• Anonym (Vanja­)
    Wed 12 Jun 2019 22:46
    601 visningar
    14 svar
    14
    601

    Hur lämnar man sin partner på bästa sätt

    Som rubriken lyder.

    Vi har inga gemensamma barn, bara från tidigare förhållanden.

    Vi har levt ihop i 10 år och för 1 år sedan försökte jag få till en separation.

    Det slutade med att han utsatte mig för ett rel grovt sexuellt övergrepp. Jag flyttade direkt hem till min bästa kompis. Gjorde ingen polisanmälan.

    Så småningom fick jag en lgh i 2a hand som nu övergått i 1a hands kontrakt på mig.

    Han följde varje steg jag tog. Ringde mig hela tiden o kunde plötsligt bara sluta ringa eller plinga på hemma hos mig.

    Det var en enorm stress och resulterade i att jag tog tillbaka honom.

    Jag var så ensam...kände mig så ensam...även om jag vistades i ett rum fullt av människor. Min omgivningen pushade o tryckte på om att stå fast och emot.

    Men...det var hemskt att hålla honom borta o inte veta var han var, när eller om han skulle dyka upp. Om någon skulle ringa med ett dödsbesked iom att det oxå uttalades sådana hot.

    Det är så svårt att förklara men...det var lättare att ta tillbaka honom...än att gå o vänta på tfn-samtal, sms eller hembesök i tid o otid.

    Nu har det snart gått precis 1 år o jag orkar verkligen inte mer...

    Men hur gör man sånt här???

    Jag har stora svårigheter med konflikter pga väldigt dåliga erfarenheter (våld/våldtäkt i tidigare relationer)

    Min tanke är att skriva ett brev till honom...för att få fram allt jag vill säga...för min hjärna låser sig o jag blir bara "liten o ledsen"...o sedan prata med honom när han läst det. Låta honom processa det hela lite....

    Är det en bra idé?

    Jag känner mig feg och värdelös som inte kan säga det här till honom bara rakt ut...men ...

  • Svar på tråden Hur lämnar man sin partner på bästa sätt
  • Anonym (.)
    Wed 12 Jun 2019 22:55
    #1

    Kontakta kvinnojour. De kan nog hjälpa dig ut ur situationen, klart du ska lämna honom.

    En vän hade problem att lämna sin man. Han var hotfull och kontrollerande. En gemensam bekant ringde till mannen och behövde hjälp. När mannen var borta i ett par timmar, så hjälpte andra vänner henne att flytta bort alla hennes saker. Hon fick skyddat boende via kvinnojour.

  • Anonym (cissi­)
    Wed 12 Jun 2019 23:04
    #2

    Vad ska han med en förklaring till? Han kommer troligtvis varken förstå eller acceptera oavsett vad du skriver.

    Håller med om att kontakta en kvinnojour.

  • Anonym (m)
    Wed 12 Jun 2019 23:45
    #3

    Ja kontakta en kvinnojour.

  • Anonym (Kanel­)
    Thu 13 Jun 2019 00:59
    #4

    Det låter som att han utsätter dig för psykisk misshandel med sitt beteende. Det låter helt logiskt utifrån din situation att du agerat som du gjort och du är verkligen inte svag för att du tog tillbaka honom. Tror som ovanstående att någon förklaring tyvärr inte hjälper i, utan det viktigaste är att du tar vara på dig själv. Kvinnojourer är experter på våld i nära relation och har stöttat många som lämnat. Ta stöd av dem och människor du litar på i din omgivning. Kram!

  • Anonym (H)
    Thu 13 Jun 2019 04:41
    #5
    +1

    En sån där jävla idiot ska du inte ens behöva ge en anledning till att lämna. Ta dina saker och stick bara. Kontakta kvinnojour om du känner att du bevöver det och dra.

  • Thu 13 Jun 2019 08:03
    #6
    +1

    Är säker på att det inte spelar honom någon roll vad du skriver i brevet! Så tycker inte att du ska lägga någon energi på det! Håller med övriga.. packa i smyg och stick när han inte är hemma!

  • Anonym (Ta hjälp)
    Thu 13 Jun 2019 08:22
    #7

    Säger som övriga, det där ska du ta hjälp med. Kvinnojour!!

  • Anonym (Vanja­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 09:49
    #8

    Tusen tack för era svar och er input.

  • Anonym (Vanja­) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 10:30
    #9
    Anonym (Kanel) skrev 2019-06-13 00:59:57 följande:

    Det låter som att han utsätter dig för psykisk misshandel med sitt beteende. Det låter helt logiskt utifrån din situation att du agerat som du gjort och du är verkligen inte svag för att du tog tillbaka honom. Tror som ovanstående att någon förklaring tyvärr inte hjälper i, utan det viktigaste är att du tar vara på dig själv. Kvinnojourer är experter på våld i nära relation och har stöttat många som lämnat. Ta stöd av dem och människor du litar på i din omgivning. Kram!


    Jag ser ju att han kontrollerar mig på ett sätt som inte är lätt för någon att se eller känna av.

    Han kontrollerar mig ekonomiskt och intalar mig att jag inte skulle klara mig på min patetiska lön...knappt värd att kalla lön eller ens bidrag...

