22
    #8

    ..

  • Thu 20 Jun 2019 11:01
    #9

    Jag är gravid i vecka 6 (5+2), väger 100 kg och är 175cm, gått ner 27 kg dom senaste 7 månaderna så är inte själv så sugen att sätta på mig dom igen haha, jag har ej varit hos BM än, ska dit 9/7, men jobbar på Vårdcentral så har kollat blodsocker o annat, det känns som en trygghet att jag har kollegorna nära till hands vid behov / tips. Är mer orolig över blodpropp då min mamma haft vid 2 tillfällen, men måste säga att min aptit har ökat enormt denna vecka, innan denna  vecka kunde jag inte ens äta en halv portion då jag vant magen vid små portioner och gick ner i vikt via fasta så jag inser att min vikt kan gå bananas nu när jag måste äta ofta p.g.a. illamåendet och att aptiten ökat  

  • Fri 21 Jun 2019 22:42
    #10

    Jag blev tvungen att gå till en dietist i och med att mitt BMI var nästan vid 30, fetmagränsen. Jaha, tänkte jag, tack för det! Där fick jag tips att lägga en deciliter havregryn i min morgonsmothie för att göra den mer mättande. Ja, det var typ det enda vettiga jag fick med mig. Och så, Försök undvika sötsaker och motionera. Hallå, som om man inte vet detta.

    Jag förväntade mig en bra kostplan, verktyg för att hantera illamående och viktuppgång, för det var det svåra. Att försöka döva det ständiga illamåendet ledde till att jag åt var som helst.

    Jag får inte gå upp mer än 6-8kg. Har redan ökat 3 kg nu i vecka 11. Så jag fattar verkligen inte hur detta ska gå?!

Svar på tråden Överviktig, BF feb.2020 (förhoppningsvis)