• Anonym (överv­iktig)
    Thu 13 Jun 2019 00:09
    119 visningar
    6 svar
    6
    119

    Hjälp mig, jag är superöverviktig

    Hej,

    Jag är en 167 VM kille på 14 år och väger 76kg.

    Jag är överviktig och har fett över hela kroppen. Jag har verkligen försökt allting, bantnings shakes, olika dieter och har till och med kräks upp maten för att bli smal msn inget funkar för mig för jag har ingen kontroll. Jag tänker på min vikt hela tiden, när jag är med kompisar, sitter hemma själv, på bussen osv. Mår jättedåligt och ?tror? att alla tycker jag är en tjock fet gris. Brukar ofta försöka fasta eller banta men det slutar alltid med att jag sitter och hetsäter massa onyttiga saker. Jag tänker alltid hur jag ska kunna bli smal och när jag ska börja banta/träna men jag kan aldrig lyckas. Har ni några tips?

  • Svar på tråden Hjälp mig, jag är superöverviktig
  • Thu 13 Jun 2019 00:13
    #1

    Lugna ner dig, du är inte superöverviktig. Inte på långa vägar. Men du behöver få en bättre relation till dig själv och mat. <3


    Anonym (överviktig) skrev 2019-06-13 00:09:23 följande:

    Hej,

    Jag är en 167 VM kille på 14 år och väger 76kg.

    Jag är överviktig och har fett över hela kroppen. Jag har verkligen försökt allting, bantnings shakes, olika dieter och har till och med kräks upp maten för att bli smal msn inget funkar för mig för jag har ingen kontroll. Jag tänker på min vikt hela tiden, när jag är med kompisar, sitter hemma själv, på bussen osv. Mår jättedåligt och ?tror? att alla tycker jag är en tjock fet gris. Brukar ofta försöka fasta eller banta men det slutar alltid med att jag sitter och hetsäter massa onyttiga saker. Jag tänker alltid hur jag ska kunna bli smal och när jag ska börja banta/träna men jag kan aldrig lyckas. Har ni några tips?


  • Anonym (överv­iktig) Trådstartaren
    Thu 13 Jun 2019 00:15
    #2

    tack, men det är inte lätt och jag vill bli smal, tack för de fina orden.

  • Thu 13 Jun 2019 00:27
    #3

    Eftersom du fortfarande bor hemma kanske du kan be dina föräldrar om hjälp? Be dem spara alla eventuella månadspengar etc på ett sparkonto till dig så att du inte har råd att köpa godis, inte köpa hem något onyttigt, laga nyttigare mat... bättre att göra små förändringar hela tiden än att satsa på mer extrema metoder.

    Men jag vet också att den perioden i livet är piss, särskilt som överviktig. Jag vill bara säga att det blir bättre när du blir äldre, oavsett om du går ner i vikt eller inte. Folk bryr sig mindre, och är snällare.


    Anonym (överviktig) skrev 2019-06-13 00:15:30 följande:

    tack, men det är inte lätt och jag vill bli smal, tack för de fina orden.


  • Anonym (Mamma till fyra)
    Thu 13 Jun 2019 00:38
    #4
    +1

    Du är i en växande ålder och borde varken banta, kräkas eller ha så mycket oro kring din vikt. Har du pratat med någon om detta? Om inte så borde du göra det. Du ska inte behöva må dåligt över din vikt när du är så ung. Har du någon hälsovårdare i din skola kan du ta upp detta med henne/honom för att få hjälp med hur du ska gå vidare. Och nej, du är absolut inte superöverviktig

    Ta hand om dig nu och kom ihåg att du är värdefull precis som du är.

  • Thu 13 Jun 2019 00:50
    #5

    Håller med!!


    Anonym (Mamma till fyra) skrev 2019-06-13 00:38:34 följande:

    Du är i en växande ålder och borde varken banta, kräkas eller ha så mycket oro kring din vikt. Har du pratat med någon om detta? Om inte så borde du göra det. Du ska inte behöva må dåligt över din vikt när du är så ung. Har du någon hälsovårdare i din skola kan du ta upp detta med henne/honom för att få hjälp med hur du ska gå vidare. Och nej, du är absolut inte superöverviktig

    Ta hand om dig nu och kom ihåg att du är värdefull precis som du är.


  • Anonym (ånger­manlän­ning)
    Thu 13 Jun 2019 01:25
    #6

    Nu är jag inte rätt person att svara på detta för i denna fråga vann jag i det genetiska lotteriet. När jag var ung kunde jag äta hur mycket som helst utan att gå upp. Är fortfarande lite så. Men jag har hört lite vetenskap om bantning och sånt och att försöka hårdbanta verkar inte vara någon lösning. Och du ska aldrig spy det är en farlig väg. För det första är det inget fel på dig även om du skulle vara lite överviktig låt aldrig någon få dig att tro det. Men sen tränar du nått? För det viktiga är att förbränna det du äter. Styrketräning är bra för muskler förbränner fett. Om du tycker att det är pinsamt att gå på gym så finns det massor av styrketräning du kan göra hemma. Det finns massor av övningar där du kan använda din kroppsvikt. Sen kan du skaffa hantlar. Faktum är att ska du styrketräna då kan du ha en fördel av några extra kilo för det kan du omvandla till muskler. Men som sagt var skäms aldrig för den du är.

Svar på tråden Hjälp mig, jag är superöverviktig