    Han tjatar till sig sex o om jag verkligen står emot så vrider han till det så jag får dåligt samvete eller "övertalar" mig...det är lättare att ge med mig än o slippa pp 5 min än o kämpa emot i över 1h o sedan må dåligt o känna mig taskig...skuldkänslor...

    Vi har kommit till det läget där jag avbryter vad jag än gör för o åka hem till honom när han kommer hem.

    Jag har inte sett det förrän jag börjat ge upp...
  • Thu 13 Jun 2019 10:42
    #10

    Att försöka förklara känns meningslöst. Han är inte mottagligt. Du drar och skrivet till honom det enda han behöver veta. Att du vill inte vara i en relation med honom och att du upplevde hans stalking sist som mycket skrämmande och obehaglig och om han gör likadant denna gång så kommer du att polisanmäla honom. Skaffa ett tryggt ställe att bo på och sedan åker du utomlands på semester två-tre veckor. Berätta för alla om hans sjuka beteende så de kan hjälpa till att skydda dig.

  • Thu 13 Jun 2019 10:55
    #11
    -1

    Lider med dig. Alla män är verkligen inte bra och så här ska du verkligen inte behöva ha det.


    Jag tycker du ska gå ut på sociala medier och berätta att du framöver behöver stöd då du tänker lämna din partner. Skriv inget om att han behandlat dig illa men få honom att förstå att du kommer berätta vad som hänt om han inte lämnar dig.


    Förhoppningsvis blir han rädd och eftertänksam och låter dig vara.


    Skulle han söka upp dig så skriver du att du fått påhälsning utan att be om det och att du är rädd för honom. Har ni gemensamma vänner så kommer han ligga lågt- om han inte är kriminell.


    Kvinnojour är såklart ett bra alternativ det med.


    Lycka till!

  • Anonym (Kanel­)
    Thu 13 Jun 2019 12:53
    #12
    Anonym (Vanja) skrev 2019-06-13 10:30:27 följande:

    Jag ser ju att han kontrollerar mig på ett sätt som inte är lätt för någon att se eller känna av.

    Han kontrollerar mig ekonomiskt och intalar mig att jag inte skulle klara mig på min patetiska lön...knappt värd att kalla lön eller ens bidrag...

    Han tjatar till sig sex o om jag verkligen står emot så vrider han till det så jag får dåligt samvete eller "övertalar" mig...det är lättare att ge med mig än o slippa pp 5 min än o kämpa emot i över 1h o sedan må dåligt o känna mig taskig...skuldkänslor...

    Vi har kommit till det läget där jag avbryter vad jag än gör för o åka hem till honom när han kommer hem.

    Jag har inte sett det förrän jag börjat ge upp...


    Det är just så som den typen av människor jobbar, de utnyttjar ens känslor och dåliga samvete för att få sin vilja igenom. Jag tycker att det är helt förståeligt att du känner som du gör och att du agerar som du gör, det är inte lätt att komma ur en sådan relation utan hjälp! Och helt normalt att inte ha sett beteendet förut, jag känner igen det från andra som varit i din sits, jag jobbade volontär på en tjejjour för några år sedan.

    Jag är helt övertygad om att du kommer klara dig utan honom, även ekonomiskt. Att han säger att du inte kommer göra det är ännu ett sätt att försöka utöva kontroll. Kanske kan du bo hos någon i ett första steg, och börja kika på lägenheter som kan funka. Sätt undan lite pengar när du kan, på ett konto eller på någon plats han inte har tillgång till. Kvinnojourer kan många gånger också erbjuda skyddat boende. Jag känner ett flertal personer som lever på socialbidrag, a-kassa, låga löner och klarar sig ändå.
  • Anonym (-)
    Thu 13 Jun 2019 12:55
    #13
    Anonym (H) skrev 2019-06-13 04:41:50 följande:

    En sån där jävla idiot ska du inte ens behöva ge en anledning till att lämna. Ta dina saker och stick bara. Kontakta kvinnojour om du känner att du bevöver det och dra.


    CitronTulo skrev 2019-06-13 08:03:42 följande:

    Är säker på att det inte spelar honom någon roll vad du skriver i brevet! Så tycker inte att du ska lägga någon energi på det! Håller med övriga.. packa i smyg och stick när han inte är hemma!




  • Anonym (Kanel­)
    Thu 13 Jun 2019 12:58
    #14
    Bagar Bengtsson skrev 2019-06-13 10:55:42 följande:

    Lider med dig. Alla män är verkligen inte bra och så här ska du verkligen inte behöva ha det.

    Jag tycker du ska gå ut på sociala medier och berätta att du framöver behöver stöd då du tänker lämna din partner. Skriv inget om att han behandlat dig illa men få honom att förstå att du kommer berätta vad som hänt om han inte lämnar dig.

    Förhoppningsvis blir han rädd och eftertänksam och låter dig vara.

    Skulle han söka upp dig så skriver du att du fått påhälsning utan att be om det och att du är rädd för honom. Har ni gemensamma vänner så kommer han ligga lågt- om han inte är kriminell.

    Kvinnojour är såklart ett bra alternativ det med.

    Lycka till!


    Jag tycker inte det låter som någon bra ide att gå ut med det offentligt. Vi vet inte vad det kan skapa för reaktioner från honom eller om han kan vända det emot henne på något sätt.
Svar på tråden Hur lämnar man sin partner på bästa sätt