• Anonym (S)

    Vems ansvar?

    Vems ansvar är en vuxen svårt sjuk människa som inte kan ta hand om sig själv??

  • Svar på tråden Vems ansvar?
  • Anonym (eva)

    Det beror på. Man behöver veta mer för att svara

  • Anonym (S)

    Svårt sjuk fysiskt orkar bara kortare stunder uppe från sängen...

  • Anonym (W)

    Anser personen själv också att den inte kan ta hand om sig själv? Vill personen ha hjälp? Har personen sökt hjälp?

  • Anonym (X)

    Samhället, barnen, vänner, föräldrar. Inte nödvändigtvis i den ordningen.

  • Kjell2

    Ställer ingen upp friviligt så är det kommunen, landstinget för att bota/vårda ev sjukdom.

  • Kjell2

    Ofta har sjukhusen någon en kurator, eller motsvarande, som kan ge råd kring detta och hjälpa till med kontakter med t ex kommunen.

  • brallison

    Personligen tycker jag att det är barnen i första hand - föräldrarna har ju gjort det för de när de var små och inte orkade mycket. Om personen inte har några barn - släkt och sen kommunen (i den ordning). Men det är min åsikt.

  • mammatill6
    brallison skrev 2019-06-13 08:59:32 följande:

    Personligen tycker jag att det är barnen i första hand - föräldrarna har ju gjort det för de när de var små och inte orkade mycket. Om personen inte har några barn - släkt och sen kommunen (i den ordning). Men det är min åsikt.


    Men hur tänker du att barnen ska försörja sig om de tar hand om sjuk anhörig dygnet runt?
  • Anonym (H)
    brallison skrev 2019-06-13 08:59:32 följande:

    Personligen tycker jag att det är barnen i första hand - föräldrarna har ju gjort det för de när de var små och inte orkade mycket. Om personen inte har några barn - släkt och sen kommunen (i den ordning). Men det är min åsikt.


    Hur ska barnen försörja sig själva och ev. deras egna barn om de tar hand om sina föräldrar och kan inte jobba?

    Hur vet du att ?föräldrarna har ju gjort det för de när de var små? ?
Svar på tråden Vems ansvar?